Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som provat Canons EF 70-300/3,5-5,6 DO IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
JAvisst, men kanske är det en för snäv nisch,, i den reklam man ser så känns det direkt att den är riktad mot amatörfotografer generellt och då blir man lite konfunderad över priset,,

Kanske är det ett marknadsföringstrix, att folkens skall springa till expertbutiken när man ser den för halva priset där i skyltfönstret:)) Tveksamt.-),,,

Mvh Niclas.

Ps, Om objektivet var mycket billigare (runt 5500,-) så kanske man inte hade varit lika nyfiken på ytelsen heller, Håller den vad den utlovar så kan den bli ett alternativ som står sig i ett eget segment (som ni antyder) och det är vel kanske det som är tanken med satsningen,,ds

Senast ändrad:
Linmajon skrev:
Du menar en 'Fresnel-lins'? Nej, det är inte alls samma princip. Diffraktionslinsen utnyttjar det mystiska fenomenet diffraktion och interferens mellan ljusvågor i olika fas. En märklig historia alltså.
http://www.usa.canon.com/eflenses/technology/diffractive.html

http://www.lanternroom.com/misc/freslens.htm
Jag kanske är korkad men jag tycker fortfarande att det ser ut som en Fresnel-lins, om än i kombination med andra linser? Eller...?

Niclasfoto skrev:
Som inte tror att den nya zoomen blir ngn direkt stor hit,,,

Jag tror att Canon gör som dom gjorde tidigare, till exempel med den första versionen av IS. Dom tar en "enkelt" objektiv infogar tekniken och testar. Sedan när produkten är mogen kommer den att dyka upp i proffs (L-objektiven) senare...

-- Nicke

Den finns ju redan i EF 400/4 DO IS USM..(2001) (som fö. inte är ett L-objektiv ;))

Dock bara med två lager diffraktionsgitter.. Men det tredje lagret är bara till för att korrigera för ljusets olika infallsvinklar, iom. att det är ett zoomobjektiv.

Så har jag förstått det i varje fall.

Jeppe skrev:
Den finns ju redan i EF 400/4 DO IS USM..(2001) (som fö. inte är ett L-objektiv ;))

Men den är lite dyrare... ;-) Det "billigare" nya DO objektivet kommer fler att kunna använda och Canon får in mer användar data... Dessutom har 400/4 DO fått en väldigt mixat mottagande, kanske Canon vill testa lite mer...

-- Nicke

Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Inte alls svårt. Canon har delat upp sina objektiv i 3 klasser.

EF L-Klass = Proffs/Yrkesbruk
EF B-Klass = Prosumer/Avancerad Amatör
EF A-Klass = Amatör/Nybörjare

Alla B-klass objektiv har i princip likadan byggkvalité och mekanik, medans det skiljer något i A-Klassen.

L optiken vet jag vilka det är. Men hur skiljer man A-B åt?

Edit: Såg inte att frågan redan var ställd, och besvarad.

Problemet med 400/4 i syftet "testobjektiv" är ju att det av naturliga skäl inte används av så många fotografer (precis som nicke47 skrev). Jag tror, som jag skrev tidigare, att den här 70-300-zoomen är det första DO-objektivet som kommer att användas på bred front, och först då får vi väl se om tekniken håller eller inte.

Funkar det bra så tror jag att vi i en framtid får se en ny version av de stora vita som skulle kunna se ut ungefär såhär:
300/2.8 DO IS USM, vikt ca 2 kg
400/2.8 DO IS USM, vikt ca 3.5 kg
500/4.0 DO IS USM, vikt ca 2.5 kg
600/4.0 DO IS USM, vikt ca 3.5 kg

...och med prislappar som får en att häpna i minst samma grad som de minskade vikterna på objektiven, dock inte p g a att priserna också minskat utan snarare tvärtom.

Jag tror att de kommer att sälja bra.
Det behövs nog ett komplement eller ersättare till gamla 70-300 som inte håller måttet optiskt.
Vad jag förstår så är den gamla gluggen inte särskilt bra på långa brännvidder.
Det är bra för oss konsumenter att det finns olika objektiv i detta "spann" att välja på.
Förhoppningsvis så går priset ned efter att nyhetens behag lagt sig, ibland blir det så.

alcedo skrev:
300/2.8 DO IS USM, vikt ca 2 kg
400/2.8 DO IS USM, vikt ca 3.5 kg
500/4.0 DO IS USM, vikt ca 2.5 kg
600/4.0 DO IS USM, vikt ca 3.5 kg

Så blir det nog MEN jag tillåter mig att lägga till L,et som ni "missade":). L,et är ett måste för att vinna mark hos alla som redan dessa linser i dagens nyaste tappning. Om inte den optiska ytelsen är lika bra eller bättre så kommer inte vikten även om den är 25% lägre att motivera köp, tror jag:)

Mvh Niclas.

JanOlofHärnström skrev:
Jag tror att de kommer att sälja bra.
Det är bra för oss konsumenter att det finns olika objektiv i detta "spann" att välja på.
Förhoppningsvis så går priset ned efter att nyhetens behag lagt sig, ibland blir det så.

Jag kanske är ute och cyklar men jag tror inte den prisklassen runt 13000,- attraherar så många glada amatörer. Säkert många fler seriösa amatörer men en del av dem väljer dem ännu "bättre" (dock tyngre) linserna. Så därför tror jag att den köpande skalan blir begränsad, men därmed inte sagt liiten.

Frågan är vilka Canon förväntar sig skall köpa objektivet, I reklamen så känns det att den är riktad mot den breda skaran konsumenter där jag tror att priset avskräcker om det inte sjunker till långt under 10000,-

Jag tror också att den kommer att prisas ned efter nyheten har lagt sig, säkert många procent också.

/Mvh Niclas.

Niclasfoto skrev:
Så blir det nog MEN jag tillåter mig att lägga till L,et som ni "missade":).
Mvh Niclas.

Njaaa... L-märkningen kommer med DO-märkningen, eftersom L står för Luxury och att de har behandlade linser.. Naturligtvis så har ju DO också behandlade linser, det är underförstått att det är L-optik. Dessutom skiljer sig DO-gluggarna från L-gluggarna genom att de har en grön rand istället för den vanliga röda. DO är ju ÖVER L-klass ;), även om känslorna för 400/4 DO har varit minst sagt skiftande.

Canon Sverige, har t.ex. inte sålt ett enda sådant.

Niclasfoto skrev:
Frågan är vilka Canon förväntar sig skall köpa objektivet, I reklamen så känns det att den är riktad mot den breda skaran konsumenter där jag tror att priset avskräcker om det inte sjunker till långt under 10000,-

Nej.. jag tror mer målgruppen är yrkesarbetande fotografer som kräver låg vikt i kombination med god prestanda (tror jag upprepar mig här).

T.ex. skidfotografer, eller resefotografer.

Jeppe skrev:
Njaaa... L-märkningen kommer med DO-märkningen, eftersom L står för Luxury och att de har behandlade linser.. Naturligtvis så har ju DO också behandlade linser, det är underförstått att det är L-optik. Dessutom skiljer sig DO-gluggarna från L-gluggarna genom att de har en grön rand istället för den vanliga röda. DO är ju ÖVER L-klass ;), även om känslorna för 400/4 DO har varit minst sagt skiftande.

Canon Sverige, har t.ex. inte sålt ett enda sådant.

**

Ahha:)
Där ser man vad andra vet!
Mvh niclas

Det tror ju jag också,, bara så LITE tydligt i marknadsföringen!

Jeppe skrev:
Nej.. jag tror mer målgruppen är yrkesarbetande fotografer som kräver låg vikt i kombination med god prestanda (tror jag upprepar mig här).

T.ex. skidfotografer, eller resefotografer.

Jag förnekar INTE det! Jag försöker se effekten av marknadsföringen som jag anser vara lite sned.
Det är ju spännande att vi har olika uppfattningar:)
Jag förstår ditt synsätt men vi angriper nog frågan ur olika synvinklar/perspektiv.

Mvh Niclas.
Ps, Exakt vad (förutom produktens förmodade fysiska prestanda, pris och troligtvis tänkta målgrupp) i marknadsföringen tyder på att den är riktad mot det professionella marknadssegmentet?

Senast ändrad:
A-Johansson skrev:
Vad jag har förstått så är detta objektiv ganska långsamt i mörker och ger oftast väldigt dåliga resultat i jämförelse med tex 70-200 4L.

Detta baserar jag på uppgifter från tester gjorda på internet.

bara och söka och få uppfattning.
Jag har sökt och hittar ingen vettig länk...Någon??

Jeppe skrev:
Stabilisatorn i DO-zoomen ska enligt uppgift klara tre steg. Hurvida den klarar stativmontering + IS vet jag inte ännu.
Det finns en hyfsat genomgående beskrivning av EF 70-300 4,5-5,6 DO IS USM i Marsnumret av utmärkta EOS Magazine som kom nyligen. Enligt denna skall det känna av av stativet precis som någon annan sade.

Artikeln finns även här om än i en mindre snyggt formatterad variant.

Niclas: Kolla annonsen i senaste FOTO, t.ex.

Anders: Attans..Har du fått ditt ex.. VAR är MITT nummer??

Jeppe skrev:
Niclas: Kolla annonsen i senaste FOTO, t.ex.

**

Ja, jag skall göra det! Jag har slutat läsa Foto men den finns ju på biblioteket.

Sedan jag skrev mitt senaste inlägg under denna tråden så har jag sett mer reklam om 70-300 DO och visst kan man tolka en del av dem att vara riktade mot en prefessionell publik MEn låångt ifrån alla. Jag tar inte mer ställning i den frågan eftersom annonser och uttalanden säkert kan läsas (såklart) med största subjektivitet.

Mvh Niclas.

MagnusM skrev:
Nu så har någon i USA äntligen fått ett objektiv!

Kolla in bilderna här:

http://www.pbase.com/dadas115/ef70-300mmdo&page=all

Och tråden här:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=8600907

Känns som en vinnare!

Tycker bilderna ser minst sagt soffta ut,,, knappast så övertygande enligt min mening!

Men det kanske var mindre bra b,arbetade filer,,,

Tror nog att dem flesta 70-300 presterar så bra,,,

Svårt att sätta upp sina förväntnigar pga priset. Just pga priset så borde föväntningarna vara höga, att det är DO,teknik säger mig inte att smack när det gäller så små linser som detta,,,
På fasta linser eller zoomer runt f4 på 4-600mm börjar man tjäna både vikt och mycket storlek som är värt att betala för att slippa...

Mvh niclas.

ANNONS