Annons

Någon som har fått sin efterlängtade 1D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclas: Du säger att du inte kommer att ha råd med mark II på flera år. Är inte sken avgjort då? Prisskillnaden mellan mark II och 20D är stor, men skillnaden i bildkvalitet är liten och skillnaderna i prestanda låg.

- 20D är tillräckligt snabb för i stort sett allt. Raw-bufferten är enda minuset, men 20D är snabb på att skriva på kortet så att man kan med mycket kort väntan plåta igen efter att man slått i taket.

- 20D är robust. Inte lika robust som 20D men fullt tillräckligt för att kännas tillförlitlig. Det blir lät överfokusering på känsla och en massa torrunkande. Men 20D håller för proffsslitage.

- 20D är inte lika tätad mot damm och väta som 1V/1D, men hur många kameror är det? Jag är övertygad om att 20D håller. Jan-Peter Lahall har ju kört Eos 5 i många år till fågelfotografering. Magnus Nyman kör också Eos 5. Ändå är inte Eos 5 lika robust som 20D. Plötsligt verkar folk tro att inga andra kameror än 1D/1V klara minsta vattendroppe bara för att Canon gjort 1D/1V extra tätad. Man kan se på 20D att den har fasningar för att skydda sig mot väta och damm. Dessutom klarar elektroniken en del fukt och väta innan den lägger av.
Jag har plåtat i regn med mina Eos 5:eek:r och de har hållt. Varför skulle inte 20D klara det också?

- Sensorstorleken på 20D borde väl vara en tillgång för fågelfotografering.

Visst kan du fortsätta köra film Niclas, men det krävs ju inte så många rullar för att betala en 20D. Sen kan man ju sikta på mark II:an eller något ännu bättre efter det.

Konkreta fördelar med digtalt är ju att kolla bildern direkt och att kunna plåta utan att tänka på plånboken - det ger fler bilder om man kan jobba mer med motiven.
 
Den dagen jag bestämmer mig så spelar priset ingen roll bara pengarna finns, vad jag är beredd att betala den soliga dagen spelar INgen roll i detta forum anser jag.

Visst är 20D **ok snabb, men helt på gränsen enligt mina praktiska krav.

Visst är säkert 20D tät och slitstark att använda, helt enligt mina krav.
Kännslan är viktig, ingen annan kan säga till mig vad som känns bra i mina händer. En 10D har inte samma grepp som en 1D tex,,,

Har jag sagt att 20D inte håller för regn eller att 5,an inte gör det? Jag tvivlar inte på dessa hus. Bilderna producerar dem absolut!

Sensorn på 1,6 gillar jag inte, som sagt. Lång brännvidd är inte allt, inte heller vid fågelfotografering.
1,3ggr är tom mycket bra men mer än just 1,3 vill jag inte ha. För mitt fotande behöver jag inte absolut inte längre brännvidd än motsvarande 700mm och då behöver jag inte 1,6ggr.
Finns ju också även andra fördelar med en större sensor, som bekant.

För 15000,- så fotar jag nog i alla fall två år inkl framkallning + omkringkostnader. Att punga ut det på en kamera jag inte kommer att känna mig nöjd med är inget alt. Den dagen så bör jag punga för en ny dator också,,,, då fotar jag kanske 4 år innan jag tjänat upp till 0,-

Visst skulle jag säkert fota fler bilder med digitalkameran, inite minst från början när världen öppnar sig. MEN frågan kvarstår OM jag överhuvudet taget behöver fota fler bilder. Känner mig inte begränsad just nu.

***


Du glömmer sökaren Magnus.
Är det inte stor skillnad mellan 1DmII och 20D?
Täcker 20D 100%?

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Du glömmer sökaren Magnus.
Är det inte stor skillnad mellan 1DmII och 20D?
Täcker 20D 100%?

Jodå, det är rätt stor skillnad. Eos 20D är precis på gränsen till vad man kan stå ut med. Men det funkar faktiskt att ställa in manuellt.

20D täcker inte allt, Man man lär sig snabbt hur mycket mer som kommer med. Detta bekommer mig inte, Vore värre om den visade sånt som inte kom med. Det är en anna femma med dia.
 
froderberg skrev:
Jodå, det är rätt stor skillnad. Eos 20D är precis på gränsen till vad man kan stå ut med. Men det funkar faktiskt att ställa in manuellt.

20D täcker inte allt, Man man lär sig snabbt hur mycket mer som kommer med. Detta bekommer mig inte, Vore värre om den visade sånt som inte kom med. Det är en anna femma med dia.

Jag önskar helt klart en sökare som täcker 100%
så där faller 20D totalt, men visst skulle jag kunna fota och producera finia bilder med den.

Lära sig vad som kommer med,,, nej du. Hur vet du vad som kommer med när du inte ser det i sökaren? Att titta förbi kameran är ju inget alternativ dels för att jag knappt skulle hinna det och framför allt eftersom perspektivet blir ett annat (spec på nära avståd!) vilket inte ger kamerans/linsens exakta bild av verkligiheten,,

Mvh Niclas,

Visst är dia en annan femma,, men det handlar ju också om att utnyttja hela den digitala sensorn,,
 
sagan skrev:
Min nikon f601 sökare visade 92% av bilden, fungerade utmärkt till DIA, det var närmast exakt det som blev kvar efter man ramat in bilderna.

Är det jämt fördelat funkar det ju. Skulle en analog kamera ha samma felvisning som en 20D skulle det inte funka. Åtminstone min visar fel i två av sidorna och rätt i de andra två.
 
sagan skrev:
Min nikon f601 sökare visade 92% av bilden, fungerade utmärkt till DIA, det var närmast exakt det som blev kvar efter man ramat in bilderna.

"närmast exakt",, duger det.

För mig så blev det fotografaiska skapandet helt klart moget utifrån mina (och den tillgängliga tekniken såklart;=) krav när jag bytte bort min gamla eos mot en 1n med 100% sökare.

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:
Är det jämt fördelat funkar det ju. Skulle en analog kamera ha samma felvisning som en 20D skulle det inte funka. Åtminstone min visar fel i två av sidorna och rätt i de andra två.

Låter 100% ohållbart i mina öron.

Frågan är då om en 1DmII visar 100% exakt?

Mvh Niclas,
 
sagan skrev:
Min nikon f601 sökare visade 92% av bilden, fungerade utmärkt till DIA, det var närmast exakt det som blev kvar efter man ramat in bilderna.

Rama in är ju inte direkt smart om man vill pressa ut det yttersta av diakvaliteten,,, Sällan jag scannar in ett dias i ram, det är ju liksom inte hela den 100%iga sanningen;)!!
 
Niclasfoto skrev:
Rama in är ju inte direkt smart om man vill pressa ut det yttersta av diakvaliteten,,, Sällan jag scannar in ett dias i ram, det är ju liksom inte hela den 100%iga sanningen;)!!

100% sanning om du använder GEPE´s specialdiaramar 7012.. ;=)

Niclas, jag känner igen ditt motstånd när det gäller att gå från en EOS 1:a till en 20D.

Jag har inte riktigt samma höga krav på stryktålighet, snabbhet, tyngd osv eftersom jag vet att en 20D mycket väl skulle täcka dessa behoven för mig. Det som däremot få mig att backa inför ett sådant byte är brännviddsförlängningen på 1.6x, att inte få ett fysiskt original (att behöva vara beroende av datorn helt enkelt) och den sämre sökaren.

För mig är en bra sökare väldigt viktig och en sådan vill jag absolut inte kompromissa bort. I exempelvis 1V är det som att gå på bio när man tittar i sökaren.. :=). Underbart då man som jag är glasögonbärare!

Precis som du tar jag relativt få exponeringar, vilket gör att införskaffande av en DSLR blir en relativt hög kostnad ändå. Jag tar sällan mer än 2-3 bilder/motiv eftersom jag först provar olika utsnitt etc tills jag tycker det känns rätt. Först därefter gör jag en exponering. Kanske skulle dock arbetssättet bli lite annorlunda om man nu använt sig av digitalt. Det är ju faktiskt inte omöjligt.

Nä, om du inte känner ett väldigt stort behov av digitalt idag så ser jag ingen anledning för dig att ta steget ännu. Använd ditt analoga hus som du trivs med så bra och köp digitalt den dagen då du känner att du inte behöver kompromissa med väsentligheter.

Själv trivs jag otroligt bra med mitt analoga hus, vilket för mig har allt jag önskar i form av tex hållbarhet, snabbhet, sökare, funktioner, ergonomi och tyngd. Dessutom erhåller jag ett fysiskt original, vilket jag på ett enkelt sätt kan digitalisera om jag känner för det.

Men visst, jag betvivlar inte att en DSLR kan vara jäkligt kul och kanske rent av en kick att fotografera med! :=)
 
Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Rama in är ju inte direkt smart om man vill pressa ut det yttersta av diakvaliteten,,, Sällan jag scannar in ett dias i ram, det är ju liksom inte hela den 100%iga sanningen;)!!
Enda anledningen (som jag ser det) att plåta med dia är att kunna kolla på duk...och då behövs det ramar.
 
FouFoto skrev:
Snubblade över tangenterna...

Naturligtvis ska det vara 5 bilder per sekund i ca 5 sekunder. D v s 23 bilder i sekvens....

Sorry!
20D klarar 5 bps i 7 sekunder tillsammans med ett Ultra II-kort, d.v.s. 35 exponeringar.
 
forstheim skrev:
Niclas, jag känner igen ditt motstånd när det gäller att gå från en EOS 1:a till en 20D.


Ja, du gör onekligen det Jonas!!

Visst skulle jag kunna fota med en 20D, ingen dålig kamera direkt!

Jag känner bara att den dagen jag tar klivet så orkar jag inte kompromissa så här på gränsen, sitter faktiskt och frågar mig vad det skulle vara som får mig att köpa Dslr!
Om jag hade iiiiL att köpa nu så hade det kanske blivit en 20D, kanske. Att ila är väl lsällan lyckat heller,,,
Om två, kanske tre år så kanske jag känner att bytet är jämlikt från min 1nhs. Då slår jag kanske till, månne blir det en typ "EOS 1DsMIX";)
(Kaaaanske ngn tycker att jag värderar min 1n lite väl högt nu kanske;;;)

Den dagen så sitter jag risigt till med dator också,, så det måste köpas nytt den dagen. Minnsekort och bärbar hårdisk etc. Det blir dyra pengar det, även med en kamera motsvarande 20D.

Nej jag känner mig mycket bekväm just nu i min Slr. När jag reser så önskar jag ibland att jag hade Dslr. Och inte minst när jag sitter och beställer film på webben,/

/Niclas,

;)Ps, skönt att du förstår min tankegång Jonas!
 
Senast ändrad:
EOS1D MKII har ju rätt bra upplösning, i klass med mellanformat kanske?
Blad och gräs blir ju inte en grön massa längre som på EOS300D, dock verkar den ha samma problem med döda pixlar som de andra på långa exponeringar.

Vad får personer här pengar ifrån att köpa en EOS1DMKII? Avbetalning, hög lön, eller sälja bilen?
 
Jag tjänar inte en krona på mitt fotande inte heller på mitt målande,,

Jag har inte pengarna för en 1DmII idag men om jag hade behovet av en sådan så vet jag att det går att spara pengarna över en tid.

Jag börjar närma mig behovet av en Dslr nu eftersom tekniken närmar sig det jag tycker är värt att betala "mycket" pengar för,,

Det gör att jag så smått börjar att spara mina slantar redan idag,, den dagen jag har den då aktuella summan så kanske jag slår till på en efterföljare till 1DmII. Den som spenderar pengar som är Över förlorar inte mycket,, Lån är enligt mitt tankesätt helt oaktuellt när det gäller digital teknik idag;)

Den som spar han har, är min filosofi;)

Mvh Niclas, som slösar för mycket generellt men som också kan spara om det behövs,

Ps, kanske reser jag till norge med ris o pasta i packningen, jobbar och sparar pengarna i ett halvt år och köper det nyaste av det nyaste som duger;)
 
God idé med Norge. Betalar 50 % i skatt här, men i Norge klarade man sig med 33 %. Sen är ju maten dubbelt så dyr där, men det löser man genom att bosätta sig nära Svinesund.
Sen har dom ju halv skatt till jul.....
 
sagan skrev:
20D klarar 5 bps i 7 sekunder tillsammans med ett Ultra II-kort, d.v.s. 35 exponeringar.

Det beror på motivet.
En svart katt i kolkällare kan kanske ge mer än 100 exponeringar.
Jag får ut ca 25 exponeringar med ett normalt detaljerat motiv och 1GB Ultra II.
 
Det ökade skärpedjupet ser jag som en mycket stor nackdel med mindre sensorer än full. Hur stor effekten är Praktiskt sett (för mina bilder) med en 1DMarkII vet jag inte men det ökade skärpedjupet i 10D ser onekligen illa ut.

Vi har ju olika krav och visst är det många som ser ökat skärpedjup som ngt också direkt positivt.

Jag ser inte många fördelar för mitt skapande.

Den mindre sökaren, den sämre kännslan och det ökade skärpedjupet är nog de tre stora svagheterna med 20D, för mig.
Hastigheten i 20D skulle jag nog inte klaga på och inte heller hållbarheten när jag tänker på det. Hållbarhet och kännsla får dock INte blandas ihop till detsamma,,

Mvh Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.