ANNONS
Annons

Någon som har fått sin efterlängtade 1D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
FouFoto skrev:

Släpp loss nu Niclas! Köp dig ett DSLR! Kom ut!

HEhehe*LEr;)!

Jo skulle vilja det allt, tro mig jag börjar mjukna och skåpet blir allt mer genomskinligt;)

Det måste bara andra faktorer till än att tjäna pengar,, jag fotar billigt analogt själv. Tar nog ytterst många år innan jag tjänat ihop en 1D MarkII inkl moms.

/VH Niclas,

Ja, säg det den som vet,,,;)

Eftersom jag fotar som amatörfotograf så kan jag endast köpa prylar med pengar som "jag har över",, INget säger att det måste vara en billig kamera fördet;)!!

Nejmen det kanske låter som att jag fotar få bilder generellt men så är inte alltid fallet alls.
Det händer att jag fotar serier tex,, vet inte hur snabb 20D är men jag antar att 1D markII är snabbare. Det skulle jag uppsksatta.

AF,en kanske är bättre på 1D markII. Den är Mycket viktig även om jag oftast MF,ar i exponeringsögonblicket,,

1D markII är tyngre vilket jag ser som en fördel,, min 1n+hs skulle jag gärna blya ned ett par hg. Knepigt argument enligt många eftersom en 20D såklart går fint att blya;))

1D markII är väl generellt mer robust, eller misstar jag mig? Jag skulle verkligen verkligen uppskatta det.

Sökaren är enormt viktig för mig, att den är heltäckande för formatet. (Sökaren är en viktig faktor i mitt val,,)

Brännviddsförlängning på 1,6x passar mig absolut inte, förutom 1,3x som jag skulle föredra framför fullformat. (Tror alltså att 20D har 1,6x, eller misstar jag mig där?)

Hittar säkert fler synpunkter, men det känns helt oaktuellt att köpa en 20D. Det är ju viktigt att kameran KÄnns bra. (känner inte 20D utan drar mina tankar utifrån 10D,,)

Så blir det 20D eller 1D markII;)?

Mvh Niclas,

Ps, Det dröjer nog tveklöst en tid innan jag köper dslr även om jag har en viss lust nu. Den skinande vackra dagen så är nog 1D markII,an rena fossilen;) Känns som att jag fotar gratis med BRA kvalitet nu analogt jämfört med utlägget i pengar för den Dslr som motsvarar mina krav,,,

Senast ändrad:
Som den fritidsfotograf jag är så fanns det ingen som helst tvekan i valet mellan 20d och Mark II. Tredubbla priset avgör direkt.
Faktum är att det enda jag saknar på min 20d f.n. är
1,3 cropen (och bättre tonomfång).

Köp du en 20d (AF är både snabb och bra, sekvenstagningen är tillräcklig för de flesta situationer) - använd den med glädje i nåt år. Sälj den och "förlora" fyra tusen. Köp en ny 3d eller vad den kommer att heta då....

Jag köpte en 300d för 10500:-. Sålde den ett år senare (och 11000 exponeringar) för 7300:-.
Det var det värt. Med 20d förlorar jag väl lite mer pengar. Köpte den för 12800:- och borde kunna sälja den om ett år för 9000:- kanske. Summasummarum: Ha den "senaste" kameran i ett år - med fulla garantier - ta så många bilder du vill - för en årlig kostnad på ca 3-4 tusen (bortsett från den initala investeringen).

Det tycker jag det är värt.

Förstår ditt ressonemang.
Men jag tror helt enkelt inte att jag skulle bli nöjd med en 20D och då existerar inte vittsen.

Pengarna går alltid att spara ihop. Den dagen behovet är där för en viss passande kamera och pengarna finns så köper jag den till 99% oavsett pris. (Inom rimliga gränser såklart;)

Dessutom så måste jag ha ny Mac(/ps) den dagen jag köper kameran;)

Mvh Niclas, som analogiserar ett bra tag till;)

Niclasfoto skrev:

Eftersom jag fotar som amatörfotograf så kan jag endast köpa prylar med pengar som "jag har över",, INget säger att det måste vara en billig kamera fördet;)!!

amatör=köp kamera avsedd för målgruppen. Köp inte Mark II om du inte har väldigt gott om pengar.

Niclasfoto skrev:

Det händer att jag fotar serier tex,, vet inte hur snabb 20D är men jag antar att 1D markII är snabbare. Det skulle jag uppsksatta.
5 bilder per sekund i ca 25 sekunder sekvens är snabbt. Tillräckligt för de allra flesta fotografer.

Niclasfoto skrev:

AF,en kanske är bättre på 1D markII. Den är Mycket viktig även om jag oftast MF,ar i exponeringsögonblicket,,
AF i 20d är mycket bra. Kanske Magnus eller någon annan som har båda kamerorna vill yttra sig?

Niclasfoto skrev:

1D markII är tyngre vilket jag ser som en fördel,, min 1n+hs skulle jag gärna blya ned ett par hg. Knepigt argument enligt många eftersom en 20D såklart går fint att blya;))
Det var du själv som skrev "knepigt"!
(med batterigreppet blir 20d en behaglig frihandsupplevelse)

Niclasfoto skrev:

1D markII är väl generellt mer robust, eller misstar jag mig? Jag skulle verkligen verkligen uppskatta det.
Visst är markII robustare. Frågan är om man behöver det. Man får många rullar gladpack (som någon skrev i ett forum...) för 25 tusen...

Niclasfoto skrev:

Sökaren är enormt viktig för mig, att den är heltäckande för formatet. (Sökaren är en viktig faktor i mitt val,,)
Återigen, 20d har en fin sökare. Magnus kanske kan fylla på?

Niclasfoto skrev:

Brännviddsförlängning på 1,6x passar mig absolut inte, förutom 1,3x som jag skulle föredra framför fullformat. (Tror alltså att 20D har 1,6x, eller misstar jag mig där?)
Här har du helt rätt. (möjligtvis att det är bättre på¨tele-sidan med en 20d mot markII??)

Digitalt Korståg på gång eller;)

Kännslan är viktig, så är det bara.

Sökaren är snorviktig enligt mig,, vill inte ha ngt "sämre" än i min 1n. Måste helt enkelt också täcka 100%. Kompromissar inte där helt enkelt.

Motor på 5/sec håller för mig ja, om än helt på gränsen.

Amatör, oavsett vilken som är kamerans målgrupp så berör det inte mina behov och önskemål värst mycket, borde det göra det;)??? Borde mina krav automatiskt vara lägre eftersom jag är amatör???

AF,en är viktig och visst kanske 20D är tillräckligt bra. MEn finns det en bättre så känns det viktigt för mig att värdera den utefter mina höga krav just i den funktionen.

Tyngden är och förblir viktig coh visst skulle 20D fungera fint även på den punkten.

Robust, visst är det viktigt. ENDAST jag kan sätta mina egna krav utefter behoven jag har. Inte du, intet heller ngn annan.

Jag vet vilka brännvidder jag trivs med och ser 1,6x som ett direkt handikapp även i många lägen på telesidan. (för att inte nämna ett ökat skärpedjup som ett handikapp!)
Jag fotar mycket tele men ser inte heller en lååång brännvidd som en frälsning från andra viktigare faktorer som närheten till motiobjektet mm.

Ser inte att 20D uppfyller mina krav idag, thats it. OK?

Mvh Niclas,

Säger ju inte att 20D är en dålig kamera. Jag har ju inte heller världens högsta krav heller.
Mina krav är höga utifrån den tillgängliga tekniken just nu ja. För att matcha mitt minst sagt bekväma och billiga analoga fotande idag så är kraven mycket höga.

Därmed inte heller sagt att inte det digitala och också 20D har fördelar jäntemot min 1n.

Att köpa en kamera i amatörsegmentet bara för att man är amatör är bland det värsta jag har hört! Vilken annan individ kan värdera DEt för mig? Nej ingen.

Mvh Niclas, som inte vill bli missförstådd;)

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:

För att matcha mitt minst sagt bekväma och billiga analoga fotande idag så är kraven mycket höga.

Analogt är bara billigt (allt är relativt) om man framkallar få bilder. Ju fler bilder desto dyrare - motsatsen råder i den digitala världen (läs för mig - allt jag skriver är utifrån mina erfarenheter och behov, vilket förutsätter att man exempelvis vill ha en snabb dator med mycket diskutrymme även om man INTE fotograferar...)
Men nu ska vi inte starta digital/analog-krig...

Niclasfoto skrev:

Att köpa en kamera i amatörsegmentet bara för att man är amatör är bland det värsta jag har hört! Vilken annan individ kan värdera DEt för mig? Nej ingen.
Sorry om jag du uppfattade det så. Du väljer säkert bäst själv vilka prylar du behöver. Själv var jag på väg (en gång i tiden..) att investera i Hasselbladssystemet. Jag hade en granne som arbetade som säljare på Hasselblad. Han avrådde mig med ett snett leende...

Som familjeförsörjare är jag idag glad att jag inte köpte ett system för yrkesfotografer men det är en annan lång historia...

FouFoto skrev:
amatör=köp kamera avsedd för målgruppen. Köp inte Mark II om du inte har väldigt gott om pengar.

Jag tycker att det är lite fel att säga på detta viset, varför kan inte en amatör köpa bättre grejer?

5 bilder per sekund i ca 25 sekunder sekvens är snabbt. Tillräckligt för de allra flesta fotografer.

Hold your horses, du menar att 20D kan fota 125 bilder på raken utan att sucka? Det skulle jag gärna vilja se, jag tycker det är nog bra gjort av min mkII att klara av 32 jpeg i sekvens.

AF i 20d är mycket bra. Kanske Magnus eller någon annan som har båda kamerorna vill yttra sig?

AF kan jag inte uttala mig om, enda jag vet är att den är 100 gånger bättre än i D60.

Det var du själv som skrev "knepigt"!
(med batterigreppet blir 20d en behaglig frihandsupplevelse)

Jag kan ju bara jämföra med D60 som jag hade tidigare dock utan grepp, men jag kan bara säga att mkII sitter mycket bättre i handen och balansen i kameran med ett lite tyngre objektiv är helt underbar, går inte att jämföra mot min gamla D60 som alltid var framtung, förutom när 50/1,8 II satt på kameran.

Visst är markII robustare. Frågan är om man behöver det. Man får många rullar gladpack (som någon skrev i ett forum...) för 25 tusen...

Visst kan man köpa gladpack och vira in kameran i när det är dags att gå ut och fota, men varför skall man göra det så besvärligt? Är det inte bättre att kunna ta kameran i handen och veta att gladpacken redan är monterad på fabrik.

Återigen, 20d har en fin sökare. Magnus kanske kan fylla på?

Här har du helt rätt. (möjligtvis att det är bättre på¨tele-sidan med en 20d mot markII??)

Snubblade över tangenterna...

Naturligtvis ska det vara 5 bilder per sekund i ca 5 sekunder. D v s 23 bilder i sekvens....

Sorry!

Jerker:

Visst kan en amatör köpa bätte grejer. Har man samma krav som en yrkesfotograf så är det klart att man köper samma prylar. Själv MÅSTE jag inte plåta 8 timmar på måndag när det regnar utan jag VÄLJER att ta med kameran ut i solen nästa lördag. Därför väljer jag en s k "semiproffs"-kamera.

Av samma anledning köper jag gladpack den enda gång var tredje år som jag tar ut kameran i fuktig/regnig miljö. MÅSTE jag ofta fota i regn eller annan krävande miljö så skulle jag naturligtvis tycka att en väderskyddad kamera vara väl motiverad.

Hej

Eftersom du har ett 1 hus redan så tror jag att du skulle bli mer nöjd med Mark2. Själv så ser jag min 20D som en backup kamera samt typ pocketkamera (lättare att ta med sig, släktträffar etc). Mark2 känns ju mer i balans om man har ett tungt och stort tele, vilket jag tror du har? Sökaren är bättre, bättre AF system (val av AF punkter) och snabbare. Bättre och fler funktioner när man fotar på höjden. 1/3 ISO inställningar. Mark2 är skönare i handen, en ren fröjd att använda. 20 RAW bilder istället för 6 RAW bilder som hos 20D, viktigt för aktionfotografer, tycker personligen att 20 RAW är för lite. Vid många tillfällen har man blivit irriterad och missat viktiga bilder för 20 RAW bilders buffert inte räckt till.

20D är en väldigt bra kamera men det är ändå inget 1 hus. Men ändå om jag fick välja så skulle jag helt klart valt en 20D framför en 1n+hs, pga 20D är digital.

Nu är jag mer av en aktion fotograf, därav mina åsikter, men de som "fotar" mer vanligt duger 20D förträffligt.

Jag önskade att du (Nicklas) fick testa en Mark2, du skulle bli helt såld, speciellt om du har min fotostil (stort tele och aktion).

Om du inte tex sparar pengar på något år med en 20D (filmkostnader och annat) så fotar du nog inte så mycket :) :) :)

Bara mina personliga åsikter, trevligt att folk har andra.

MVH

Omar Brännström

Senast ändrad:
Omar skrev:

Eftersom du har ett 1 hus redan så tror jag att du skulle bli mer nöjd med Mark2.

Vem blir inte det? Möjligtvis att kameran är lite "overkill" vid släkträffen som du skriver.
Allt är ju en fråga om behov och hur mycket pengar man vill lägga på sitt yrke/hobby.

För det första så lägger jag inte ett öre på en fotoHobby utan i "bilden för mitt liv", går liksom djupare än så. Jag förstår dock vad du menar Thomas. Ja, jag vet att jag låter flummig i det där men jag känner det inte som en hobby. Jag har inte valt att uttrycka mig visuellt, går liksom djupare än så. Detta är dock en helt annan diskurs;)

Telet jag fotar med normalt är rellativt stort och visst skulle en 1DmII platsa bättre där än en 20D även om bildkvaliteten blir (ca) densamma. Inte för att den är "dyrare" eller mer proffsig utan föra att den helt enkelt fyller sitt syffte på en högre nivå. Sådant som har med annat än just bildkvaliteten att göra,,

Visst hade jag gärna testat en 1DmII på mina linser, kanske är det farligt att bita i bacillen;)

Jag skulle nog bli såld, ja.

Men jag ser inte det hela som en ekonomisk vinst alls för egen del.

Mvh Niclas,

Synd att du inte bor i Göteborg Niclas!
Annars hade du gärna fått låna min 20d en helg.

Hade varit intressant att höra ditt omdöme på måndag morgon!

FouFoto skrev:
Synd att du inte bor i Göteborg Niclas!
Annars hade du gärna fått låna min 20d en helg.

Hade varit intressant att höra ditt omdöme på måndag morgon!

YEs, det hade jag gärna gjort TVärt;)!

För mig så handlar mycket om fotografi om just kännslan i originalet och där har diat en härlig kännsla. Jag känner inte heller att jag producerar bilder även om jag använder begreppet och i alla fall inte för målet att vara en gångbar produkt på ngn marknad,,
Jag värderar själva skapandet högt. jag värderar också ett fysiskt original mycket högt, i den bemärkelsen att jag kan se originalet utan dator.. Har datorfrossa bara så att det är sagt.

Visst skulle ett digitalt fotande ge även mig många fördelar, duckar inte alls för ngn av de. Kanske har det ngt att göra med vad man helt enkelt önskar ut av sitt fotosksapande?,,

Mvh Niclas, som aldrig blir helt digital, jag lovar;)!

Visst kan man säga det så att digitalt fotande har vissa faktiska generella fördelar jäntemot analogt fotande.
Men inte att glömma är att det inte passar alla likt på alla sätt.

För min del så är det ingen ekonomisk vinst i att köpa digitalkamera just nu.
Helt klart så skulle jag fotografera mer med en digital kamera än vad jag gör nu, men frågan är om jag nödvändigt behöver fota mer.

Jag skapar även utanför kameran inte bara i form av teckning och måleri utan också sådant som förbereder mig inför själva fotograferandet. Själva expoeningarna håller jag på en ekonomiskt sett billig nivå, även utifrån min studentsvaga ekonomiska situation sett;)

Helt klart kommer jag att fota digitalt inom några år (kaaanske två,,) och då kommer digitalt fotograferande att dominera även för mig.
Men inte för ekonomins skull och då måste det uppenbart finnas andra konkreta fördelar.
Just nu så vinner analogt för mig, helt klart;)!

Mvh Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar