Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har fått sin efterlängtade 1D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Det intressanta från länken ovan är detta e-mail som är skickat från en Canonsäljare i England till Canon i Japan. Om det är sant så är det ju helt otroligt att typ BH sålt 2000 mark2 samt har 400 på lager.

"E-mail address we sent to Yukio Yamashita in Japan, for obvious reasons I could not forward this and include his e-mail address:



Dear Yukio,



I hope you are keeping well.

Last year business was very good and Canon's delivery was better therefore we did ******** with Canon.

However this year we were planning ****** plus with Canon and planned orders for over ******* for delivery in the first half of the year.

The delivery has been appalling; we ordered 400 EOS 1D MK II and so far only received 22.

We have 130 client orders and Canon UK have told us that that we are only getting two for May/June, we therefore will not be in stock for over 6 years at this rate.

We ordered 500 EOS 10D and so far only received 140.

We ordered 800 Canon Pro 1 and received 6 initially, we have now cancelled most of our backorders as Nomatica selling retail £60.00 below our cost.

Roscoe went into B&H in New York last week, and they had 400 EOS 1D MK II in stock and had already sold over 2000 since product launch.

Why have we been deprived of stock? The EOS 10D are also available retail below our cost in America as well Nomatica in France.

Could not Makota Fujuchi liase more with UK to chase our stock please?



Yours Sincerely,
_________________
Neil Rice "
 
Omar skrev:
Det intressanta från länken ovan är detta e-mail som är skickat från en Canonsäljare i England till Canon i Japan. Om det är sant så är det ju helt otroligt att typ BH sålt 2000 mark2 samt har 400 på lager.

"E-mail address we sent to Yukio Yamashita in Japan, for obvious reasons I could not forward this and include his e-mail address:



Dear Yukio,



I hope you are keeping well.

Last year business was very good and Canon's delivery was better therefore we did ******** with Canon.

However this year we were planning ****** plus with Canon and planned orders for over ******* for delivery in the first half of the year.

The delivery has been appalling; we ordered 400 EOS 1D MK II and so far only received 22.

We have 130 client orders and Canon UK have told us that that we are only getting two for May/June, we therefore will not be in stock for over 6 years at this rate.

We ordered 500 EOS 10D and so far only received 140.

We ordered 800 Canon Pro 1 and received 6 initially, we have now cancelled most of our backorders as Nomatica selling retail £60.00 below our cost.

Roscoe went into B&H in New York last week, and they had 400 EOS 1D MK II in stock and had already sold over 2000 since product launch.

Why have we been deprived of stock? The EOS 10D are also available retail below our cost in America as well Nomatica in France.

Could not Makota Fujuchi liase more with UK to chase our stock please?



Yours Sincerely,
_________________
Neil Rice "


Inte konstigt att BH har så mkt kameror då de är världens största återförsäljare på Canon prylar typ.

BH gör deals VD till VD, andra kameraaffärer gör deals till Canons säljare :)
 
För att fortsätta plåga er så kan jag berätta vad som hände i helgen.

Jag träffade på Jack Mikrut från Pressens bild på Stockholms Maraton och på Nationaldagsfirandet på Skansen. Han hade fått en mark II för ett bra tag sedan. Men han hade inte packat upp den en. Hade inte tid att sätta sig in i kameran och dessutom hade han hört att det var fel på skärpan...

Man kan ju undra varför det var så himla viktigt att OS-fotograferna skulle få sina kameror först...
 
froderberg skrev:
För att fortsätta plåga er så kan jag berätta vad som hände i helgen.

Jag träffade på Jack Mikrut från Pressens bild på Stockholms Maraton och på Nationaldagsfirandet på Skansen. Han hade fått en mark II för ett bra tag sedan. Men han hade inte packat upp den en. Hade inte tid att sätta sig in i kameran och dessutom hade han hört att det var fel på skärpan...

Man kan ju undra varför det var så himla viktigt att OS-fotograferna skulle få sina kameror först...

Är inte Canon rätt stor sponsor?

De vill väl prioritera yrkesfotograferna kanske?

Va väl viktigt att både os och em fotograferna fick sina fort? :)
 
Fast.. B&H har INTE några kameror i lager.. det har de nog aldrig haft.. Jag har nämligen bevakning på den kameran hos dem.. så nja..jag tror det är sk. pre-orders som blivit fyllda.
 
geronimo13 skrev:
Är inte Canon rätt stor sponsor?

De vill väl prioritera yrkesfotograferna kanske?

Va väl viktigt att både os och em fotograferna fick sina fort? :)

Jag är också yrkesfotograf. Men jag prioriteras inte.

Det verkar bara i Sverige är hysteriska med att OS och EM-fotografer ska få sina kameror otroligt tidigt. Jag förstår heller inte reklamvärdet. Ska man göra sådana kampanjer (var samma när 1D kom) så får man ändå se till att de vanliga leveranserna funkar.

Att inte ens kunna leverera till dem som står först i kö när en ny kamera kommer är riktigt dåligt.

Jag tror att det ger bättre reklam att låta de yrkesfotografer som är på hugget sina kameror fort. De är den typen av fotografer som är engagaerade i utrustingen, testar den noga och rekommenderar sina kollegor. Fotografer som inte ens packar upp sina kameror efter en månad är väl ingen reklam.
 
froderberg skrev:
Välkommen i klubben! men nu får du snart visa lite bilder också... :)

skall bara ladda batteriet och ögna igenom de viktigaste i manualen....lite skrämmande var det att manualen till programmen var större än till själva kameran...

återkommer :eek:)
 
Tyckte det var dags att lägga ut en bild nu...

ISO 320 (fråga mig inte varför, trodde den stod på 400 men måste ha kommit åt ratten) och inget brus så långt ögat kan nå.
 
någon som vill ha en innan sommmaren?? ser ut som om min leverantör kan få tag på 1 i slutet på juni och troligen 4 i slutet på juli,

//Jan
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: En liten aptitretare...

forstheim skrev:
Jo, jag kan förstå att man som digitalfotograf kan känna sig påhoppad av ett sådant uttalande. Därför vill jag be om ursäkt om ni har uppfattat det som just ett påhopp. Men jag ser det själv inte som ett påhopp utan som ett konstaterande av hur jag upplever det..följt av en fråga.

Uttalandet gällde inte heller alla digitalfotografers bilder..utan nästan alla bilder från digitalkameror som jag tagit del av. Det är en väldig skillnad eftersom det teoretiskt sätt kan finnas många digitalfotografer vars bilder inte uppvisar det sk platthetsfenomenet. Men jag kan ju bara gå på det jag själv har sett..

Men innan jag säger något mer nu om platta bilder så ska jag ta och testa en DSLR själv. Är det någon som har koll på var man kan hyra en 10D eller en 300D under en helg för en rimlig penning? Eftersom jag bor i Karlskrona behöver kameran förmodligen skickas till mig..

Jonas menar du då dessa "Pocket Digicams?" Det är ju ungefär lika som engångskameror...

Mina bilder är tagna med Canon D60 och ett skitobjektiv 100-400mm Soligor. Jag tycker endå djupet i dem bilderna är grymt bra. eller är dem också platta? Kanske jag som seglar!

/Martin
 
Hej

Efter ett halvår väntan så har jag äntligen fått min kamera. Beställde den i januari från Sverige men har inte fått den därifrån (två butiker). Men jag pratade med en butik i Köpenhamn i typ februari men jag har för mig att de ville ha förskottbetalning på kameran så jag glömde bort dem och beställde i Sverige istället. Men tydligen hade denna Köpenhamns butik tolkat min förfrågan som en beställning så de hörde av sig nu på onsdagen och hade en kamera till mig. De skulle ta 5 % på varans pris om jag betalade i Butik med VISA, så jag bad dem skicka det till Sverige så kunde jag betala med VISA på posten istället och slippa dessa 5%. Det visade sig att de inte kunde skicka med postförskott med den summan (max 10000kr)så de skickade med UPS, flyg från Kastrup till Sturup. Hämtade den i morse på Sturup. Blev lite dyrare att köpa den via Köpenhamn och med UPS, men nu har jag den ialla fall. Den känns trevligare i handen än min EOS 1V HS, annan byggkvalite.

Batteriet är på laddning.

Kommer bli en trevlig helg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.