ANNONS
Annons

Någon som fått sin 20D ännu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Patrik Carlstedt skrev:
Hur gör man för att hitta en död prick av 8 miljoner?


Genom att ta ett kort med objektiv-locket på.
Jag hittade en lysande vit pixel på detta sätt och genom att bestämma x och y position på pixeln i Photoshop kunde jag leta upp den i redan tagna kort.
Den syns klart upp till en kortaste slutartid av 1/20 sek. På längre slutartider och högre ISO blir den ännu mer uppenbar.
 

Bilagor

  • 041101-107.jpg
    041101-107.jpg
    43.1 KB · Visningar: 292
hakanv skrev:
Ja, jag längtar ut. Hoppas nu att det blir någon liten tripp till Gudhem... Vi är ju 2 i alla fall, och jag är säker på att Annelie vill med också...

:) Håkan

-GUDHEM....jag vill vara med, jag bor där.
 

Bilagor

  • 413596e96e702.jpg
    413596e96e702.jpg
    5.3 KB · Visningar: 249
ASK skrev:
Genom att ta ett kort med objektiv-locket på.
Jag hittade en lysande vit pixel på detta sätt och genom att bestämma x och y position på pixeln i Photoshop kunde jag leta upp den i redan tagna kort.
Den syns klart upp till en kortaste slutartid av 1/20 sek. På längre slutartider och högre ISO blir den ännu mer uppenbar.

Mattias, jag har också en död pixel på min 20D. Har du pratat med Canon om detta? Kommer du att skicka tillbaka den?
Jag är lite i valet och kvalet hur jag ska göra.
 
Skulle min vara så pass lite loco när den väl kommer, så kommer jag isf vänta med o skicka tillbax den till marknaden är mättad... nu drar ju alla i kamerorna som galningar
 
Agathorn skrev:
Så efter mycket om och men så är en styck 20D + sigma 18-50 DC ex på väg hem till mg mig för 16 100 inkl frakt.

Går inte den lös för betydligt mindre på Technikdirekt? Ca 12900:- plus €20 i frakt ser i alla fall jag att det kostar.
 
bildjournalisten skrev:
Mattias, jag har också en död pixel på min 20D. Har du pratat med Canon om detta? Kommer du att skicka tillbaka den?
Jag är lite i valet och kvalet hur jag ska göra.

Om du har hittat en död pixel är det bara att returnera, inget att tveka om tycker jag.
Kolla bara att den syns även på kortare exponeringstider (<1 sek), annars finns risk att felet kan bedömas ligga inom tillverkningstoleranserna.

Jag har lämnat in min till Scandinavian Photo i Mölndal.
Den ska en sväng till Canons centralservice i Upplands väsby, där dom förhoppningsvis konstaterar att kameran är defekt.
 
Agathorn skrev:
Gör du? Konstigt för när jag går in ser jag 1 777 euros

Ber om ursäkt... missade visst de två små, men ack så viktiga, bokstäverna ex. Ska nog läsa noggrannare nästa gång.

Det andra kitet, med Sigma DC 3,5-5,6/18-50 C/AF, är det jag spanat på så låste väl mig tankemässigt.

Nåväl, gratulerar till köpet i alla fall. Jag är inte det minsta avundsjuk, inte då...
 
ASK skrev:
Om du har hittat en död pixel är det bara att returnera, inget att tveka om tycker jag.
Kolla bara att den syns även på kortare exponeringstider (<1 sek), annars finns risk att felet kan bedömas ligga inom tillverkningstoleranserna...

Jag tog bilder i dag upp till 4 sekunder och den syndes fortfarande. Det känns självklart att jag ska skicka tillbaka den, det är bara så jobbigt att skiljas från den just nu (fotar mycket). Hur gjorde du för att returnera den? Ringde du försäljaren eller Canon? Någon som vet vart man ska höra sig för?

//Jessica
 
Hur ser det ut på korta tider?

jag skulle nog väntat att skicka in tills Canon kan lova direkt leverans av utbyteskameran.
 
Det bästa är väl att vänta ett tag som en del säger. Jag tycker att om man är van vid att klona bort damm i 3 timmar per bild när man scannade in gamla dia så är det ganska överkomligt att klona bort ett par död pixlar ur bilderna nån månad till tills du får en kamera snabbt tillbaks :)
 
Magnus och Reine,
det är precis så jag känner. Det går verkligen ingen nöd på mig nu. Jag fotar jättemycket och vill verkligen inte vara utan kameran i flera veckor. Dessutom märker jag bara av pixeln om jag tittar noga.
På kortare tider syns den mer än på de längre, upplever jag. Eller så är det samma.
Jag kommer att ordna detta när det har lugnat ner sig. Kan inte vara utan min dyrgrip :)
 
Fick min i fredags och skickade in den igår pågrund av mörkfläck på alla bilder. Hoppas på att de inte tar allt för lång tid. Har iof mycket jobb just nu så hinner inte plåta så mycket.

Men ni bör ju iaf kontakta Canon och rapportera hur de ligger till redan nu. Ska ta å ringa Canon RCC på måndag och försöka få ur dom hur lång tid dom behöver på sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.