Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närgräns för Nikkor MF 105mm f2.5 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Vad ligger närgränsen på, i centimeter ?, funderar på att eventuellt köpa ett sånt objektiv begagnat

Re: Re: Re: Närgräns för Nikkor MF 105mm f2.5 ?

schaki skrev:
Jo, har kollat där. Men dem tycks inte ha nån vidare koll på sina närgränser, läs själv: http://www.europe-nikon.com/specifications.aspx?countryid=12&languageid=12&prodId=309&catId=130
Jag tycker det står där klart svart på vitt:
Med andra ord verkar den ha en meters närgräns vilket är 10 cm "sämre" än min AF 105:a, något som talar för att det inte är helt orimligt värde på närgränsen.

Re: Re: Re: Re: Närgräns för Nikkor MF 105mm f2.5 ?

maxzomborszki skrev:
Jag tycker det står där klart svart på vitt:

Med andra ord verkar den ha en meters närgräns vilket är 10 cm "sämre" än min AF 105:a, något som talar för att det inte är helt orimligt värde på närgränsen.

Nu när jag kollar på andra objektiv som Nikkor 35mm 1.4 (som jag f.ö. redan har) ser jag att det står 0.3, vilket betyder 30cm.

VF, trodde nog attt Nikkor 105mm hade bättre närgräns än 1m!
Skulle ju inte va fel om man kunde ha gluggen till något annat än porträtt.

Vilket objektiv bör jag egenntligen satsa på?, jag vill ha bättre närgräns än 30cm iaf.

Ha kollat lite på Micro-nikkor 55mm 2.8. som har 25cm närgräns, men nog måste det väl finnas bättre än så?

Det är skillnad på närgräns och närgräns. En vidvinkel med 33 cm är inte detsanmma som ett tele med samma närgräns. På en 105:a är 1 m helt ok. Tycker jag som använt mitt 105/2,5 i många år.Det är bra t ex till porträtt på en analog kamera.
Vad du ska välja för objektiv? Allt beror på vad man ska använda optiken till. Jag har 55/2,8 också för närbilder/macro.
Vill jag i något extremfall komma ännu närmare kan jag använda mellanringar eller försättslins.
Det mesta går att göra med en systemkamera, men i dagens läge så vill vi helst ha allt i ett i samma objektiv, tele/normal/vidvinkel/macro/hög ljusstyrka/bra skärpa/ och dessutom ska optiken vara lätt och kompakt. Till överkomlig pris!
Det är att begära det orimliga.

Re: Re: Re: Re: Re: Närgräns för Nikkor MF 105mm f2.5 ?

25 cm är jättekort! Tänk på att du inte ska räkna närgränsen från frontlinsen.

1 m på en 105:a ger väldigt tajta porträtt. Är du inte ute efter en porträttglugg utan vill ta makro ska du leta efter en makroglugg. Det finns makro-105:eek:r som ger dig möjlighet att fokusera närmare.

Som regel är närgränsen längre bort ju längre brännvidd du har. Undantagen är då makroobjektiv som är konstruerade för att kunna fokusera närmare.

Ett alternativ kan vara att skaffa mellanringar eller reverseringsring om man vill köra makro med andra objektiv.

Jag använder i huvudsak mitt Nikkor 35mm 1.4 när jag tar närbilder av fjärilar & insekter.

Det är inte helt lätt att komma nära inpå dem med den bränvidden, men det går, om man har lite tålamod, och resultaten blir för det mesta bra, om jag kommer nära nog och kan dra nytta v närgränsen på 30cm.

Antar att det är Micro-nikkor 55mm 2.8 (3.5 är lite väl ljussvagt, när man emellanåt måste ha snabba tider) eller Nikkor-Micro 60mm jag bör satsa mina slantar på.

Eller ger exempelvis Tamron sp90 en bättre närgräns?

Erik, det känns som om du missar brännviddens effekt på avbildningsskalan. Om du skulle jobba från 30 cm med ett 100 mm-objektiv skulle du få en avbildningsskala på över 1:1. Vi snackar alltså makro så det skriker om det.

En meter med 100 mm ger i princip samma bildutsnitt som 30 cm med 35 mm.

jimh skrev:
Erik, det känns som om du missar brännviddens effekt på avbildningsskalan. Om du skulle jobba från 30 cm med ett 100 mm-objektiv skulle du få en avbildningsskala på över 1:1. Vi snackar alltså makro så det skriker om det.

En meter med 100 mm ger i princip samma bildutsnitt som 30 cm med 35 mm.

Nej, jag är inte så insatt i det där.

Men jag kan alltså inte fokusera närmre med Nikkor 105mm 2.5, än vad jag kan med 35:an`?
Skillnaden är bara att jag kan stå / sitta längre ifrån objektet, om jag fattar rätt?

Jag skulle vilja komma riktigt nära inpå.

Manuell fokus kan jag använda, då jag kör D1. Kommer sen att byta upp mig till D1x eller D200, så MF-objektiv är inget hinder.

schaki skrev:
Jag skulle vilja komma riktigt nära inpå.
Alltså, frågan är om du vill komma nära eller om du vill ha hög förstoring. Många använder orden synonymt även om de inte betyder samma sak, och jag kan inte riktigt läsa ut av det du skriver vilket du menar.

Vill du stå nära motivet för att få en kraftigt överdriven förgrund? Eller vill du ha en hög förstoring så att motivet fyller ut mycket av bilden?

jimh skrev:
Alltså, frågan är om du vill komma nära eller om du vill ha hög förstoring. Många använder orden synonymt även om de inte betyder samma sak, och jag kan inte riktigt läsa ut av det du skriver vilket du menar.

Vill du stå nära motivet för att få en kraftigt överdriven förgrund? Eller vill du ha en hög förstoring så att motivet fyller ut mycket av bilden?

Det är hög förstoring som jag vill uppnå.

Tanken är att utgå från ett riktigt bra objektiv, och sen eventuellt använda mig av mellanringar för att nå ännu högre förstoring

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto