Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närbildslins till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

irmali

Ny medlem
Hej!
Jag har en Canon Eos 500D.
Undrar om en närbildslins kommer göra någon större skillnad till min kamera? Vill komma så nära som möjligt när jag fotograferar då jag fullkomligt älskar närbilder!
Jag är ingen större expert när det kommer till utrustning så vill mer än gärna ha tips av lite mer erfarna fotografer.

Det beror på vad du har för objektiv och vad det handlar om för närbildslins. Mest effekt får man med längre brännvidder.

Nja, jag tror nog du ska glömma närbildslinser. Köp ett makroobjektiv istället !
Betydligt mångsidigare, bättre bildkvalitet etc.
Titta på Canon EF-S 100 ex.vis
Dessutom får du ett jättebra porträttobjektiv.

Senast ändrad:
Om du inte har 3 - 5 tusen att lägga ut på ett makro objektiv så vill jag påstå att närbildslinser är ett bra allternativ. Jag började med närbildslinser och hade kul ett helt år innan jag tog mig råd att köpa ett makro objektiv.

Om du inte har 3 - 5 tusen att lägga ut på ett makro objektiv så vill jag påstå att närbildslinser är ett bra allternativ. Jag började med närbildslinser och hade kul ett helt år innan jag tog mig råd att köpa ett makro objektiv.

Du har alltså lagt pengar både på närbildslinser och objektiv ?

Lins är värt att prova!

Självklart är makroobjektiv att föredra. Ingen tvekan. MEN! Det kostar inte många hundralapparna att köpa ett par närbildslinser för att prova. Resultatet är ok. Kanske det visar sig att du överskattat nöjet i att komma nära. Eller å andra sidan kanske du upptäcker en ny värld som är väl värd pengarna för ett riktigt objektiv. Fråga runt bland kompisar, någon kanske sitter inne med ett par pluslinser som passar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar