Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Precis, det skriver jag under på. Som kommentator kan du dessutom aldrig ha fel i *sak*, bra va?

Och om vi bara tar oss tid och lägger ut texten lite i vad vi tycker är bra eller dåligt med den bild vi kritiserar så har vi helt plötsligt följt poolreglerna också :)

/Johan

Jo precis, de flesta tror jag gör så. :eek:)

Förresten Kenneth, du ska få sanningen innan jag drar. Bilden var inte min. Jag var kommentator nr.3

Ju fler bilder som kommenteras för motiven, ju fler laddas nog upp. För fick du veta hur söt din katt var kanske jag vill veta att min också är söt osv. Ska vi översvämma fotosidan nu;)

(jag plåtar katter utan att skämmas, så tolka inte detta som motivhat tack. Det är rent hypotetiskt menat.)

Senast ändrad:
lottawe skrev:
Förresten Kenneth, du ska få sanningen innan jag drar. Bilden var inte min. Jag var kommentator nr.3

Ju fler bilder som kommenteras för motiven, ju fler laddas nog upp. För fick du veta hur söt din katt var kanske jag vill veta att min också är söt osv. Ska vi översvämma fotosidan nu;)

(jag plåtar katter utan att skämmas, så tolka inte detta som motivhat tack. Det är rent hypotetiskt menat.)

Det var väl ganska uppenbart.

Eftersom jag är kattmänniska kan jag mycket väl tänka mig att ladda upp några fler på vår lilla röda :)

Jag undrar hur många promille av inflödet som är avbildningar på husdjur eller barn som man vill visa upp.

Snacket om dessa bilder i forum överstiger nog med råge dess förekomst i bildkritik.

/Janne (som plockar fram fiolen med gröna PRIM och drar några låtar)

Jag är en sån som kommer in i diskussioner som är avslutade...inte under brinnande debatt alltså. Har bara skummat tråden, tror det räcker för mig. Okej det gällde visst att kunna kommentera en "kass" bild. Ni halkade visst in på kommenterandet överhuvudtaget också. Ni låter inte så speciellt hoppfulla och positiva precis...ert val.
Några bra inlägg i tråden upptäckte jag.
Ingen har snackat om glädjekvaliteten...
ett exempel:

Blev själv lycklig häromdagen när jag upptäckte en häftig fönsterrad på ett hus, 3 x 9= 27 fönster. Ett stod öppet, hjärnan rullade genast igång och jag hade rubriken innan jag fotade:
En möjlighet...öppnar sig.
Fick snabbt ca 30 tittar och 5 kommentarer, men vilka...helt underbara :)
1 grabb 17 år...skriver nåt positivt men tackar också för inspirationen han fick.
1 grabb 15 år också mycket positiv...skriver dessutom "bra jobbat" (en ren njutning att läsa detta, sitter med ett stort leende)
1 grabb 25 år från Finland ger en 5:a
1 grabb ;-) 53 år Sthlm ger en 5:a
1 grabb 23 sitter i Australien och är positiv
senare 2 andra, fotokompisar ger bra och lite annorlunda kommentarer.
Jag tycker det är härligt att få reaktioner från de riktigt unga, läsa deras sidor och se deras bilder, de känns så självklara.
---------
Jag dränks inte i kommentarer, men kommenterar relativt kontinuerligt. Men glesare har det blivit sedan senaste ändringen i höstas (?).
Snurrade runt mer tidigare bland bilder, nu plockar jag upp de som tittat in el gett kommentarer.
Om man struntar i att kommentera en riktigt kass bild...så förstår nog fotografen så småningom att den inte håller toppklass. Men om motivet finns kvar kan man kanske be fotografen att testa en ny bild, men på ett annat sätt. Är det en s.k sämre bild som man känner att man kan hjälpa till att förändra och förbättra, så försöker man självklart göra detta.
...
Man får ta bilder som man blir lycklig av själv, blir andra glada eller imponerade av dem, så okej. Kan jag få tips att göra min bild ännu mycket bättre, så tackar jag.

Bilder på katter och hundar KAN ju vara bra, mycket bra till och med.

/Ulla

Bra skrivet Ulla!
Jag blir jätteglad när någon uttrycker att dom gillar min bild. Skam vore annars. Om någon vill ge råd är det fritt fram, men det är bonus.

Jag kommenterar också det jag känner för och lämnar övrigt till andra. Kan jag hjälpa gör jag det, kan jag inte så avstår jag.

Även jag blir glad när folk uttrycker gillande för mina bilder:) Ännu lite gladare blir jag om det känns uppriktigt och om jag även får en utsvävning varför (mycket önskat?)

Det är även kul att höra att man har söta katter eller barn, men just på fotosidan känns det inte så värst angeläget att endast få det kommenterat när det ändå tittats på bilden. Bilden jag laddade upp av någon orsak som kommentatorn ibland utelämnar till förmån för motivet..

Sen blir jag glad för ärliga kommentarer om vad som är mindre bra också och gärna om vad som kan förbättras då. Det skulle vara ok för min del om någon valde att kalla min bild kass med god motivering till det också.

Senast ändrad:
Jag tycker det är lite trist att så få ens tittar på husdjurs- eller barnbilder. Förmodligen just för att de tillhör de kategorierna ...

Jag har postat en del i båda dessa kategorier, och i allmänhet fått vettiga kommentarer som ger något. Jag har ju varit här ett tag, och brukar oftast be om vad jag vill veta skulle kunna vara bättre. Många vet inte det, och kan följdaktligen inte be om "rätt" kommentar.

Jag tror de flesta som hittar hit förstår att det huvudsakliga är bilden, men de vet inte hur de ska uttrycka sin önskan om kommentar - alltså blir det inget eller kanske något liknande "vad tycker ni om min söta katt?".

Jag tror också att de som registrerar sig här för att visa bilder för familj etc. är tämligen få, med tanke på att man inte kan ladda upp så många bilder i taget ...

Det är svårt att kommentera kritiskt och snällt samtidigt, men jag tycker nog man ska försöka göra det ändå för att inte skrämma bort dem som kanske tar fantastiska bilder om ett år eller två!

Jag har majoriteten av mina kommentarer arkiverade och slängde just en blick. Rekordet föll under en fine art nudebild där hela 12 st kommenterat motivet..

Exempel från några olika bilder där bilden inte alltid kommenterades, men väl annat är:

"Är hon singel?"
"Vältrimmad kropp"
"Snygg modell"
"oh så söta, vill oxå ha men....."
"Min katt........"
(de värsta är utelämnade)

Jag håller med dig AFE om att det är svårt att få konstruktiv kritik på djur och barn. Tyvärr. Oavsett vad man frågar vid uppladdningen.

Arleklint skrev:
Bra skrivet Ulla!
Jag blir jätteglad när någon uttrycker att dom gillar min bild. Skam vore annars. Om någon vill ge råd är det fritt fram, men det är bonus.

Jag kommenterar också det jag känner för och lämnar övrigt till andra. Kan jag hjälpa gör jag det, kan jag inte så avstår jag.

Okej, jag blir också glad när folk skriver att de gillar min bild. Men jag blir inte 100% glad.
Men om nu som i just denna min bild, en tonåring skriver att han blir inspirerad, då blir jag riktigt glad...då har jag gett honom lite extra - av mig. Om en annan tonåring skriver "bra jobbat" blir jag också jätteglad och tar åt mig av det positiva.
Om någon äldre skriver en bra. härlig och dessutom intressant kommentar blir jag också :)
Om någon verkar förstå vad man menar med bilden, egentligen menar...så där lite djupare, då känns det, starkt. Kan man beröra någon med sin bild, då...känns det också.

Jag kan kommentera men även i kommentaren visa min egen osäkerhet om fotografens bild... man ser en bild (man gillar bilden), men konstaterar i texten att det är nåt som inte känns 100% perfekt...men vad... beskärningen, färgen eller vad...efter detta kanske fotografen själv får en snilleblixt och kommer på vad som inte är helt bra. Jag tycker även sånt är givande...att nästan tillsammans med fotografen bolla vissa funderingar. Men man måste givetvis vara intresserad av bilden som sådan...

Det är ju ruskigt kul att betrakta, känna av en bild och försöka kommentera.
Har folk glömt detta?
Man får väl strunta i att räkna sina inkommande kommentarer, mer känna av kvaliteten av dessa.
Det är väl som med gåvor...kan vara härligare att få ge än att bara få...vilket kan vara knepigt ibland...

/Ulla

Senast ändrad:
jimh skrev:
I grunden tycker jag att det är ett skitbra förslag som jag tror att jag också förespråkat tidigare några gånger. I så fall tror jag till och med att man skulle ha en faktor 2 på det, ge två kommentarer för att kunna få en tillbaka. Med en sån faktor ökar man chansen för att det inte bara blir ett fåtal bilder som får många kommentarer.

Jag tycker ovanstående är mycket intressanta tankar kring hur man skulle kunna förbättra systemet. Ett annat system som kanske skulle kunna vara något är det man använder på Photosig:

Quota
As a Basic Member, you may submit one photo in any 72-hour period.
If you upgrade to a Premium Membership, then you will be able to submit three photos in the same period. 1
You have received 0 critique points in the last 72 hours. You may make one additional submission for every 15 critique points that you receive. + 0
You have not submitted any photos in the last 72 hours. - 0
You may submit 1 more photo at this time. = 1

Som ni kanske förstår av ovanstående använder de en tilldelningsfaktor att om man kommenterar mycket bilder får man lägga upp fler bilder! Tycker för övrigt den sidan har ett intressant uppbyggt system som gör att man redan på förstasidan ofta hittar mycket inspirerande foton! Något att lära från???

Där har det hänt vansinnigt mycket positivt från det jag laddade upp min första bild 2002. Den hamnade på förstasidan fort som attan vilket var kul och har nu 179 upptummar, men på den tiden var det rätt mycket fjäsk och "Please, visit my...." (nä, inte jag men..) och kommenterade man mycket själv var det lätt att placera sig på index..

Nu några år senare så upplever jag inte att några bilder får såååå många poäng som det delades ut förr och motkommenterandet (som jag snabbt ledsnade på) har nog också lugnat sig. Däremot har kvalitén höjts markant vad gäller kommentarer. Väldigt markant! Det finns ingen tvekan om tycker jag. De är konstruktivare och mer kritiska nu och upptummesystemet är topp också. Det fyller uppenbart funktion. På den sidan har jag alltså upplevt mycket positiv utveckling av sajten och tror därför extra hårt på tummarna här med..

(min senaste bild där har 2 nertummar bland några upptummar, men kommentarerna var förklarande och jag ser dem positiva trots neråtpekande rött..)

Senast ändrad:
Ville bara säga att jag blandade ihop två stycken Ulf på sidan 10 i tråden, jag ber om ursäkt till båda.

peace :)

//M

Jag har en liten fråga till er som stör er på kommentaren tex. "söt katt"

Tror ni att personen som skriver detta gör de för att jävlas?

För jag förstår inte hur detta kan blir ett så STORT problem.
En sak som man kan göra själv som fotograf och om man nu väljer att ladda upp tex. sin katt. Då kan man ju skriva vad man vill ha för slags kommentarer eller som i detta fallet att man inte är intresserad att höra om katten är söt eller inte. Utan komposition, ljus eller vad de nu kan vara som är mer intressant.

Kan vi inte hjälpa varandra istället för dessa trista diskussioner här?

Jag lyssnar gärna på att katten är söt, men ser gärna att bilden (som ju fotosidan handlar om) blir sedd den med. Minst i kombination med söt katt alltså. Hur menar du att jag ska skriva då då? Jag brukade ju skriva något men inte sjutton ska man behöva avbe sig från sånt sidan inte är till för väl?

Likväl som att utvecklas bildmässigt kan man nog utveckla sitt ordförråd och kommenterande till det bättre.

Sen behöver jag editera grejen jag skrev förut om upptummar här med. De är inte viktiga precis så som på photosig, men deras system att ge feedback på kommentarer skulle kunna göras med tummar här kanske?

Senast ändrad:
Hur många kommentarer har du sett där de enbart står "söt katt"?
Hur många handlar de om?

För jag kan inte minnas att jag sett de en enda gång.
Jag har säkert skrivit "söt katt" själv i någon kommentar, men INTE enbart. Och de är en väsentlig skillnad.

Mina exempel på förra sidan är från olika bilder och sanna till 100%. De handlade inte om bilden alls. Kanske har jag varit hårt drabbad bara, jag vet inte..

Och visst har jag fått mycket bra kommentarer också, men sista året har det nog inte varit helt övervägande. (hade några här i början på året senast. Tror det var mars kanske..)

Men är kommentarerna klippta?
Eller är dom så ordfattiga menar du?

Spelar kanske ingen roll,
men om detta inte förekommer dagligen på varje kattbild som laddas upp, så borde de ju inte vara så stort problem.
De som själva väljer att ladda upp sina kattbilder eller liknade, kan ju välja att skriva in något i fältet om dom vill ha spec. kommentarer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar