Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Eller att föra diskussioner i forumet i lite förebyggande syfte för att kunna göra det bättre även för dem/oss (för även vi som finns kvar räknas väl?) Diskussioner här tycker jag i regel redax är bra på att uppmärksamma och snappa upp och därför behövs nog diskussioner som denna.

Jo, men när det är samma 10-15 personer som diskuterar i alla FS-trådar anser jag att man har ett dåligt mandat att tala för alla 60000 medlemmar. Diskussionerna här kan gärna vara en del av input till Redax, men de åsikter som framförs är långt ifrån representativa för alla medlemmar.
 
Får verkligen ont i magen av ditt kommenterande här på fs Ulf, vad tror du om dej själv egentligen? Nu såg jag en Ulf-kommentar igen, sex personer före dej berömmer bilden och du sågar den som familjealbumsbild!
Herre gud vad håller du på med?
 
Mandaten ligger hos redax

jkene skrev:
Jo, men när det är samma 10-15 personer som diskuterar i alla FS-trådar anser jag att man har ett dåligt mandat att tala för alla 60000 medlemmar. Diskussionerna här kan gärna vara en del av input till Redax, men de åsikter som framförs är långt ifrån representativa för alla medlemmar.
Självklart ska inte 10-15 ha mandat, men alla har 68.000 har samma rätt att uttrycka sina åsikter här i ett öppet forum, så inte hade det väl varit mindre mandatbetonat om redax tog tag i avhoppare och frågade än att diskutera med alla som har något att yttra här?

Vad gäller tvång så beror det på hur det läggs fram om jag tror på det eller ej. Med att kommentera några valfria bilder (som ju sägs vara lätt) för att kunna ta emot kommentar själv tycker jag inte det skulle kännas så värst inspirationshämmande utan mer som en påminnelse om att både ge och ta. Inte bara det ena.. Sedan för att det ska funka utan bara sockrade kommentarer tror jag det krävs ett annat system för att lyfta fram kommentarer och tummar som sagt. Vad tror du om det?
 
Som jag sa tidigare tror jag inte på kommentarstvång.
Utan att de faller mer naturligt är jag för.

Sen tummarna tycker jag är ett sätt att sätta sej över de som redan kommenterat.
Vem kan uttala sej om en kommentar är dålig eller bra? Vi som är av alla olika uppfattningar.
NEJ de tror jag inte på. Jag tror att folk blir mer rädda än glada i att kommentera då.
 
Elitpoolen (eller vad den nu skulle kallas) som diskuterats kan ju vara för den som tycker sej vara elit.
De kan ju vara ett bra sätt om man vill sålla bort medlemmar som man inte tycker säger eller kommer med bra bilder osv.

Men klasskillnader är jag inte för heller.
Men de är inte jag som sätter reglerna här.
 
lottawe skrev:
Och vem kan säga o bilder är bra eller dåliga?
Allvarligt så borde båda grejerna vara lika subjektiva väl?

Vill bara förtydliga här.
Det är inte jag som säger att några bilder är dåliga eller som uttrycks i denna tråd "kassa"!

Just därför tror jag inte på tummar varesej dom är upp eller ner,
eller en elitpool.
 
Re: Mandaten ligger hos redax

lottawe skrev:
Självklart ska inte 10-15 ha mandat, men alla har 68.000 har samma rätt att uttrycka sina åsikter här i ett öppet forum, så inte hade det väl varit mindre mandatbetonat om redax tog tag i avhoppare och frågade än att diskutera med alla som har något att yttra här?

Vad gäller tvång så beror det på hur det läggs fram om jag tror på det eller ej. Med att kommentera några valfria bilder (som ju sägs vara lätt) för att kunna ta emot kommentar själv tycker jag inte det skulle kännas så värst inspirationshämmande utan mer som en påminnelse om att både ge och ta. Inte bara det ena.. Sedan för att det ska funka utan bara sockrade kommentarer tror jag det krävs ett annat system för att lyfta fram kommentarer och tummar som sagt. Vad tror du om det?

Att 68000 kan men bara 10-15 gör tycker jag tyder på ett problem med forum - men det är en annan fråga.

Tummen upp/ner för kommentarer är jag numera negativ till. Efter att ha sett en del hemska diskussioner om att vissa tycker att det kommenteras för mycket eller för dåligt tror jag att vi kommer att få några självutnämnda poliser som kommer att klicka sig runt för att racka ner på andras kommentarer enbart.

Fokusen måste tillbaka till bilden - dvs folk måste sluta gnälla över vad andra medlemmar pysslar med: att medlemmar laddar upp bilder med motiv som dom inte gillar eller att medlemmar skriver många, korta eller överväldigande positiva kommentarer eller att medlemmar lägger samma bild i flera pooler. För många irriterar sig över saker som dom överhuvudtaget inte borde ha med att göra, och det ställer till stoj i dom här diskussionerna.

Det är lätt att skapa problem som inte finns, men tusan så svårt att lösa ett sådant problem när det väl blir självuppfyllt.
 
Men är bra och dålig kommentar verkligen svårt att avgöra? Jag tycker det är lika lätt att ha en uppfattning om som det är att ha uppfattningar om ifall maten är god eller inte. Skickar med exempel som var och en säkert kan ha en uppfattning om.


Kommentar 1. xx.xx Namn
Underbart söt vilken blick du fångat så tro-skyldig kan bara en busig liten valp se ut.
Mvh


Kommentar 2. xx.xx Namn
Gud vad söt. Ser ju ut som ett gosedjur


Kommentar 3. xx.xx Namn
Jag håller med föregående om att hunden är vansinnigt söt..

Fast ska jag vara ärlig bildmässigt så är det inte mycket annat än motivet, ljuset och valpens blick som tilltalar mig.
Vinkeln uppifrån känns inte som den bästa och med det valet kom en bänkkant (?) med som skär genom valpens huvud. Den kanten tycker jag stör.
Jag tror bilden hade blivit bättre om du hukat dig ner och använt en större bländare för kortare skärpedjup. Den är rätt brusig också så kanske var isotalet högt och kunde minskats med större bländare också?

Hur som helst, valpen är urgullig men bilden hade kunnat gjorts bättre.

Kommentar 4. Namn
amen guu villken härligt söt o fin bild!


EDIT: Ulfs kommetnarer är ju förresten också uppenbart exempel på kommentarer som folk har åsikter om.
 
lottawe skrev:
Men är bra och dålig kommentar verkligen svårt att avgöra? Jag tycker det är lika lätt att ha en uppfattning om som det är att ha uppfattningar om ifall maten är god eller inte.



De är ju fråga om tycke och smak!
De du tycker är dåligt kan någon annan tycka är bra. Sånt måste vi respektera!
 
jimh skrev:
Kenneth, du glömde en kategori som jag tror är viktig:
c) Såna som både kommenterat och laddat upp flitigt tidigare, men av ett eller annat skäl - som det diskuteras lösningar på i den här tråden - inte gör det längre

evalisen skrev:
Varför undrar jag då?
Jag räknar mig nog till grupp c), men kan naturligtvis bara tala för mig själv.

Anledningen jag slutat kommentera (i princip helt) är alla ständiga krav på förbättringar för att ge mer och bättre kritik. Det har tagit lusten och intresset att kommentera. Det här är inget som skett under de senaste trådarna utan för rätt länge sedan. Det som var droppen för mig var när man införde en liten text i rött som sade något i stil med "Du har gett färre kommentarer än vad du mottagit. Ut och kommentera mera!"

Jag ränsade då ut mina bilder och bestämde mig för att lämna fotosidan(men jag tog aldrig det sista steget, någon som känner igen sig?). Sedermera ändrades texten till en mildare form och den ilsket röda färgen byttes ut och den där texten syntes inte utåt utan bara på "din sida". Redan innan hade uppmaningar om att motkommentarer är bästa sättet att få kommentarer dykt upp allt frekventare och underminerat värdet i bildkritiken IMO. Jag fick nästan dåligt samvete för att jag kikade bilder vars ägare hade kommenterat någon av mina bilder och jag inte var på humör/hade tiden att skriva konstuktiva kommentarer.

För mig har fotosidan alltid varit mycket mer än att bara ge och få kritik på sina bilder. Jag tycker det är hur trevligt som helst att kunna hjälpa andra och få hjälp i forumen och för att ha lite tryck i det man säger så kan det vara bra att även ha egna bilder på sidan.

Den där röda texten som blev droppen kändes orättvis. Jag hade ca 300 kommentarer innestående när den kom och någonstans mellan 500-600 hundra kommentar mottagna på ca 20-30 bilder uppladdade. vilke kanske inte såg så bra ut, men jag hade då aldrig tagit bort någon bild medan många givna kommentarer hela tiden trillade bort pga att bilder togs ner och dessutom lade jag mycket krut i forumen för att hjälpa andra.

Så kanske är jag inte den som skall uttala mig i trådar som denna och Lena's tråd om vad som passar på FS härom sistens, men jag anser att den här kommenteringshysterin (vilket är vad jag anser att det rör sig om) och det faktum att folk kommenterar för motkommentarernas skull och många anser sig ha rätt att förvänta sig och kräva konstruktiva kommentarer på bilder de laddar upp, oftast är kontraproduktiv (det har den varit för mig) och sannolikt kan bli slutet för ett fotocommunity som fotosidan, som är så mycket mer än bildkritik.

Personligen bryr jag mig inte så mycket längre om fådda kommentarer eller hur men kommenteringsstatestik ser ut utan försöker se till den goda delen av fotosidan istället, men ibland kan jag inte hålla mig när jag ser inslag av sådant som fick mig att tappa lusten för den här delen av fotosidan, och även att diskutera bilder allmänt ute i verkligheten med andra fotointresserade.

Visst fortsätter jag att ge en och annan kommentar då och då, men jag skiter i om de inte är tillräckligt kritiska och givande. De är inte heller fler än att mitt totala antal givna kommentarer ligger kvar på ca 300. Bilder laddar jag också upp i poler då och då men inte ofta, men inte så mycket för kommentarernas skull utan mest för att visa upp de bilder jag är stolt över. Det finns väl utställningsalbum kan någon tycka(bronsmedlemskapet ger inte heller möjlighet till utställningsalbum förvisso), men vem sjutton kikar på sådana? Det verkar vara mest bildkritik som gäller.
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Men är bra och dålig kommentar verkligen svårt att avgöra? Jag tycker det är lika lätt att ha en uppfattning om som det är att ha uppfattningar om ifall maten är god eller inte. Skickar med exempel som var och en säkert kan ha en uppfattning om.


Kommentar 1. xx.xx Namn
Underbart söt vilken blick du fångat så tro-skyldig kan bara en busig liten valp se ut.
Mvh


Kommentar 2. xx.xx Namn
Gud vad söt. Ser ju ut som ett gosedjur


Kommentar 3. xx.xx Namn
Jag håller med föregående om att hunden är vansinnigt söt..

Fast ska jag vara ärlig bildmässigt så är det inte mycket annat än motivet, ljuset och valpens blick som tilltalar mig.
Vinkeln uppifrån känns inte som den bästa och med det valet kom en bänkkant (?) med som skär genom valpens huvud. Den kanten tycker jag stör.
Jag tror bilden hade blivit bättre om du hukat dig ner och använt en större bländare för kortare skärpedjup. Den är rätt brusig också så kanske var isotalet högt och kunde minskats med större bländare också?

Hur som helst, valpen är urgullig men bilden hade kunnat gjorts bättre.

Kommentar 4. Namn
amen guu villken härligt söt o fin bild!


EDIT: Ulfs kommetnarer är ju förresten också uppenbart exempel på kommentarer som folk har åsikter om.


a) Om du är fotograf till ett motiv som fått dessa kommentarer är du förmodligen glad för 1, 2 och 4. Men konfunderad över den burdeska tonen i 3.

b) Om du kommenterar en bild med ett sådant motiv är du förmodligen mer intresserad av hundar än av fotografering. Om du är mer fotointresserad än hundintresserad bör du vara betydligt vänligare än nummer tre i dina kommentarer eftersom det är tydligt att det handlar om en nybörjare.

c) Om du varken är fotograf eller kommentator och irritierar dig på motiv eller kommentarer bör du fundera på om du hör hemma på FS.
 
Galaxens President skrev:
Det som var droppen för mig var när man införde en liten text i rött som sade något i stil med "Du har gett färre kommentarer än vad du mottagit. Ut och kommentera mera!"
Jag beskyller inte fotosidans red för detta på något sätt. Det är fullkommligt naturligt att de försöker tillgodose medlemmarnas önskemål. Problemet ligger som överallt annars att det är de som skriker högst som oftast får sin vilja igenom, även om de ibland är i minoritet.

Det var en parantes bara.
 
lottawe skrev:
Som upplysning. Den låg i bildkritik och inte i nybörjarpoolen.

Då kan det ju inte vara särskilt kontroversiellt att påstå att kommentator nummer 3 begripit vad det handlar om och respekterat poolreglerna. Inte för att kommentaren är negativ, utan beroende på att h*n koncentrerat sig på genomförandet. Kommentator nr 1 nådde fram halvvägs, om man ser mellan fingrarna lite.

/Johan
 
och som ytterligare upplysning. Jag har fått massor av kommentarer i stil med 1, 2 och 4 när jag hade bilder uppladdade, men önskade faktiskt något helt annat med uppladdningen på fotosidan. Det är också orsaken till att mina bilder lyser med frånvaro i bildkritiken här eftersom de inte ger värst mycket mer än jag redan vet. (Att motivet är gulligt/vackert eller så alltså.)

Fotosidan har ett syfte och det är rätt tydligt att syftet är att hjälpa till att utveckla fotografiska egenskaper snarare än att bara beröma vackra motiv.
 
lottawe skrev:
Som upplysning. Den låg i bildkritik och inte i nybörjarpoolen.


[Sarkasm]Men ojojoj, ring polisen, ring Expressen. Ett fatalt regelbrott har begåtts och 68000 fotografer har blivit grovt förolämpade.[/Sarkasm]

Ärligt talat - vem har blivit fotografiskt lidande av detta och hur?
 
lottawe skrev:
och som ytterligare upplysning. Jag har fått massor av kommentarer i stil med 1, 2 och 4 när jag hade bilder uppladdade, men önskade faktiskt något helt annat med uppladdningen på fotosidan. Det är också orsaken till att mina bilder lyser med frånvaro i bildkritiken här eftersom de inte ger värst mycket mer än jag redan vet. (Att motivet är gulligt/vackert eller så alltså.)

Fotosidan har ett syfte och det är rätt tydligt att syftet är att hjälpa till att utveckla fotografiska egenskaper snarare än att bara beröma vackra motiv.

Men för guds skull - ignorera då. Dom kommentatorerna är förmodligen inte kapabla att ge dig bättre kritik än så. Det finns ingen tvångsmetod du kan införa som skulle få dem att skriva mer "konstruktivt".

Dom du ska fundera över är de 55 andra som tittade på din bild och som förmodligen hade kunnat ge en konstruktiv kommentar men som gav fan i det.
 
Galaxens President skrev:
Jag räknar mig nog till grupp c), men kan naturligtvis bara tala för mig själv.


Tack för ditt svar.

Jag tycker de måste vara frivilligt att kommentera.
Och man ska känna för de också.

Så de här med att skriva en kommentar innan man kan få en på sin egen bild tycker jag blir för dumt.
Likaså tummar upp och ner.
 
Allvarligt Kenneth så tycker jag ditt inlägg här ovan är fjantigt. Du utgick från att en kommentar gavs till en nybörjare och det enda jag gjorde var att upplysa om att så inte var fallet. Inget mer inget mindre..

Sen är jag lite nyfiken på hur du tycker att nr. 3 skulle ha formulerat de åsikterna vänligare också. (jag ser inte det ovänliga riktigt) Vill du exemplifiera ett bättre framförande? för åsikterna borde få uttryckas iaf väl?

Att ge bättre och bättre kritik är väl också något värt att träna på precis som vi tränar för att bli bättre fotografer?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.