Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Allvarligt Kenneth så tycker jag ditt inlägg här ovan är fjantigt. Du utgick från att en kommentar gavs till en nybörjare och det enda jag gjorde var att upplysa om att så inte var fallet. Inget mer inget mindre..

Sen är jag lite nyfiken på hur du tycker att nr. 3 skulle ha formulerat de åsikterna vänligare också. (jag ser inte det ovänliga riktigt) Vill du exemplifiera ett bättre framförande? för åsikterna borde få uttryckas iaf väl?

Att ge bättre och bättre kritik är väl också något värt att träna på precis som vi tränar för att bli bättre fotografer?

Men jag förstår inte vart du vill komma. Dom tre "okonstruktiva" kommentarerna kunde ha skrivits (vilket skede) eller inte. I vilket fall tillförs inte fotografen någon kunskap. Dom kunde sannolikt inte skrivits mer konstruktiva i brist på kunskap i alla fall. Vad ska du göra åt det? Är fotografen upprörd? Har fotografen kontaktat kommentatorerna? Varför är du upprörd om du inte är fotografen?

När det gäller den "konstruktiva" kommentaren tycker personligen att den har en nedlåtande negativ ton, men det är väl en smaksak. Vill du ha exempel får du väl titta igenom mina givna kommentarer.
 
På fs är vi en samling folk som inte valt att umgås, vi har bara av ett gemensamt intresse hamnat på samma community.

Som personer är vi alla väldigt olika. Som fotografer är vi spridda. Alla är vi på olika nivåer. Vi prioriterar olika saker.

I en sådan gemenskap är det viktigt att alla respekterar alla för dem vi är.

Att i den situationen ha synpunkter på hur kommentarer skall skrivas känns väldigt fel.

Att delta som medlem på en så stor sida som fotosidan är kräver acceptans, tolerans och ödmjukhet inför andra.

Vi alla kommer att kommentera bilder på olika sätt. Vi kommer värdera bildernas innehåll på olika sätt. Vi kommer alla önska olika typer av reaktioner på våra bilder.

För mig är det berikande att få kommentarer från olika människor just därför att vi alla har olika sätt att vilja skriva och se.
 
Senast ändrad:
Arleklint skrev:
På fs är vi en samling folk som inte valt att umgås, vi har bara av ett gemensamt intresse hamnat på samma community.

Som personer är vi alla väldigt olika. Som fotografer är vi spridda. Alla är vi på olika nivåer. Vi prioriterar olika saker.

I en sådan gemenskap är det viktigt att alla respekterar alla för dem man är.

Att i den situationen ha synpunkter på hur kommentarer skall skrivas känns väldigt fel.

Att delta som medlem på en så stor sida som fotosidan är kräver acceptans, tolerans och ödmjukhet inför andra.

Vi alla kommer att kommentera bilder på olika sätt. Vi kommer värdera bildernas innehåll på olika sätt. Vi kommer alla önska olika typer av reaktioner på våra bilder.

För mig är det berikande att få kommentarer från olika människor just därför att vi alla har olika sätt att vilja skriva och se.

De här är precis vad jag tycker också.

Vill lägga till en sak bara,
alla olika fotomotiv borde också accepteras lika fullt.
De finns fotografer för alla de slag, och de finns för att marknad finns. Bara att acceptera dess existens, man behöver inte gilla allt man ser, man behöver inte titta på de man inte gillar att se.
Men att acceptera alla kategorier och vara ödmjuk då kommer vi väldigt långt.
 
Arleklint skrev:

I en sådan gemenskap är det viktigt att alla respekterar alla för dem man är.

Att i den situationen ha synpunkter på hur kommentarer skall skrivas känns väldigt fel.
Då borde ju även vi som gick med på fotosidan för att utvecklas och inspireras bemötas med respekt väl? Även om vi uttrycker viss saknad av vissa attiraljer gemenskapen kanske borde innehålla?



Kenneth. Jag kanske är fotografen, eller kanske inte.. Men om, så kanske jag hade önskat utvecklande kommentarer och kommentarer om bilden. I annat fall hade jag väl inte lagt den i bildkritik på fotosidan?


Att det finns riktlinjer om vad kritikpoolerna är till för är väl inget att tveka om?
 
lottawe skrev:
Då borde ju även vi som gick med på fotosidan för att utvecklas och inspireras bemötas med respekt väl? Även om vi uttrycker viss saknad av vissa attiraljer gemenskapen kanske borde innehålla?

Du respekteras Lotta. Det visas om inte annat genom det forumutrymme du fått.

Nu önskar jag höra andras syn på saken.
 
lottawe skrev:
Då borde ju även vi som gick med på fotosidan för att utvecklas och inspireras bemötas med respekt väl? Även om vi uttrycker viss saknad av vissa attiraljer gemenskapen kanske borde innehålla?



Visst ska era åsikter också respekteras.
De håller jag med om, men om jag inte minns helt fel nu... så för några månader sen va de "folk" som blev uthängda för att de skrev kommentarer, och blev kallade både de ena och de andra.
Den diskussionen går vi inte in på nu!
Men jag tar upp de för att påminna om hur de faktiskt har sett ut.

Därför säger jag återigen, respekt åt alla!
 
Mer på tal om respekt. Johan antöd det på förra sidan..

Då kan det ju inte vara särskilt kontroversiellt att påstå att kommentator nummer 3 begripit vad det handlar om och respekterat poolreglerna.

Poolregler och sånt som beskrivs i dokumenten om fotosidan och tankar om sajten bör också respekteras väl? Men där brister det ju ofta..


(jag har inte fått forumutrymme, jag har tagit mig;) och det kan alla som vill göra..)
 
Nu fick jag rensa bort en tvekamp som borde tagits per e-post igen. Försök håll er till ämnet och ta bråkandet på sidan om.
 
jimh skrev:
Nu fick jag rensa bort en tvekamp som borde tagits per e-post igen. Försök håll er till ämnet och ta bråkandet på sidan om.

Du fick åtminstone med ett inlägg för mycket som inte hade med den tvekampen att göra...
 
lottawe skrev:
Poolregler och sånt som beskrivs i dokumenten om fotosidan och tankar om sajten bör också respekteras väl? Men där brister det ju ofta..

Alla kan ha synpunkter på att andra brister i respekt, men det viktiga för var och en är att själv visa respekt.
 
lottawe skrev:


Mer på tal om respekt. Johan antöd det på förra sidan..

Lotta, hatten av för dig! NU är du ta mig f*n både stilbildande, kreativ och innovativ! (C:

Bra! Fram för ett mer hälsosamt, gränsöverskridande och ROLIGT språk på fotosidan! När börjar vi repa förresten?
Antydde JANNE
 
Eftersom mitt inlägg försvann i den allmänna rensningsvillervallan tar jag om det här:

lottawe skrev:
Då borde ju även vi som gick med på fotosidan för att utvecklas och inspireras bemötas med respekt väl? Även om vi uttrycker viss saknad av vissa attiraljer gemenskapen kanske borde innehålla?



Kenneth. Jag kanske är fotografen, eller kanske inte.. Men om, så kanske jag hade önskat utvecklande kommentarer och kommentarer om bilden. I annat fall hade jag väl inte lagt den i bildkritik på fotosidan?


Att det finns riktlinjer om vad kritikpoolerna är till för är väl inget att tveka om?

Om du är fotografen och anser att detta är ett förskräckligt regelbrott - anmäl det till redax.

Om du inte är fotografen - gå vidare med ditt liv och berika andra fotografer med dina kommentarer.
 
Det är inte regelbrott som var frågan innan den spårade iväg utan förslag om funktioner och metoder som kunde bidra till fler och bättre kommentarer. Jag tror sånt skulle kunna gå att påverka, men inte att vi gör det genom att "bara" skriva en rad under bilden. Tycker det är synd att det spårade..

Janne, fick jag köra stålsträngade aukustiska alltså? Jag är nog redo snart:)
 
Då var de ordning i salen igen. ;o)

Vad kan man då göra för att få mer givande kommentarer?

Och vad är en givande kommentar?

Jag tror att dessa frågor skiljer sej stort mellan alla olika individer.

Som tex. att någon skriver att den gillar en bild, kan ju ha väldigt stor betydelse för en fotograf. Sen kanske de är helt meningslöst för en annan att höra samma sak.
 
evalisen skrev:
Då var de ordning i salen igen. ;o)

Vad kan man då göra för att få mer givande kommentarer?

Och vad är en givande kommentar?

Jag tror att dessa frågor skiljer sej stort mellan alla olika individer.

Som tex. att någon skriver att den gillar en bild, kan ju ha väldigt stor betydelse för en fotograf. Sen kanske de är helt meningslöst för en annan att höra samma sak.

Jag tror det är svårt att påverka inflödet av just givande kommentarer. Om man specar att man vill ha konstruktiv och givande sådana kanske man ger intryck av att vilja ha långa och komplicerade avhandlingar och att det då skrämmer bort folk.

Då är det nog bättre om vi som kommentatorer har i bakhuvudet att konkretisera det vi tycker, känner och upplever när det handlar om bilder i kritikpoolerna.

PS. Stål- eller syntetsträngat fiolspel? :)

/Johan
 
hansen2 skrev:
Jag tror det är svårt att påverka inflödet av just givande kommentarer. Om man specar att man vill ha konstruktiv och givande sådana kanske man ger intryck av att vilja ha långa och komplicerade avhandlingar och att det då skrämmer bort folk.

Då är det nog bättre om vi som kommentatorer har i bakhuvudet att konkretisera det vi tycker, känner och upplever när det handlar om bilder i kritikpoolerna.



/Johan

De låter ju sunt! :eek:)
Jag tror också att de flesta (för att inte säga alla) också skriver efter hur dom upplever/känner bilden från sitt eget tyckande.

De borde alltså som jag tolkar de, inte vara ett problem då att alla skriver på sitt eget vis.
 
evalisen skrev:
De låter ju sunt! :eek:)
Jag tror också att de flesta (för att inte säga alla) också skriver efter hur dom upplever/känner bilden från sitt eget tyckande.

De borde alltså som jag tolkar de, inte vara ett problem då att alla skriver på sitt eget vis.

Precis, det skriver jag under på. Som kommentator kan du dessutom aldrig ha fel i *sak*, bra va?

Och om vi bara tar oss tid och lägger ut texten lite i vad vi tycker är bra eller dåligt med den bild vi kritiserar så har vi helt plötsligt följt poolreglerna också :)

/Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.