Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Se sammanhanget jkene! Varför togs de kommentarerna upp? Jo som exempel på ännu kortare äm de korta jag fått (citat nedan från några sidor tillbaks) som ifrågasattes om de verkligen var sååå korta. Finns såå korta kommentarer?!

Ja, sade jag och visade fler. Det är inte klankande på dig, det är ett exempel på kortare ändå. Vänigen RESPEKTERA det!

Nej, jag tänker inte respektera när du lägger dig i saker som du inte har med dig att göra. Håll dig till dina egna bilder och sluta kommentera vad andra människor gör som inte angår dig.

Jag tycker dessutom att du är på tunn is när du tar bort alla dina bilder och sedan börjar beklaga dig över hur förfärliga kommentarer du fick innan du tog bort dem.
 
Och som sagt är det inte såna kommentarer som ger mest till alla! Inte till mig iaf.. Det är bilden och inte endast motivet som bör kommenteras på fotosidan.

Du får tycka jag är på tunn is, men jag har rätt att anse att jag sällan finner det jag önskar genom att ladda upp bilder för kritik här också. Ellerhur?

Varför ska det vara så svårt att få BILDkritik och går det att påverka? (Jag tror det)
 
lottawe skrev:
Och som sagt är det inte såna kommentarer som ger mest till alla! Inte till mig iaf.. Det är bilden och inte endast motivet som bör kommenteras på fotosidan.

Du får tycka jag är på tunn is, men jag har rätt att anse att jag sällan finner det jag önskar genom att ladda upp bilder för kritik här också. Ellerhur?

Varför ska det vara så svårt att få BILDkritik och går det att påverka? (Jag tror det)

Du får tycka precis vad du vill så länge du inte använder händelser som inte har med dig att göra som underlag för dina argument.
 
Ge dig! Och läs på vad syftet med kritikbilder är.

http://www.fotosidan.se/cldoc/2602.htm

Är det inte uppenbart?



Och jag klankade inte din kommentar på något vis utan tog den endast som exempel på kort! Hur ska man lätt kunna diskutera utan att få visa exempel? Nä STÅ för kommentarer du gett och acceptera att andra än fotografen läser dem också! (och kan komma att hänvisa till dem.)
 
lottawe skrev:
Ge dig! Och läs på vad syftet med kritikbilder är.

http://www.fotosidan.se/cldoc/2602.htm

Är det inte uppenbart?



Och jag klankade inte din kommentar på något vis utan tog den endast som exempel på kort! Hur ska man lätt kunna diskutera utan att få visa exempel? Nä STÅ för kommentarer du gett och acceptera att andra än fotografen läser dem också! (och kan komma att hänvisa till dem.)

Ge dig! Hur jag och Eva kommenterar varandras bilder är ingenting som du eller någon annan har något som helst med att göra.

Har du drabbats av regelbrott - kontakta redax och sluta att gnälla.
 
Gnällandet står snarare du för än jag. Jag diskuterar för att jag önskar det ska kunna leda till förbättring. Några förslag har tagits upp, men tyvärr försvinner de snabbt i hackandet från dig m.fl. Klipper därför in här så det kommer fram igen, så kanske vi kan hålla oss till att snacka förslag eller endast läsa dem och låta dem stå snarare än att banka på och sabba diskussionen?

christian_r skrev:
ntressant diskussion.


Jag tycker føljande:

Man skulle inte kunnat motta ny bildekritik om du inte hade kommenterat sjælv, alltså, du var tvungen att kommentera andra bilder før att ta emot kritik sjælv!


Det innebær att du alltid har gett lika många kommentarer som du fått.

Det borde ge lite olja i maskineriet.

Jim Heikkinen svarar:
I grunden tycker jag att det är ett skitbra förslag som jag tror att jag också förespråkat tidigare några gånger. I så fall tror jag till och med att man skulle ha en faktor 2 på det, ge två kommentarer för att kunna få en tillbaka. Med en sån faktor ökar man chansen för att det inte bara blir ett fåtal bilder som får många kommentarer.

Men frågan är om det skulle vara trist med massa bilder ute som inte har någon kommentarsruta? Fast det kanske man skulle kunna leva med?

Jag svarar:
Risken kan ju också vara att ökningen inte bidrar till bättre kvalité. Mer givande kommentarer alltså. Men om det samtidigt arbetas på att lyfta fram bra utvada kommentarer och ett system för att tycka till om kommentarer (upp- och nertumme t.ex.) Då tror jag med på det.

Christian Raae svarar:
Helt klart!

Låter bra. Alltså, att bildhavaren får sætta tumme upp eller tumme ner før de kommentarer man fått.


Då skulle varje anvændare haft ett "snitt" på hur bra man ær på att kommentera, kanske?

Frågan ær dock om folk inte hade sockrat som fan før att få bra feedback.

Men jag tycker defenetivt att vi ær inne på något hær!

Keep it coming!


blackursus skrev:
Jag tycker ovanstående är mycket intressanta tankar kring hur man skulle kunna förbättra systemet. Ett annat system som kanske skulle kunna vara något är det man använder på Photosig:

Quota
As a Basic Member, you may submit one photo in any 72-hour period.
If you upgrade to a Premium Membership, then you will be able to submit three photos in the same period. 1
You have received 0 critique points in the last 72 hours. You may make one additional submission for every 15 critique points that you receive. + 0
You have not submitted any photos in the last 72 hours. - 0
You may submit 1 more photo at this time. = 1

Som ni kanske förstår av ovanstående använder de en tilldelningsfaktor att om man kommenterar mycket bilder får man lägga upp fler bilder! Tycker för övrigt den sidan har ett intressant uppbyggt system som gör att man redan på förstasidan ofta hittar mycket inspirerande foton! Något att lära från???

Jag svarade på Peters med:
Där har det hänt vansinnigt mycket positivt från det jag laddade upp min första bild 2002. Den hamnade på förstasidan fort som attan vilket var kul och har nu 179 upptummar, men på den tiden var det rätt mycket fjäsk och "Please, visit my...." (nä, inte jag men..) och kommenterade man mycket själv var det lätt att placera sig på index..

Nu några år senare så upplever jag inte att några bilder får såååå många poäng som det delades ut förr och motkommenterandet (som jag snabbt ledsnade på) har nog också lugnat sig. Däremot har kvalitén höjts markant vad gäller kommentarer. Väldigt markant! Det finns ingen tvekan om tycker jag. De är konstruktivare och mer kritiska nu och upptummesystemet är topp också. Det fyller uppenbart funktion. På den sidan har jag alltså upplevt mycket positiv utveckling av sajten och tror därför extra hårt på tummarna här med..

(min senaste bild där har 2 nertummar bland några upptummar, men kommentarerna var förklarande och jag ser dem positiva trots neråtpekande rött..)
 
Senast ändrad:
Fint. Håll dig till det och sluta att rota i det du inte har med att göra, kan bekräfta eller förstår.
 
I så fall tror jag till och med att man skulle ha en faktor 2 på det, ge två kommentarer för att kunna få en tillbaka. Med en sån faktor ökar man chansen för att det inte bara blir ett fåtal bilder som får många kommentarer.

Blir det inte lite knasigt?
Totalt sett på hela FS måste antalet givna och fådda kommentarer vara lika många.
 
Arleklint skrev:
Totalt sett på hela FS måste antalet givna och fådda kommentarer vara lika många.
Ofrånkomligen är det så :)

Däremot är det ett fåtal bilder som har fått jättemånga kommentarer och ett stort antal bilder som får en eller ingen kommentar. Det är snarare det problemet min tanke adresserar.
 
Fast vänta. Det finns nog en lucka i min logik där. Det skulle kanske leda till att det uppstår bristsituationer där det inte finns bilder som går att kommentera. Jaja, glöm det :)
 
För att funka så måste ju ett kvotsystem vara kopplat till bilder, inte till möjligheten att ta kommentarer.

Om belöningen t ex skulle vara att få lägga en bild i en kritikpool, då skulle man ju kunna kräva en eller många kommentarer i motprestation.

Det var nog egentligen så jag har tänkt tidigare, men det blev lite fel nu. Men med ett sånt system skulle faktorn nog behöva vara högre än två. Kanske fem kommentarer på en poolning?
 
Intressanta, givande, enkla, korta eller långa...kommentarer?
Den kortaste kommentaren med enbart 1 bokstav kan ju säga mer än en mycket lång och ej givande kommentar. Den korta kanske visar på en starkare känsla för bilden.

Här nedan har vi något riktigt knepigt, tycker jag.
-----
Lotta:
Exempel från några olika bilder där bilden inte alltid kommenterades, men väl annat är:

"Är hon singel?"
"Vältrimmad kropp"
"Snygg modell"
"oh så söta, vill oxå ha men....."
"Min katt........"
(de värsta är utelämnade)
-----

Om man ser något riktigt vackert...man, kvinna eller katt...där kommentarerna verkar vara känsliga, så, jag får själv Skärpa mig och Bortse från utseendet och Försöka Stenhårt Fokusera mitt Intresse på själva Bilden... komposition, ljus, beskärning osv. Det är inte helt lätt, faktiskt.
Får man ihop en skaplig, ärlig kommentar så tycker jag det är helt okej att klämma till med ex.vis "snygg modell" "söt katt" "bokad för kvällen?" men inom citationstecken och med en gnutta humor.
Men Bilden i sig bör komma först!

Sänk kraven på andras kommentarer och öka kraven på era egna. Försök i alla fall få till fler.

/Ulla
 
jkene skrev:
Fint. Håll dig till det och sluta att rota i det du inte har med att göra, kan bekräfta eller förstår.

Uppenbarligen finns det olika sätt att se på hur och när man befinner sig på tunn is. Alla som befinner sig i Bildkritik har i allra högsta grad att göra med vad som händer där.
Eller ska jag inte heller bry mig om de negativa saker som händer i vårt samhälle förrän jag själv blir drabbad?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Uppenbarligen finns det olika sätt att se på hur och när man befinner sig på tunn is. Alla som befinner sig i Bildkritik har i allra högsta grad att göra med vad som händer där.
Eller ska jag inte heller bry mig om de negativa saker som händer i vårt samhälle förrän jag själv blir drabbad?

/Johan

Du blandar äpplen och päron. Vem, förutom du, har sagt att det sätt jag och en annan person kommenterar varandra på är negativt? Lägg dig inte i det det inte har med att göra Johan - så blir stämningen här på Fotosidan betydligt bättre. Koncentrera dig på att ge bra kommentarer och sluta stirra på vad andra gör som inte drabbar dig.
 
evalisen skrev:
De är sant Johan!
Men de behöver inte bli ett stort problem, om man frågar (som nu i mitt fall där).
De gör inget att den kommentaren löd som den gjorde, men jag önskar ju att få något tydligare svar kanske nån gång eller så. ;o)
Om man skriver in i fältet vad man önskar kommentarer på, så underlättar vi ju mycke.
Står de däremot inget, så får man dom kommentarerna som skrivs liksom.

Men visst känns det onödigt att be om ett förtydligande?
Nu låg din bild i Biofoto och inte i Bildkritik. Och poolbeskrivningen ger ingen vägledning om vilken nivå som förväntas så kanske är ovanstående inget bra exempel?

Men en kommentar som "Jag har svårt att se något negativt i bilden." eller "Åååååh, vilken fin bild" är lika oanvändbar som den du faktiskt fick. Ja, du förstår nog vart jag vill komma ...

/Johan
 
jkene skrev:
Du blandar äpplen och päron. Vem, förutom du, har sagt att det sätt jag och en annan person kommenterar varandra på är negativt? Lägg dig inte i det det inte har med att göra Johan - så blir stämningen här på Fotosidan betydligt bättre. Koncentrera dig på att ge bra kommentarer och sluta stirra på vad andra gör som inte drabbar dig.

Jag och alla andra har med saken att göra så länge det händer i ett sammanhang där det satts upp regler och förväntningar på hur vi ska bete oss. Bristande respekt för regler har en tendens att sprida sig. Kolla bara hur många som redan idag ser det som konstigt att Bildkritik har ett speciellt syfte.
Sker det däremot utanför det, som tex i vanliga album utanför kritikpoolerna, håller jag med dig.

/Johan
 
En mattematisk omöjlighet såsom Janne påpekar. Skulle man vända på det så att man efter att man fått en kommentar på en bild var tvungen att ge två kommentarer innan man fortsatte med nästa så skulle det kunna gå, men. Anta nu att alla medlemmar vill ladda upp en bild om dan och nöjer sig med en kommentar per bild i snitt. På tre månader, ca 90 dagar, skulle det då krävas 2^(90)=1.238*10^27 (1238 följt av 24 nollor) kommentarer. Ett ljusår är 2.99792457*10^8 m/s*3600s/h*24h/dygn*365dyggn/år*1år=9.45*10^15m eter. Vår närmsta stjärna (förutom solen) är Proxima Centauri som ligger 4 ljusår bort dvs ca 3.78*10^16 meter från där du bor. En atom är av storleksordningen 10-100 pico meter= 10^(-11)-10^(-10)m. Dvs om vi tar en atom någonstans i den undre delen av skalan säg med storleken 3.05*10^(-11)m (borde motsvara typ kolatomen eller något sådant) och lägger dem kant i kant (som om detta vore möjligt) så skulle det få plats ca (3.78*10^16m)/(3.05*10^(-11)m)=1.234*10^27 stycken sådana atomer mellan där du bor och Proxima Centrauri. Ser ni nu vilken enorm potential ett pyramidspel som detta har :).

Anta vidare att varje medlem på fotosidan mäktar med att kommentera i snitt 10 000 bilder per dag under dessa 90 dagar (en gigantisk överdrift förståss men underskatta inte den amatörfotograf som verkligen har viljan att lära sig och om man siktar mot stjärnorna kanske man når trädtopparna i allafall). Det innebär att på dessa 90 dagar hinner en medlem kommentera 900 000 bilder (säg en miljon dvs 10^6 för enkelhetens skull). Det innebär att fotosidan skulle behöva 1.234*10^21 flitiga medlemmar för att du skall kunna ladda upp en bild om dagen i 90 dagar och tyvärr skulle detta inte vara någon bra spärr för bildflödet för inte ens om bara vara miljonte medlem lade upp enbart en bild så skulle det bli i snitt 1.234*10^21 medlemmar/(10^6medlemmar/bild*90dagar)=1.376*10^13 bilder/dag dvs 13760 Miljarder bilder/dag.

Är inte exponentialfunktioner (f(x)=a^(x), a>1 häftiga?

OK jag ger mig Janne det blir nog praktiskt omöjligt även om man var tvungen att kommentera efter att man lagt upp en bild istället för innan.

Förslaget är rätt befängt.
 
Senast ändrad:
hansen2 skrev:
Jag och alla andra har med saken att göra så länge det händer i ett sammanhang där det satts upp regler och förväntningar på hur vi ska bete oss. Bristande respekt för regler har en tendens att sprida sig. Kolla bara hur många som redan idag ser det som konstigt att Bildkritik har ett speciellt syfte.
Sker det däremot utanför det, som tex i vanliga album utanför kritikpoolerna, håller jag med dig.

/Johan

Sluta lek polis och bete dig som en hjälpande positiv medlem istället. Eftersom du inte förstår ska jag försöka förklara:

För mig är Fotosidan inte bara ett utrymme där jag lägger upp bilder för kritik. För mig är Fotsidan en plats där fotografer möts. Jag har många fotovänner här, personer som jag tycker är trevliga och som är duktiga fotografer. Många av dem verkar inom områden, eller med teknik, som för mig är helt främmande. Låt oss ta Mikael Jansson som exempel: Mikael tar gatufotobilder (ett område jag inte verkar inom), han jobbar med analog svartvit teknik (helt främmande för mig). Jag tycker han tar fantastika bilder. Det är möjligt att hans teknik eller kompositioner brister ibland, men jag kan sällan eller aldrig se det. När jag kommenterar hans bilder berättar jag hur jag upplever den och vanligtvis att jag tycker den är fantastisk (i olika ordalag). Jag är inte kompetent att ge konstruktiv kritik, och om jag inte finner något att kritisera försöker jag heller inte att uppfinna något bara för att ge en "konstruktiv" kommentar. Mikael vet om detta, men han blir ändå glad för mina kommentarer eftersom det ger hom bekräftelse och positiv feedback. Och så här funkar det mellan mig och mina fotovänner. OCH SÅ FAN OM EN GNÄLLSPIK I ETT FORUM SKALL SÄTTA SIG TILL DOMS ÖVER DET. Det här är ett utbyte som du inte har ett förbannat dugg med att göra.

Men om du tar dig mödan att titta igenom mina givna kommentarer upptäcker du också att när jag ger kommentarer till personer jag inte känner är dom betydligt mer konstruktiva, eftersom jag då väljer ut områden/bilder som jag behärskar och kan se var förbättringar skall göras.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.