elmfeldt skrev:
Följande text ligger på sidan som man kommer till när man blir medlem.
(http://www.fotosidan.se/cldoc/aboutcritique.htm)
Våra tankar om medlemmars gallerier
2004-03-10 Innan du börjar ladda upp dina bilder så kan det vara värt att läsa om våra tankar med bilderna medlemmar laddar upp. Kanske låter detta lite hårt men vi måste sätta vissa regler för att bibehålla kvaliteten på fotosidan.se.
Grundtanken med fotosidan.se är att det skall vara en samlingsplats för fotografer (avancerade amatörer, proffs eller kunskapstörstande nybörjare) där vi tillsammans bidrar med bilder och information som gör oss till bättre fotografer.
Därför är vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på. Beskriv också tanken med din bild, tanken behöver inte vara avancerad men lite tänk är allt nödvändigt. Eller om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar.
Om du känner att detta INTE är vad du vill så rekommenderar vi MSN Foto.
Det bilder som jag själv laddar upp, är väl utvalda bilder som jag är stolt över, men som jag samtidigt är intresserad av att höra vad andra medlemmar tycker och känner när de ser dem. Gör likadant själv!
Bilderna som du laddar upp skall du ha tagit själv. Annars tappar det hela sin grundidé. Vill du diskutera andra fotografers bilder så får du göra det i forumen (där du kan länka till externa bilder. Alltså med en textlänk peka ut en bild på annan plats, dvs med htmlkod).
Likaså är kommentarsfunktionen inte ett diskussionsforum. Kommentarsfunktionen är till för att kommentera bilden, inte vare sig motivet eller fotografen. Men ta gärna upp en diskussion i forumet om du vill ta upp något till diskussion.
**
Efter att ha läst det vad är det som du tycker känns oklart?
David,
Det är flera problem:
För det första är det här en sida som tydligen bara syns när man blir medlem. Du vet själv hur det är när man registrerar sig på sajter på Internet - man läser inte så där jättenoga det som står. Men det är inte det stora problemet, det stora problemet är att fotosidan-forumen har blivit en skrikahögstklubb för vad som inte är önskvärt här. Om det finns regler som beskriver (och det gör det)
a) Vad som är acceptabla bilder
b) Vad som är acceptabla kommentarer
så borde inte dom här diskussionerna få fortsätta. En bild eller kommentar kan vara OK eller inte OK, Är den inte OK anmäls den till redax och ni fattar slutgilitgt beslut.
Korrekt så långt?
Tydligen anser några få medlemmar att det finns en gråzon som är öppen för diskussion. Dom här diskussionerna blir destruktiva, råa i tonen och resulterar alltför ofta i aggressiva personangrepp (jag har själv låtit mig dras in i den karusellen) som ligger på gränsen för att bli borttagna.
Jag har blivit kontaktad av nybörjare/amatörer som inte törs lägga upp bilder för dom tror att dom håller för låg kvalitet (och det rör sig inte om "familjealbumsbilder", utan om "kvalificerade" bilder av nybörjarfotografer som vill bli bättre fotografer), jag känner också andra medlemmar som slutat eller dragit ner på kommenterandet - delvis för att risken att bli utpekad i forum som en person som ger "dåliga" kommentarer.
Titta igenom den senaste tidens diskussioner och fundera på hur man som nybörjare/amatör uppfattar det som skrivs.
Det jag tycker David är att:
- Reglerna för acceptabla bilder/kommentarer skall synligöras mer.
- Metoden att rapportera det man anser vara oacceptabel bild/kommentar skall synliggöras mer.
- Trådar i fotosidanforumen som spårar ur, försöker skapa problem som inte finns eller försöker starta diskussioner om sådant som enligt redax inte är öppet för diskussion, dödas.
I ett annat inlägg beskrev du följande "strategiplan" från Redax:
elmfeldt skrev:
Någon efterfrågade vad vi tyckte. Vi tycker följande:
- våra befintliga regler kring kritikkommentarer och poolregler tycker vi är bra och vi vill att de efterlevs. De är genomtänkta och har utvecklats med tiden.
- vi vill att folk skall vara här för att bli bättre fotografer
- vi önskar en viss längd på kritikommentarer (därav teckenregeln) eftersom vi tror att långa svar förmodligen ger mer
- vi vill utveckla sidan genom att skapa intresseavdelningar
- vi tycker att det vore intressant att ha bra kritikkommentarer på framsidan så att sådan lyfts fram
- vi vill utveckla poolerna och dels skapa nya (troligtvis ngn form av Been Around och likaså pooler för bara betalande)
- vi kommer inte lägga till att man kan radera kommentarer på ens bilder
- vi kommer inte att skapa ngn Jour. Mail går nu till 6 personer så fort ngt rapporteras och det bör räcka.
- vi jobbar hellre med kreativa saker som leder till bättre kritikkommentarer än att jobba med styrande tekniskt regelverk
- vi tycker inte att Fotosidan är till för alla.
- vi lyssnar på kritik men det är vi som bestämmer i slutändan.
Det här är bra, men det räcker inte med att kasta ut den i ett foruminlägg. Den måste också synliggöras, och när de "hårda" punkterna ifrågasätts i forum är det allas ert ansvar att gå in och förtydliga att så här är det - punkt slut.
En annan konsekvens av dessa destruktiva diksussioner är att det blir kvar samma 10-15 personer som styr alla diskussioner i fotosidan-forumen för att andra medlemmar inte orkar/vill ge sig in i dom här aggressiva diskussionerna. Den här tråden är ett utmärkt exempel på det.