Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
Mari Lo skrev:
Den som skrev var i 40-års åldern. Menade säkert inget illa... men för 13-åringen var det förstås "äckligt"...

Jag försökte bara illustrera varför det skulle kunna vara bra med en "dölj"-kommentar-knapp tills crew hinner radera... om det nu ska raderas...
Ok, då är det ju inte så kul. Men jag vet inte om det räcker för att man ska behöva dölja det för andra. Varenda annan betraktare som har nåt i skallen inser väl själva att den som kommenterat på detta vis är knäpp, och då behövs ju så att säga inte censuren. Inte akut i alla fall.
 
AFE skrev:
Jag hoppas att ni inte försöker blanda in politik i den här diskussionen - då tycker jag det går totalt överstyr ...
Det har den gjort för längesedan och redax har även gett svar på det om deleteknapp mm. (vad gäller den håller jag med dig om att det ju går att dölja i opublicerat samt att det nog skulle missbrukas.)

Med bedömningssystem däremot hade såna kommentarer med personangrepp kunnat nertummas och kanske försvinna av sig självt om antalet var högt inna admin hann läsa mail. Dessutom skulle nog folk vara försiktigare med vad de skrev med ett sånt system också..
 
cw-op skrev:
Oki om jag skriver "m****s*hre*k*i***ra" känns det bättre då, Johan?

Vilka valmöjligheter talar du om? Är det åtstramningen av reglerna, kontrollen av att reglerna efterlevs eller begränsningen av bilder som inte håller måttet enligt dig, du kallar för valmöjligheter?
JANNE

Det trodde jag var uppenbart. Men here we go:

* Vill du ha ett mer uttömmande och detaljerat gensvar på dina bilder; publicera i Bildkritik.

* Om det inte känns så viktigt eller att du även vill fånga upp de korta kommentarerna; publicera i någon pool där det inte är närmare specat hur kritiken bör se ut eller ha den bara liggande i något av dina album.

* Samma sak om du vill kommentera; känner du dig inte riktigt i form och inte vill lägga ner så mycket energi men vill kommentera ändå; kommentera bilder som ligger utanför Bildkritik.

I ovanstående scenario kan man välja vilken meny som passar en bäst.

Anders: politikliknelsen från mig var inte seriöst menad så du kan ta det lugnt :)

/Johan
 
Fanns det en "delete-knapp" så skulle jag inte kommentera alls. Glöm det. Kan man bara radera kommentaren så är den inte värd att ge.
 
hansen2 skrev:
Det trodde jag var uppenbart. Men here we go:


I ovanstående scenario kan man välja vilken meny som passar en bäst.


/Johan

Bara en sån sak! Satsa på etta gardera med kryss, bättre än tipset de e valmöjligheter du!
JANNE
 
evalisen skrev:
Visst har de fungerat, om man vill vänta... ibland upp till ett dygn.
Och så lång tid är oacceptabelt när de gäller personangrepp.


Jag tänker inte yttra mej om missbruk, jag kan inte se in i glaskulan, och ärligt kan du?

Har du fått rena personangrepp under dina bilder Eva..?
Om man exempelvis skriver att modellen är ful eller liknande... ja då förstår jag din & andras vrede... bara att anmäla direkt till crew... Men om man exempelvis skriver *modellen ser för spacklad ut för min smak... ja kanske skulle den vinna på att sminket tonas ner lite* Är det personangrepp i din värld..?
Är bara nyfiken på vad du menar med personangrepp & var Du lägger ribban...

Mv & nyfikna h
 
Gunnlaug skrev:
Har du fått rena personangrepp under dina bilder Eva..?
Om man exempelvis skriver att modellen är ful eller liknande... ja då förstår jag din & andras vrede... bara att anmäla direkt till crew... Men om man exempelvis skriver *modellen ser för spacklad ut för min smak... ja kanske skulle den vinna på att sminket tonas ner lite* Är det personangrepp i din värld..?
Är bara nyfiken på vad du menar med personangrepp & var Du lägger ribban...

Mv & nyfikna h

Har jag sagt att de handlar om mina bilder?
De hör liksom inte hit.

Men jag kan säga vart jag lägger ribban, och de är inte vid modellens sminkning.
Utan vid riktigt elaka påhopp som personangrepp.

Sen tycker jag du kan sluta diskutera mej i denna tråd, du får gärna diskutera sak.
Men jag tänker inte svara på dessa frågor mer.
 
om nogon är osäker så skall det vara grovare än så här för att kallas personangrep:

Men snälla. Ngn nivå måste det ju finnas. Snälla, du kan väl börja på en amatörsajt för foto eller så?!

Märker du inte själv att ingen säger något om dina bilder?
Vad ska jag säga? Ge dig allt om fotografering på en liten ruta?
Jag kan inte ens en bråkdel själv, men...
Varför inte kolla fotosajter, läsa inlägg i FS forum, försöka själv?
 
evalisen skrev:
Har jag sagt att de handlar om mina bilder?
De hör liksom inte hit.

Men jag kan säga vart jag lägger ribban, och de är inte vid modellens sminkning.
Utan vid riktigt elaka påhopp som personangrepp.

Sen tycker jag du kan sluta diskutera mej i denna tråd, du får gärna diskutera sak.
Men jag tänker inte svara på dessa frågor mer.

Ahaa... Du är spokeswomen åt andra... Sorry... det framgick inte... eller alternativt så har Jag läst dina inlägg med bara ett halvt öga...
 
Jag tycker dessa trådar tjänat ut sitt (tveksamma) syfte - diskussionerna går sedan länge i rundgång och inlägg citeras fritt mellan trådarna.

David och de andra som driver sidan har redan förklarat att det inte är någon demokrati som gäller här (och jag är helt övertygad om att de gör rätt). Det är de som driver sidan , det är de som stiftar eventuella regler. Jag postar de bilder jag tycker passar här, och om någon tycker de inte passar lyssnar jag.

Den här och alla andra liknande trådar de senaste dagarna gör inget annat än att göra folk sura på varandra, eftersom ingen kan "vinna". För mig får ni gärna diskutera sånt här tills helvetet fryser, men även de som kommer hit som nybörjare lär ju hitta såna här trådar - hur välkomna tror ni de känner sig?

Oavsett vad man tycker om kommentarer tror jag såna här diskussioner skrämmer bort fler folk än kommentarerna gör ;)
 
QUOTE]Anders F Eriksson (AFE) skrev:



"Jag tycker dessa trådar tjänat ut sitt (tveksamma) syfte - diskussionerna går sedan länge i rundgång och inlägg citeras fritt mellan trådarna."

Hej Anders!
Håller med du om tveksamma syftet och kanske man bör undvika liknande trådar framöver och låta dom självdö?

"David och de andra som driver sidan har redan förklarat att det inte är någon demokrati som gäller här (och jag är helt övertygad om att de gör rätt). Det är de som driver sidan , det är de som stiftar eventuella regler. Jag postar de bilder jag tycker passar här, och om någon tycker de inte passar lyssnar jag."

Vad menar du med att du lyssnar? Det gör väl alla, dvs. lyssnar/läser de kommentarer de får.
Plockar du bort din bild om nån tycker att fotot inte passar här menar du? DU har väl dina skäl att lägga upp bilden och dom väger tungt tycker jag.

"Den här och alla andra liknande trådar de senaste dagarna gör inget annat än att göra folk sura på varandra, eftersom ingen kan "vinna". För mig får ni gärna diskutera sånt här tills helvetet fryser, men även de som kommer hit som nybörjare lär ju hitta såna här trådar - hur välkomna tror ni de känner sig?"

Inget vidare välkomna skulle jag tro. Fast vi kanske underskattar nybörjarna? Det kan inte vara så jättesvårt att läsa dels på och dels mellan raderna vad det här handlar om - egentligen.

"Oavsett vad man tycker om kommentarer tror jag såna här diskussioner skrämmer bort fler folk än kommentarerna gör ;)"

Möjligen är det så ja. Admin ska kanske dra i handbromsen litet tidigare så att säga? Jag menar bara titeln "När vi ser en kass bild" skvallrar ju om vad som komma skall. Den andra tråden "vad är önskvärt på Fotosidan" tror jag ändå var en välbehövlig upprättelse för trådskaparen som blev mobbad. För mobbing ska vi väl inte acceptera varken här eller nån annanstans ... JANNE
 
Grantun skrev:
om nogon är osäker så skall det vara grovare än så här för att kallas personangrep:

Men snälla. Ngn nivå måste det ju finnas. Snälla, du kan väl börja på en amatörsajt för foto eller så?!

Märker du inte själv att ingen säger något om dina bilder?
Vad ska jag säga? Ge dig allt om fotografering på en liten ruta?
Jag kan inte ens en bråkdel själv, men...
Varför inte kolla fotosajter, läsa inlägg i FS forum, försöka själv?
Det där är definitivt inget personangrepp i mina ögon, bara ett onödigt otrevligt inlägg. Finns ingen anledning att ta bort det egentligen. Men visst är det tråkigt och värdelöst, då det inte säger något om VAD som är fel.
 
Makten skrev:
Det där är definitivt inget personangrepp i mina ögon, bara ett onödigt otrevligt inlägg. Finns ingen anledning att ta bort det egentligen. Men visst är det tråkigt och värdelöst, då det inte säger något om VAD som är fel.

ok-i vart fall är det inte redaktionens def. av personangrep- sådan må man ju tolerera-om bilderna inte är särskillt bra.

så ni skall en snapp upp, allt under är inte värt att disskutera-eftersom det är högre upp det bestäms-det är ju sakt.
 
elmfeldt skrev:
Följande text ligger på sidan som man kommer till när man blir medlem.

(http://www.fotosidan.se/cldoc/aboutcritique.htm)


Våra tankar om medlemmars gallerier
2004-03-10 Innan du börjar ladda upp dina bilder så kan det vara värt att läsa om våra tankar med bilderna medlemmar laddar upp. Kanske låter detta lite hårt men vi måste sätta vissa regler för att bibehålla kvaliteten på fotosidan.se.

Grundtanken med fotosidan.se är att det skall vara en samlingsplats för fotografer (avancerade amatörer, proffs eller kunskapstörstande nybörjare) där vi tillsammans bidrar med bilder och information som gör oss till bättre fotografer.

Därför är vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på. Beskriv också tanken med din bild, tanken behöver inte vara avancerad men lite tänk är allt nödvändigt. Eller om någon frågar varför du laddat upp den så bör du ha ett svar.

Om du känner att detta INTE är vad du vill så rekommenderar vi MSN Foto.

Det bilder som jag själv laddar upp, är väl utvalda bilder som jag är stolt över, men som jag samtidigt är intresserad av att höra vad andra medlemmar tycker och känner när de ser dem. Gör likadant själv!

Bilderna som du laddar upp skall du ha tagit själv. Annars tappar det hela sin grundidé. Vill du diskutera andra fotografers bilder så får du göra det i forumen (där du kan länka till externa bilder. Alltså med en textlänk peka ut en bild på annan plats, dvs med htmlkod).

Likaså är kommentarsfunktionen inte ett diskussionsforum. Kommentarsfunktionen är till för att kommentera bilden, inte vare sig motivet eller fotografen. Men ta gärna upp en diskussion i forumet om du vill ta upp något till diskussion.

**

Efter att ha läst det vad är det som du tycker känns oklart?

David,

Det är flera problem:

För det första är det här en sida som tydligen bara syns när man blir medlem. Du vet själv hur det är när man registrerar sig på sajter på Internet - man läser inte så där jättenoga det som står. Men det är inte det stora problemet, det stora problemet är att fotosidan-forumen har blivit en skrikahögstklubb för vad som inte är önskvärt här. Om det finns regler som beskriver (och det gör det)

a) Vad som är acceptabla bilder
b) Vad som är acceptabla kommentarer

så borde inte dom här diskussionerna få fortsätta. En bild eller kommentar kan vara OK eller inte OK, Är den inte OK anmäls den till redax och ni fattar slutgilitgt beslut.

Korrekt så långt?

Tydligen anser några få medlemmar att det finns en gråzon som är öppen för diskussion. Dom här diskussionerna blir destruktiva, råa i tonen och resulterar alltför ofta i aggressiva personangrepp (jag har själv låtit mig dras in i den karusellen) som ligger på gränsen för att bli borttagna.

Jag har blivit kontaktad av nybörjare/amatörer som inte törs lägga upp bilder för dom tror att dom håller för låg kvalitet (och det rör sig inte om "familjealbumsbilder", utan om "kvalificerade" bilder av nybörjarfotografer som vill bli bättre fotografer), jag känner också andra medlemmar som slutat eller dragit ner på kommenterandet - delvis för att risken att bli utpekad i forum som en person som ger "dåliga" kommentarer.

Titta igenom den senaste tidens diskussioner och fundera på hur man som nybörjare/amatör uppfattar det som skrivs.

Det jag tycker David är att:

- Reglerna för acceptabla bilder/kommentarer skall synligöras mer.
- Metoden att rapportera det man anser vara oacceptabel bild/kommentar skall synliggöras mer.
- Trådar i fotosidanforumen som spårar ur, försöker skapa problem som inte finns eller försöker starta diskussioner om sådant som enligt redax inte är öppet för diskussion, dödas.

I ett annat inlägg beskrev du följande "strategiplan" från Redax:

elmfeldt skrev:

Någon efterfrågade vad vi tyckte. Vi tycker följande:

- våra befintliga regler kring kritikkommentarer och poolregler tycker vi är bra och vi vill att de efterlevs. De är genomtänkta och har utvecklats med tiden.
- vi vill att folk skall vara här för att bli bättre fotografer
- vi önskar en viss längd på kritikommentarer (därav teckenregeln) eftersom vi tror att långa svar förmodligen ger mer
- vi vill utveckla sidan genom att skapa intresseavdelningar
- vi tycker att det vore intressant att ha bra kritikkommentarer på framsidan så att sådan lyfts fram
- vi vill utveckla poolerna och dels skapa nya (troligtvis ngn form av Been Around och likaså pooler för bara betalande)
- vi kommer inte lägga till att man kan radera kommentarer på ens bilder
- vi kommer inte att skapa ngn Jour. Mail går nu till 6 personer så fort ngt rapporteras och det bör räcka.
- vi jobbar hellre med kreativa saker som leder till bättre kritikkommentarer än att jobba med styrande tekniskt regelverk
- vi tycker inte att Fotosidan är till för alla.
- vi lyssnar på kritik men det är vi som bestämmer i slutändan.

Det här är bra, men det räcker inte med att kasta ut den i ett foruminlägg. Den måste också synliggöras, och när de "hårda" punkterna ifrågasätts i forum är det allas ert ansvar att gå in och förtydliga att så här är det - punkt slut.

En annan konsekvens av dessa destruktiva diksussioner är att det blir kvar samma 10-15 personer som styr alla diskussioner i fotosidan-forumen för att andra medlemmar inte orkar/vill ge sig in i dom här aggressiva diskussionerna. Den här tråden är ett utmärkt exempel på det.
 
Avancerade och kunskapstörstande nybörjare bör vi givetvis vara måna om att hjälpa, liksom vi bör vara artiga mot övriga med. Problemen i dessa diskussioner som skrämmer tror jag inte är önskningar om högre kvalitè utan snarare tjafset som verkar uppstå beroende på vem som skriver snarare än utifrån åsikter (annars hade nog åsikterna nått fram som de var.)

Sen om man inte snappat upp vad som sägs och ändå vill fortsätta häva ur sig saker som inte tillåts här kan man ju köra dem på sms i stället? För på mobiler finns ju deleteknapp så det är det väl helt ok då. Inga nybörjare blir skrämda då heller. Ellerhur? Det var faktiskt nästan smart, men den som vill vara anonym bör ta till säkrare metoder än den som skickat sms (på göteborska) till mig. Då går att vara hur elak som helst för den med såna behov.
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Sen om man inte snappat upp vad som sägs och ändå vill fortsätta häva ur sig saker som inte tillåts här kan man ju köra dem på sms i stället? För på mobiler finns ju deleteknapp så det är det väl helt ok då. Inga nybörjare blir skrämda då heller. Ellerhur? Det var faktiskt nästan smart, men den som vill vara anonym bör ta till säkrare metoder än den som skickat sms (på göteborska) till mig. Då går att vara hur elak som helst för den med såna behov.

Lotta har haft vänligheten att skicka vidare innehållet i detta sms till mig. Gör en polisanmälan, då får vi svart på vitt vem det är! :))))))

/Johan
 
jkene skrev:

Det här är bra
Äntligen är vi överens Kenneth! om att det David beskriver är bra:) Och när vi är överens om det kanske vi kan enas om att läsa varandras inlägg flera gånger och mycket noga innan vi besvarar varandra i nästa diskussion? Och även att låta bli att propsa på motsatser till det som ju är bra. På så sätt skulle diskussionerna knappast skrämma någon utan kanske kunna bli mer givande i stället? Tror du det skulle kunna fungera framöver?
 
De va de fräckaste!
Hur kan man göra så... i min värld ofattbart.

Har ni fått reda på vem det är ännu?

(hoppas ni får de)
 
(Jag fick radera här, anklagelser för saker som sker utanför Fotosidan får ni hålla utanför tack)
 
Jag tycker utvecklingen i dessa trådar är skrämmade!
Och jag kan inte förstå att det får lov att fortgå?
Om och om igen...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.