k-oskarina skrev:
Jag halkar nu tillbaka till ursprunget...
När vi ser en kass bild...
Jag tror att många som själv lagt in mycket "vackra" bilder har svårt att ta till sig bilder av rost, skrot och slitna ting som många av oss andra gillar. De tycker förmodligen att dessa bilder tillhör "kassa" bilder, trots att de kanske fotografiskt sett är bra.
Kan det bero på att vi är (tack och lov) olika som människor men även i olika stadier av vårt eget fotande?
/Ulla
Hej!
Har nu läst lite i denna tråd, men kan erkänna att jag inte orkat läsa allt. Så om jag trampar någon på tårna ber jag om ursäkt.
Ovanstående håller jag helt och fullt med om.
Personligen uppskattar jag mera djur, natur och porträttbilder än jobbiga "konstiga" närbilder av diverse saker. Men när jag ser dessa dristar jag mig inte att kommentera dessa då jag har en annan inriktning på min egna fotograferande.
Och kanske inte heller då kopplar det fina i bilden eller kämpandet bakom själva uppläget osv.
Så jag upplever inte detta som ett problem,
visst jag håller med om att Kritiken "söt vovve" eller "söt katt" kanske inte säger nåt om bilden i sig, men trots allt har ju någon bemödat sig att titta och tyckt till. Vilket ju är trevligt.
Sedan skall man absolut inte förringa konsten att fotografera husdjur så det blir bra, knepigare krabater att fotografera får man leta efter, just därför att man vill ju ha en bild som säger alla nånting.
Jag läste nåt några sidor tidigare om en bildkommentar som jag tyckte var lysande.
Det var nån som skrivit att valpen var söt på bilden, men sedan skrivit varför bilden i sig inte var så bra, och sedan kompletterat med lite råd och förslag hur den skulle kunnat bli bättre.
Detta sätt att berätta och ge kritik tyckte jag var lysande, det är informativt, rådande och inte minst; personen fick beröm för valpen (vilken personen säkerligen älskar över allt annat, vilket gör det till en ganska öm punkt), detta leder till att personen tänker till nästa gång han fotar sin valp.
Omedelbara sågningar som "hör hemma i familjealbummet" och sedan inget mera, är totalt slösande av tid både för mig och personen som skrev den, och är nog snarare bara nedtryckande och kränkande.
Puh, det blev en lång haranga...hoppas ni pallade läsa lite funderingar från denna amatören!
Glada hälsningar,
Peter