Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
elmfeldt skrev:
Bara för lite perspektiv. Just nu finns 1.408.140 kommentarer (alltså över en miljon kommentarer). Antalet rapporterade kommentarer är ytterst få. Max ett par om dagen.

Om de inte är mer än ett par om dagen,
borde de gå lätt och snabbt att "rätta" till dom också väl?
 
Vi läser alltid alla rapporter, men vi håller inte alltid med den som rapporterar och i tveksamma fall så vill vi snacka ihop oss. Som med allting annat så är saker och ting inte alltid glasklara att ta beslut på, likaså kan vara med rapporter. Det som du tycker är en bra kommentar kan någon annan tycka bryta mot reglerna (se bara denna långa tråd). Och inte heller betyder en rapport att vi agerar genom att ta bort kommentaren, vi kan likväl bestämma oss för att den är ok och därför låta den ligga kvar.
 
clindh skrev:
Här är senaste kommentarer i Bildkritik.
http://www.fotosidan.se/gallery/comments.htm?folder=10
Är det så illa som ni utmålar det?

Nej långt ifrån! Både fina bilder och bra kommentarer. *The bad guys* i de här diskussionerna har lyckats med stormen i vattenglaset -IGEN!

Undrar om inte det här käbblet om stöpade bilder och dåliga kommentarer nånstans beror på personlig frustration? Vaddå frustration? Jo, man når en punkt när man vet hur man skall få till en tekniskt bra bild. Man vet även så mycket om foto att man nu oxo inser hur LITE man kan. Nu börjar allvaret!

Vill man komma framåt i det läget -så fort som möjligt dessutom- så kanske inte fotosidan är den ultimata "utbildningen"? Det finns högre fotografisk skolning man kan söka sig till eller varför inte workshops och andra sätt att komma vidare.

Det snackas så himla mycket om nybörjare och folk som inte är tillräckligt intresserade eller motiverade för det här. Att "söndagsfotograferna" inte hör hemma. att inte fotosidan är till för alla osv.

Kan det egentligen vara tvärtom? Vissa är överkvalificerade eller för ambitiösa och talibanska i sin inställning till foto för att öht passa in på kollektivet FS. Jag lutar åt den uppfattningen.

Om i stort sett hela ens vakna tid går åt till att debattera hårklyverier rörande en fotosite så tyder det mesta på det. Absolut inget fel att vara ambitiös men när ens egen ambition slår mot andra och gärna nedåt, då är det allvarligt!

Jag kan inte hjälpa det men ursäkta, jag får lite av trolleri-känsla när jag läser vissa inlägg här! Dessutom, hur mycket energi från fotografin snor inte det här kacklandet fram och tillbaka? Jag har följt trådarna här den sista veckan och inte har det blivit så värst mycket fotande för min del iaf.

Skall man vara ett föredöme här och berätta hur det här med bilder och kritik skall gå till så är det inte för mycket begärt att man har en ödmjuk inställning till foto och inser hur vi människor fungerar.

Vi har ett gäng duktiga fotografer på fs som klarar den uppgiften. Personer som kan uppmuntra -inte bara med sitt utmärkta kunnande och sina fin-fina bilder- utan fotografer som även kan entusiasmera medlemmarna med sin schyssta och generösa framtoning.

Gubbar & tanter som drar med folket på utmärkta initiativ med kul trådar, bildtänk, tävlingar och resor mm. Alltid trevliga och hjälpsamma i en mycket positiv anda. Flera av dem har varit här och tyckt till i trådarna på sistone men admin verkar inte ha örat åt det hållet - Varför? Nej man slår lagboken i huvudet på medlemmarna istället för att vara flexibla.

Sen det här med diverse utländska siter så tycker jag inte att fs behöver få komplex, långt ifrån! Ofta rätt utstuderade välkolorerade sockersöta mainstreambetonade alster långt ifrån den diversitet och pionjäranda man ser här ibland. Layouten på siterna är möjligen lite ballare och smartare? Fotograferna där verkar mer drivna överlag det medges men bredden här är nog större. Vänta några år när bredden här har nått toppen då lär vi få se mycket bra! JANNE
 
cw-op skrev:
Layouten på siterna är möjligen lite ballare och smartare? Fotograferna där verkar mer drivna överlag det medges men bredden här är nog större. Vänta några år när bredden här har nått toppen då lär vi få se mycket bra! JANNE
De amerikanska fotositerna suger layotmässigt. Allihop!

Så tänk den ultimata funktionerna från en viss sajt, men i fotosidans snygga paket. Det vore ju världsbäst:)
 
Makten skrev:
Får man fråga hur gammal den som kommenterade var? Om 13-åringen inte såg ut att vara 13 och den som kommenterade var tonåring själv så är det väl inget fel alls. Moralpanik?

Den som skrev var i 40-års åldern. Menade säkert inget illa... men för 13-åringen var det förstås "äckligt"...

Jag försökte bara illustrera varför det skulle kunna vara bra med en "dölj"-kommentar-knapp tills crew hinner radera... om det nu ska raderas...
 
cw-op skrev:
Dessutom, hur mycket energi från fotografin snor inte det här kacklandet fram och tillbaka? Jag har följt trådarna här den sista veckan och inte har det blivit så värst mycket fotande för min del iaf. [/B]
Tur man är kvinna och klarar flera saker:) Fota varje dag, jobba, äta, vara mor, träna och kludda här oxå. (Men visst var den frågan och svaret rätt OT?)
 
cw-op skrev:

Undrar om inte det här käbblet om stöpade bilder och dåliga kommentarer nånstans beror på personlig frustration? Vaddå frustration? Jo, man når en punkt när man vet hur man skall få till en tekniskt bra bild. Man vet även så mycket om foto att man nu oxo inser hur LITE man kan. Nu börjar allvaret!

Vill man komma framåt i det läget -så fort som möjligt dessutom- så kanske inte fotosidan är den ultimata "utbildningen"? Det finns högre fotografisk skolning man kan söka sig till eller varför inte workshops och andra sätt att komma vidare.

Hoho, att det inte handlar om överkvalificerade medlemmar (inte jag i alla fall) går att konstatera genom en titt i våra album. Du kan börja med mitt :)
Det finns massor med kunskaper att hämta in från andra medlemmar här.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Hoho, att det inte handlar om överkvalificerade medlemmar (inte jag i alla fall) går att konstatera genom en titt i våra album. Du kan börja med mitt :)
Det finns massor med kunskaper att hämta in från andra medlemmar här.

/Johan

Kan så vara men lite talibansk inställning då, den kan du väl gå med på?
 
lottawe skrev:
Tur man är kvinna och klarar flera saker:) Fota varje dag, jobba, äta, vara mor, träna och kludda här oxå. (Men visst var den frågan och svaret rätt OT?)

Jo det förstås, det är bara att lyfta på mössan för dig, Lotta! Men där ser du. De e allt lite taliban i dig oxo? Fast äta brukar jag också göra
förstås. (C;=
 
cw-op skrev:
Kan så vara men lite talibansk inställning då, den kan du väl gå med på?

Nja, talibanrörelsen smakar illa i min mun också. Men om "talibansk inställning" innebär att verka för tänket och intentionerna med kritikpoolerna kan jag hålla med.

/Johan
 
Peter Nessler skrev:

Jag läste nåt några sidor tidigare om en bildkommentar som jag tyckte var lysande.
Det var nån som skrivit att valpen var söt på bilden, men sedan skrivit varför bilden i sig inte var så bra, och sedan kompletterat med lite råd och förslag hur den skulle kunnat bli bättre.
Detta sätt att berätta och ge kritik tyckte jag var lysande, det är informativt, rådande och inte minst; personen fick beröm för valpen (vilken personen säkerligen älskar över allt annat, vilket gör det till en ganska öm punkt), detta leder till att personen tänker till nästa gång han fotar sin valp.

Tack för de raderna Peter:) Det glädjer mig speciellt för att tankarna då jag ger kommentarer ofta går i de banor som du uppfattade när du beskriver ovan. Alltså att bilden ska innehålla både det ena, det andra och det tredje. Kul att det uppfattas. Lite extra glädjande är det också för att kommentaren tidigare ansågs vara både ovänlig och den sämre av de 4 som gavs på bilden, och det gör det skönt att höra motsatsen också så klart:)
 
Senast ändrad:
Mari Lo skrev:
Den som skrev var i 40-års åldern. Menade säkert inget illa... men för 13-åringen var det förstås "äckligt"...

Jag försökte bara illustrera varför det skulle kunna vara bra med en "dölj"-kommentar-knapp tills crew hinner radera... om det nu ska raderas...

Med tanke på sådant känns en dölj-knapp självklar!
 
lottawe skrev:
Nä du. Säger som Johan!

och jag är lika lite taliban som anarkist:)

Jag tycker dessutom taliban-udden pekas åt fel håll. Kanske ses det som lite småborgerligt och "höger" att som vi verka för valmöjligheter? :)

/Johan
 
Arleklint skrev:
Med tanke på sådant känns en dölj-knapp självklar!

Det går ju alltid att flytta bilden till ett icke publicerat album tills dess att olämpliga kommentarer är sanerade.

Jag håller dock med om att en funktion för "Rapportera och dölj kommentar" skulle vara bättre i just sådana här fall, men då borde det fungera så även för bilder och jag är tämligen säker på att det skulle missbrukas :(
 
hansen2 skrev:
Jag tycker dessutom taliban-udden pekas åt fel håll. Kanske ses det som lite småborgerligt och "höger" att som vi verka för valmöjligheter? :)

/Johan
Där hade jag ju kanske inte nekat om peknigen hade gått..

Förresten tror jag politiken är rätt uppenbar på vissa håll i lägrena här också. Även utan erkännanden eller nekanden. För de med öppna ögon iaf;)
 
Senast ändrad:
hansen2 skrev:
Jag tycker dessutom taliban-udden pekas åt fel håll. Kanske ses det som lite småborgerligt och "höger" att som vi verka för valmöjligheter? :)

/Johan

Oki om jag skriver "m****s*hre*k*i***ra" känns det bättre då, Johan?

Vilka valmöjligheter talar du om? Är det åtstramningen av reglerna, kontrollen av att reglerna efterlevs eller begränsningen av bilder som inte håller måttet enligt dig, du kallar för valmöjligheter?
JANNE
 
Jag hoppas att ni inte försöker blanda in politik i den här diskussionen - då tycker jag det går totalt överstyr ...
 
hansen2 skrev:
Jag tycker dessutom taliban-udden pekas åt fel håll. Kanske ses det som lite småborgerligt och "höger" att som vi verka för valmöjligheter? :)

/Johan
Oops såg inte smiley´n efter "valmöjligheter"! Du skämtade aprillo fast vi e i maj nu! Tänkte väl - Glöm min kommentar! JANNE
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.