Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Christer. Det finns andra exempel här i tråden där det endast handlar om motiv och ej bild alls. Det finns bl.a ett inlägg med 4 olika kommentarer där en sade aningen mer än fin valp, den andra bara fin valp, den tredje höll med om fin valp och gav bildkritik och den fjärde sade fin valp.

Enda kommentaren som några i "kompisgänget" här ifrågasatte var den som innehöll mer.

Sen finns även fler citat också.

Vad är "kompisgänget"?
 
hansen2 skrev:
JKan redaktionen koka ihop ett enhetligt svar?
Det skulle ge besked åt båda "läger" i denna fråga. Observera dock jag endast avser kritikpoolerna i denna fråga.
/Johan
Det som står i vårt regeldokument är vårt svar för tillfället. Själv är jag överseende till min natur, jag hoppar hellre över och struntar i sånt som skulle kunna tänkas störa mig, än att irriteras på ditt och datt..

Men oavsett vad som exakt är "lägsta nivå" på en kommentar så är det otroligt svårt att försöka styra hur man skall skriva; det är som att få folk sluta kasta fimpar på gatan, ladda ner musik, gå mot röd gubbe etc...

Har ni kommmit fram till konkreta idéer hur man skall få de som inte kan formulera sig runt en bild (än) att skriva mer/bättre? Att ha kommentarsvärdear som raderar hårt bland de 2500 kommentarer som skrivs per dag är ju hopplöst svårt.
 
jkene skrev:
Vad är "kompisgänget"?

Men folk måste väl få vara kompisar... de här blir ju bara för dumt.
De finns ju flera fotoklubbar reg. här på fs. och självklart håller dom ihop sin klubb.

Nu tycker jag detta spårar ur helt.
 
clindh skrev:
Det som står i vårt regeldokument är vårt svar för tillfället. Själv är jag överseende till min natur, jag hoppar hellre över och struntar i sånt som skulle kunna tänkas störa mig, än att irriteras på ditt och datt..

Men oavsett vad som exakt är "lägsta nivå" på en kommentar så är det otroligt svårt att försöka styra hur man skall skriva; det är som att få folk sluta kasta fimpar på gatan, ladda ner musik, gå mot röd gubbe etc...

Har ni kommmit fram till konkreta idéer hur man skall få de som inte kan formulera sig runt en bild (än) att skriva mer/bättre? Att ha kommentarsvärdear som raderar hårt bland de 2500 kommentarer som skrivs per dag är ju hopplöst svårt.

Låt fotografen ha rätt att deleta en kommentar. När det sker meddelas den som har gett kommentaren.

Jag tror att få kommer att utnyttja möjligheten dock.
 
lottawe skrev:
Christer. Det finns andra exempel här i tråden där det endast handlar om motiv och ej bild alls. Det finns bl.a ett inlägg med 4 olika kommentarer där en sade aningen mer än fin valp, den andra bara fin valp, den tredje höll med om fin valp och gav bildkritik och den fjärde sade fin valp.
Det finns säkert sådana exempel, rapportera dem gärna så får vi kolla.

Det är ju lika mycket mot reglerna att hålla på att snacka gott om motivet som att racka ner på "fula" fotomodeller etc. Det är dock inte samma frågeställning som kommentaren "Fin bild!".
 
jkene skrev:
Låt fotografen ha rätt att deleta en kommentar. När det sker meddelas den som har gett kommentaren.

Jag tror att få kommer att utnyttja möjligheten dock.

Det tycker jag inte är en lämplig lösning. Det är ofta som obekväma länlägg i gästböcker raderas, hur kommer då negativ kritik att bemötas?
 
clindh skrev:
(än) att skriva mer/bättre? Att ha kommentarsvärdear som raderar hårt bland de 2500 kommentarer som skrivs per dag är ju hopplöst svårt.
Lyfta fram utvalda bra kommentarer på index och låt både betraktare som fotografer bedöma kommentarer (liknande photosigs bedömningssystem.)

Att radera hårt tror jag ingen propagerar för.
 
clindh skrev:
Det finns säkert sådana exempel, rapportera dem gärna så får vi kolla.

Det är ju lika mycket mot reglerna att hålla på att snacka gott om motivet som att racka ner på "fula" fotomodeller etc. Det är dock inte samma frågeställning som kommentaren "Fin bild!".

Men är det inte fotografen som ska stå för rapporterandet? Varför ska självutnämnda kommentarspoliser springa runt och punktmarkera folk?
 
Nome Nescio skrev:
Det tycker jag inte är en lämplig lösning. Det är ofta som obekväma länlägg i gästböcker raderas, hur kommer då negativ kritik att bemötas?

Låt kommentaren få stå kvar fast med överstruken stil - så får både fotograf och kommentator stå för sina gärningar.
 
jkene skrev:
Låt fotografen ha rätt att deleta en kommentar. När det sker meddelas den som har gett kommentaren.

Jag tror att få kommer att utnyttja möjligheten dock.

Jag tycker de här är ett bra förslag.

Och jag hade utnyttjat den ett flertal tillfällen, då jag fått riktiga personangrepp på en del av mina bilder.

Finns inte kvar nu, så ingen idé att leta. ;o)
 
clindh skrev:
Det är dock inte samma frågeställning som kommentaren "Fin bild!".
Vi verkar överens allihop i frågan om man blir glad av att höra att sin bild är fin (fast alla inte snappar upp varandras inlägg) så tjafset ligger vid de andra som handlar om motiv. Inte vid "fin bild" alltså.
 
jkene skrev:
Låt kommentaren få stå kvar fast med överstruken stil - så får både fotograf och kommentator stå för sina gärningar.

Du menar så den inte går att läsa?

För vissa saker vill man inte ha under sina bilder. Och om man kan dölja är de ett bra förslag tycker jag.
 
Personangrepp och trakasserier skall givetvis plockas bort, men det kan inte vara så många per dag att poolvärdarna inte hinner med.
Men om jag ger hård/negativ kritik så är det inte för att fotografen skall kunna plocka bort det och iognera mina åsikter. Då faller ju hela idéen med att kommentera.

Jag skulle kunna sträcka mig till att fotografen får markera kommentaren med överstruken stil, men det skall vara läsligt. Fast det fyller kanske ingen funktion.
 
clindh skrev:
Det som står i vårt regeldokument är vårt svar för tillfället. Själv är jag överseende till min natur, jag hoppar hellre över och struntar i sånt som skulle kunna tänkas störa mig, än att irriteras på ditt och datt..

Ditt svar är illavarslande. Inte att regeldokumentet ff skulle gälla, utan att det verkar finnas en ovilja i att följa upp att det följs.
Fotosidan.se är fortfarande svårslaget och klart bäst i det här landet. Men om ni inte ser upp med att hålla lite klass på kritikpoolerna kommer de dö album-döden och det blir öppet mål för konkurrenterna. Och när den dagen kommer är det för sent för FS.

Har ni kommmit fram till konkreta idéer hur man skall få de som inte kan formulera sig runt en bild (än) att skriva mer/bättre? Att ha kommentarsvärdear som raderar hårt bland de 2500 kommentarer som skrivs per dag är ju hopplöst svårt.

David har själv öppnat för en sk. "elitpool". Det ger i alla fall mig en hint om att kritikpoolerna inte riktigt lever upp till vad de utger sig för att vara.

/Johan
 
evalisen skrev:
Du menar så den inte går att läsa?

För vissa saker vill man inte ha under sina bilder. Och om man kan dölja är de ett bra förslag tycker jag.

<S>Överstruken</S>

"Läsbart", men markerat deletat.

Personangrepp rapporterar man så får redax ta bort det.
 
Senast ändrad:
Nome Nescio skrev:
Personangrepp och trakaserier skall givetvis plockas bort, men det kan inte vara så många varje dag att poolvärdarna inte hinner med.
Men om jag ger hård/negativ kritik så är det inte för att fotografen skall kunna plocka bort det och iognera mina åsikter. Då faller ju hela ideén med att kommentera.

Jag skulle kunna sträcka mig till att fotografen får markera kommentaren med överstruken stil, men det skall vara läsligt. Fast det fyller kanske ingen funktion.

Ibland kan de ju ta tid för red. att plocka bort kommentarer som personangrepp. Eftersom ingen finns tillgänglig dynget runt.

Kanske är de någon som borde finns på en sådan här stor sajt som fs blivit, någon ansvarig att vända sej till dygnet runt.
Vad tycker red. om detta?

Självklart skall inte kritik på en bild plockas bort, de jag syftade på var elaka övertramp, alltså personangrepp.
 
evalisen skrev:
De är ok säkert för de flesta kommentarer.

Men inte när de är riktiga personangrepp som mot modeller på bilder.

Det borde finnas en "jourmailbox" eller bildvärd för sådant som kan reagera omgående.
 
Jag tycker iden om att kunna deleta kommentarer själv är skrämmande. Än mer skrämmande är den med tanke på hur följande kommentarer bedömdes här i tråden.


lottawe skrev:
Men är bra och dålig kommentar verkligen svårt att avgöra? Jag tycker det är lika lätt att ha en uppfattning om som det är att ha uppfattningar om ifall maten är god eller inte. Skickar med exempel som var och en säkert kan ha en uppfattning om.


Kommentar 1. xx.xx Namn
Underbart söt vilken blick du fångat så tro-skyldig kan bara en busig liten valp se ut.
Mvh


Kommentar 2. xx.xx Namn
Gud vad söt. Ser ju ut som ett gosedjur


Kommentar 3. xx.xx Namn
Jag håller med föregående om att hunden är vansinnigt söt..

Fast ska jag vara ärlig bildmässigt så är det inte mycket annat än motivet, ljuset och valpens blick som tilltalar mig.
Vinkeln uppifrån känns inte som den bästa och med det valet kom en bänkkant (?) med som skär genom valpens huvud. Den kanten tycker jag stör.
Jag tror bilden hade blivit bättre om du hukat dig ner och använt en större bländare för kortare skärpedjup. Den är rätt brusig också så kanske var isotalet högt och kunde minskats med större bländare också?

Hur som helst, valpen är urgullig men bilden hade kunnat gjorts bättre.

Kommentar 4. Namn
amen guu villken härligt söt o fin bild!


Jag är fortfarande antianarkist:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.