Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
clindh skrev:
Jag har nog inte samma antal inlägg/sida-inställning som du. Har du lust att återupprepa dem?


Jag skriver till Kenneth:
Jag har inte kollat vad du skrivit till just honom. Men skulle du drista dig till att endast utbrista något i stil med "Fin bild!!!" har vi andra som använder Bildkritik med saken att göra. Och jag tänker inte fråga dig om du tycker det är ok eller inte.

Om du tycker det är upprörande föreslår jag att du läser poolbeskrivningarna och inlägg från ledningen i andra trådar om vad man förväntar sig.

Men vi kan göra det enkelt för oss; kan någon i ledningen upplysa Kenneth om att att det inte är ok att två medlemmar, sinsemellan, använder Bildkritik efter eget huvud?



Kenneth svarar: Exakt vilken regel bryts?

/Johan
 
Jag uppfattar inte att fotosidan står i huvudsak för fotoalbumsbilder.
Och jag kommenterar bilder varje dag och tittar på bilder varje dag.

Jag är lite nyfiken på vilka duktiga fotografer som lämnat sajten pga. alla fotoalbumsbilder?
Någon som kan upplysa mej om dessa?
 
* "Får man skriva "Fin bild!""
Vi har ingen regel som förbjuder detta, men vi uppmuntrar att man skall skriva mer - både för sin egen skull (öva bildseende) och fotografens (förstå hur andra ser bilden). Jag har broderat ut texten aning om detta i regeldokumentet.

Jag ser inte det "farliga" i att det kommer sådana kommentarer, de är bara att hoppa över för den som inte vill se dem. Hindrar förekomsten av dessa verkligen de som vill skriva lite mer i kommentarer? Varför?

Ta en kik i Senaste Bildkritik-bilder, hur många "fotoalbumsbilder" har kommit in idag? Hur stort är egentligen "problemet"?
 
clindh skrev:
* "Får man skriva "Fin bild!""
Vi har ingen regel som förbjuder detta, men vi uppmuntrar att man skall skriva mer - både för sin egen skull (öva bildseende) och fotografens (förstå hur andra ser bilden). Jag har broderat ut texten aning om detta i regeldokumentet.

Jag ser inte det "farliga" i att det kommer sådana kommentarer, de är bara att hoppa över för den som inte vill se dem. Hindrar förekomsten av dessa verkligen de som vill skriva lite mer i kommentarer? Varför?

Ta en kik i Senaste Bildkritik-bilder, hur många "fotoalbumsbilder" har kommit in idag? Hur stort är egentligen "problemet"?

A voice of reason in a stream of static.

Du visar igen att du är en värdig redax medlem.

Tack.
 
cw-op skrev:
Ot-varning; Tenfour? Kör du radio, Kenneth? Tack för oerhört bra och knivskarpa inlägg förresten! JANNE

Öh... näe, Citroën, men lyssnar ofta på P3.

Som svar på frågan: nej.
 
Senast ändrad:
jkene skrev:
Öh... näe, Citroën, men lyssnar ofta på P3.
Angående regler då... Ur Forumregler:

Driv diskussionerna framåt
Lite andra viktiga rekommendationer, för att hålla kvaliteten på trådar/kritikkommentarer uppe. Om du inte har något konstruktivt att säga så säg inget. Att skapa inlägg för skapandets skull leder ingenstans. Skriv kreativa inlägg som flyttar frågan framåt, istället för att bara säga emot. Motivera dina åsikter och tänk till innan.
 
clindh skrev:
Angående regler då... Ur Forumregler:

MITT GAPSKRATT ÖVER KENNETHS BLIXTSNABBA & SLAGFÄRDIGA SVAR BLEV LIKA BLIXTSNABBT REFUSERAT MEN DET ÄR SMÄLLAR MAN FÅR TA PÅ FOTOSIDAN!(c;=

En tanke; Kan man inte "folkomrösta" i de här frågorna? En rådfrågande omröstning så att admin får en clou om vad medlemmarna tycker? Vartåt vinden blåser. Var nån promille av medlemmarna står framgår ju tydligt härinne men vad tycker de andra? Kan de va nåt eller blir det fööör demokratiskt? JANNE
 
clindh skrev:

Jag ser inte det "farliga" i att det kommer sådana kommentarer, de är bara att hoppa över för den som inte vill se dem. Hindrar förekomsten av dessa verkligen de som vill skriva lite mer i kommentarer? Varför?
Farligt är inte rätt ord, men personligen tycker jag det är synd eftersom det vore bra att kunna se på kommentarer som ges som föredömen. Särskilt för nykomlingar som kanske tror det är så man ska kommentera för att få kompisar som man sedan kan skicka ett wow:) till då och då. Ju fler de blir, ju mer påverkar det kanske kritiken till fel håll och då hamnar kanske hela er tanke om kritiksystemet i svaj?

Samma med om Kenneth får höra hur söt hans katt är, då vill ju jag också höra hur söt min är osv. (hypotetiskt.)

Att uppmuntra till tänk är bra! Kanske går det att påverka än mer? Hoppas ni tittar på de förslag som ligger mellan tjafsen i tråen också. När tid finns.
 
cw-op skrev:
MITT GAPSKRATT ÖVER KENNETHS BLIXTSNABBA & SLAGFÄRDIGA SVAR BLEV LIKA BLIXTSNABBT REFUSERAT MEN DET ÄR SMÄLLAR MAN FÅR TA PÅ FOTOSIDAN!(c;=

Det skulle varit en smiley med där i mitt svar ocskå. Sorry... den kommer nu i efterhand istället.
 
Förr fanns ju på första sidan något som hette:
Fotosidan frågar.

Skulle man inte kunna använda den funktionen till frågor som rör fotosidan, om vad medlemmar tycker om olika saker.

Jag tror inte jag sett att den funktionen används något den sista tiden, eller så har jag bara missat de?
 
Största delen av kommentarer som inkommer dagligen till bilder är konstruktiva.
Där man skriver varför man tycker om en bild eller inte.
De är väldigt få kommentarer som enbart består av "fin bild" eller liknande.
Jag tycker inte de är något problem alls.

Vi alla får tänka på att föregå med gott exempel, så ser andra de också. :eek:)
Så hjälper vi alla bäst till.
 
Re: Re: Re: Individen

Artificiell skrev:
Nja, om det nu handlar om att städa upp i fotosidans härjande bilddjungel i kritikpoolerna så borde var och en *faktiskt* uppmuntras att ställa sig denna fråga.

Att känna sig osäker är helt okej men man upplever förstås denna osäkerhet på olika nivåer. Här har vi alltså pudelns kärna; ska fotosidan vara ett forum för alla super-duper-amatörer som vill lägga upp sina bilder för allmän kritik och därmed översvämma erkänt duktig fotografi? Eller ska fotosidan fokusera på att befrämja intressanta och tänkvärda bilder som flyttar fram positionerna, i syfte att ge alla aktiva fotografer reell inspiration?

Som det är nu står fotosidan huvudsakligen för fotoalbumsbilder, vilket får till följd att de bättre fotograferna drar sig ur och de sämre inte lär sig något.

Vad är poängen med det?

Ulf

Super-duper-amatörer...hur börjar man en karriär? Man har en solklar passion...får tips och respons kanske på vägen och vips...har man nått en bit. Detta kan ibland gå snabbt. Jag tror inte att du helt förstod mig...jag talade inte om fotoalbumsbilder... befrämja intressanta och tänkvärda bilder...visst helt klart!!
Jag får nog snickra till ett hyfsat svar här...
så småningom.

/Ulla
 
lottawe skrev:
Farligt är inte rätt ord, men personligen tycker jag det är synd eftersom det vore bra att kunna se på kommentarer som ges som föredömen. Särskilt för nykomlingar som kanske tror det är så man ska kommentera för att få kompisar som man sedan kan skicka ett wow:) till då och då. Ju fler de blir, ju mer påverkar det kanske kritiken till fel håll och då hamnar kanske hela er tanke om kritiksystemet i svaj?

Samma med om Kenneth får höra hur söt hans katt är, då vill ju jag också höra hur söt min är osv. (hypotetiskt.)

Att uppmuntra till tänk är bra! Kanske går det att påverka än mer? Hoppas ni tittar på de förslag som ligger mellan tjafsen i tråen också. När tid finns.

Jag är av samma uppfattning. Men jag får också intrycket av att det kommer olika bud från redaktionsmedlemmarna. Jag uppfattar att tex David förespråkar att reglerna för kritikpoolerna skall hållas hårdare.

Kan redaktionen koka ihop ett enhetligt svar?
Det skulle ge besked åt båda "läger" i denna fråga. Observera dock jag endast avser kritikpoolerna i denna fråga.

/Johan
 
clindh skrev:

Är det så illa som ni utmålar det?

Nej. Om man aktivt letar "fel" hittar man säkert, men på det stora hela så är dom kommentarerna jag ser eller får konstruktiva och eller positiva i den meningen att det stärker mitt självförtroende som fotograf.

Det enklaste är att låta bli att titta på andras kommentarer när man kommenterar, eller som det står i reglerna:

"Notera att bildkommentarerna inte är för allmän diskussion"
 
Christer. Det finns andra exempel här i tråden där det endast handlar om motiv och ej bild alls. Det finns bl.a ett inlägg med 4 olika kommentarer där en sade aningen mer än fin valp, den andra bara fin valp, den tredje höll med om fin valp och gav bildkritik och den fjärde sade fin valp.

Enda kommentaren som några i "kompisgänget" här ifrågasatte var den som innehöll mer.

Sen finns även fler citat också.
 
lottawe skrev:
Christer. Det finns andra exempel här i tråden där det endast handlar om motiv och ej bild alls. Det finns bl.a ett inlägg med 4 olika kommentarer där en sade aningen mer än fin valp, den andra bara fin valp, den tredje höll med om fin valp och gav bildkritik och den fjärde sade fin valp.

Enda kommentaren som några i "kompisgänget" här ifrågasatte var den som innehöll mer.

Sen finns även fler citat också.

Vad har fotografen att säga?
 
jkene skrev:


Det enklaste är att låta bli att titta på andras kommentarer när man kommenterar.

Detta tycker jag är mycke bra!

Jag kan berätta hur jag själv gör när jag kommenterar, jag läser aldrig andras kommentarer innan jag själv skriver (med undantag att jag kanske ser den som ligger överst eftersom skriv rutan är där, men försöker att inte titta)
Jag vill inte bli färgad av vad andra tycker, utan jag vill helt gå på min egen känsla för bilden.
För mej är detta bäst sätt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.