Annons

När vi ser en kass bild...

Produkter
(logga in för att koppla)
Kenneth, jag tycker du skall ta några djupa andetag och försöka tagga ner lite.
 
jkene skrev:
OCH SÅ FAN OM EN GNÄLLSPIK I ETT FORUM SKALL SÄTTA SIG TILL DOMS ÖVER DET. Det här är ett utbyte som du inte har ett förbannat dugg med att göra.

Jag har inte kollat vad du skrivit till just honom. Men skulle du drista dig till att endast utbrista något i stil med "Fin bild!!!" har vi andra som använder Bildkritik med saken att göra. Och jag tänker inte fråga dig om du tycker det är ok eller inte.

Om du tycker det är upprörande föreslår jag att du läser poolbeskrivningarna och inlägg från ledningen i andra trådar om vad man förväntar sig.

Men vi kan göra det enkelt för oss; kan någon i ledningen upplysa Kenneth om att att det inte är ok att två medlemmar, sinsemellan, använder Bildkritik efter eget huvud?

/Johan
 
k-oskarina skrev:

Om man ser något riktigt vackert...man, kvinna eller katt...där kommentarerna verkar vara känsliga, så, jag får själv Skärpa mig och Bortse från utseendet och Försöka Stenhårt Fokusera mitt Intresse på själva Bilden... komposition, ljus, beskärning osv. Det är inte helt lätt, faktiskt.
Får man ihop en skaplig, ärlig kommentar så tycker jag det är helt okej att klämma till med ex.vis "snygg modell" "söt katt" "bokad för kvällen?" men inom citationstecken och med en gnutta humor.
Men Bilden i sig bör komma först!
Jag instämmer och tackar för sättet du uttrycker det på som kanske går fram bättre än vad mina sätt gjort.

"......helt okej att klämma till med ex.vis "snygg modell" "söt katt" "bokad för kvällen?" men inom citationstecken och med en gnutta humor.
Men Bilden i sig bör komma först!"
 
Individen

Hej alla debattlystna stridshästar, här kommer mina tankar kring ämnet.

Det är väl ganska solklart att om man inte tål kritik så har man inte i en kritikpool att göra.

Varför denna hets mot personer med annorlunda åsikter? Vi är inte stöpta i en och samma form utan har (gudskelov) olikheter, vilket bland annat utmynnar i att vi får konfronteras med andras uppfattningar.

Med närmare 70 000 medlemmar vore det märkligt om inte någon tycker illa om ens bilder, alldeles oavsett kvalitén på dem.

Att hedra andra medlemmars åsikter - trots att de inte passar in i ens egen mall - är att visa respekt för individen!

-----

Dessutom bör alla medlemmar allvarligt fundera på om bilderna man placerar i olika kritikpooler verkligen är mogna för allas beskådan eller om de egentligen hör hemma på hårddisken/det privata fotoalbumet?

Dessutom...

Två frågor man alltid ska ställa sig *innan* man placeras sina bilder i någon kritikpool.

1. Är det här en bild som jag verkligen kan stå för och vill visa upp för allmänheten?
2. Är det här en bild som redan fått åtminstone någon god kritik?

Bästa hälsningar
Ulf Börjesson
 
hansen2 skrev:
Jag har inte kollat vad du skrivit till just honom. Men skulle du drista dig till att endast utbrista något i stil med "Fin bild!!!" har vi andra som använder Bildkritik med saken att göra. Och jag tänker inte fråga dig om du tycker det är ok eller inte.

Om du tycker det är upprörande föreslår jag att du läser poolbeskrivningarna och inlägg från ledningen i andra trådar om vad man förväntar sig.

Men vi kan göra det enkelt för oss; kan någon i ledningen upplysa Kenneth om att att det inte är ok att två medlemmar, sinsemellan, använder Bildkritik efter eget huvud?

/Johan

Exakt vilken regel bryts?
 
Regler och regler, men ett utdrag ur ett av fotosidans dokument säger iaf att kommentarer ska handla om bilden och det innehåller även en del sunda beskrivningar om tankar med kommentarerna/bilderna.

"Att ge en kommentar
Tänk i dimensioner från bildläran såsom Komposition, Originalitet, Estetik, Teknik, men även mjukare personliga saker såsom Frambringande känslor och liknande, när du formulerar dina kommentar.

Bilden i centrum
Koncentrera dig på bilden och mindre på vem som är fotografen eller vilka exakta prylar som använts. Teknikinformation bör du kunna läsa dig till om fotografen angett detta.

Diskutera bilden, inte kommentarerna
Notera att bildkommentarerna inte är för allmän diskussion, det skall handla om bilden. Skulle en bild skapa ett diskussionsbehov så flytta över frågan till en ny tråd i forumet.

Undvik kommentarer i stil med "Snygg!" och "Dålig!"
Det ger inte så mycket till fotografen för att han/hon skall utvecklas. Även om du tycker den helt enkelt är "bra" vid första blicken, titta en stund till försök att formulera vad med bilden som fick dig att fastna för den, vad är dess kvaliteter (och brister). Det hjälper fotografen att förstå hur andra ser och tolkar bilden, och utvecklar också ditt eget bildseende."

Källa: http://www.fotosidan.se/cldoc/rules-gallery.htm


Jag är antianarkist:)
 
Strikt sett - jag kan inte se hur någon av de tidigare beskrivna situtationerna bryter mot någon regel, dvs skulle vara föbjuden. Jag ser heller ingenting i dessa regler som ger tredje part vetorätt mot givna kommentarer.
 
jkene skrev:
Strikt sett - jag kan inte se hur någon av de tidigare beskrivna situtationerna bryter mot någon regel, dvs skulle vara föbjuden. Jag ser heller ingenting i dessa regler som ger tredje part vetorätt mot givna kommentarer.
Men du ser syftet med bildkritiken iaf väl? Det är ju liksom det det handlar om.
 
Re: Individen

Artificiell skrev:

Två frågor man alltid ska ställa sig *innan* man placeras sina bilder i någon kritikpool.

1. Är det här en bild som jag verkligen kan stå för och vill visa upp för allmänheten?
2. Är det här en bild som redan fått åtminstone någon god kritik?

Bästa hälsningar
Ulf Börjesson
Upptumme för de råden! Väldigt kloka tycker jag och det går nog även att applicera på när man ger en kommentar. Som ex.

Är det här en kommentar som jag verkligen kan stå för och vill visa upp för allmänheten?
 
Jag halkar nu tillbaka till ursprunget...
När vi ser en kass bild...

Jag tror att många som själv lagt in mycket "vackra" bilder har svårt att ta till sig bilder av rost, skrot och slitna ting som många av oss andra gillar. De tycker förmodligen att dessa bilder tillhör "kassa" bilder, trots att de kanske fotografiskt sett är bra.

Kan det bero på att vi är (tack och lov) olika som människor men även i olika stadier av vårt eget fotande?

/Ulla
 
lottawe skrev:
Men du ser syftet med bildkritiken iaf väl? Det är ju liksom det det handlar om.

Nej, det handlade om ifall Johan hade rätt eller inte att lägga sig i mina kommentarer till en fotograf som inte är Johan.

Såvitt jag kan se skall han fortfarande hålla sig borta.
 
hansen2 skrev:
Och/eller om man får använda Bildkritik lite som man vill :)

/Johan

Nej, du försökte hävda att beskrivna situationer är något förbjudet vilket med klarhet inte är fallet. Vilket epitet du vill lägga på det är din ensak.
 
jkene skrev:
Nej, det handlade om ifall Johan hade rätt eller inte att lägga sig i mina kommentarer till en fotograf som inte är Johan.

Såvitt jag kan se skall han fortfarande hålla sig borta.
Såvitt jag kan se borde den som respekterar tankarna i dokumentet "Bildregler" tänka lite längre än till ett tecken.

Men respekt är svårt eller?

Jag har inte klankat ditt "!" men jag erkänner att jag inte anser det var så utvecklande eller inspirerande/lärande för mig att läsa den kommentaren. Fotografen kanske anser det ändå, men det är en annan sak.

Men du däremot klankade väl ner min kommentar på hundbilden tidigare i tråden?;) Den var ju inte tillräckligt vänlig enligt dig..
 
Nu vill jag upplysa en sak här
Bilden med den korta kommentaren låg INTE i någon pool överhuvudet när den kommentaren skrevs.
 
Re: Individen

Artificiell skrev:
Hej alla debattlystna stridshästar, här kommer mina tankar kring ämnet.

Det är väl ganska solklart att om man inte tål kritik så har man inte i en kritikpool att göra.

Varför denna hets mot personer med annorlunda åsikter? Vi är inte stöpta i en och samma form utan har (gudskelov) olikheter, vilket bland annat utmynnar i att vi får konfronteras med andras uppfattningar.

Med närmare 70 000 medlemmar vore det märkligt om inte någon tycker illa om ens bilder, alldeles oavsett kvalitén på dem.

Att hedra andra medlemmars åsikter - trots att de inte passar in i ens egen mall - är att visa respekt för individen!

-----

Dessutom...

Två frågor man alltid ska ställa sig *innan* man placeras sina bilder i någon kritikpool.

1. Är det här en bild som jag verkligen kan stå för och vill visa upp för allmänheten?


Bästa hälsningar
Ulf Börjesson


Tror jag ligger åt det här hållet...
1. Är det här en (egen) bild som jag själv känner osäkerhet inför men ändå Törs visa upp för allmänheten. Vill att allmänheten skall stödja mig eller säga att den inte ger någonting. Toppen- eller bottenbild, alltså. Det är frågan.
Om det är en egen bild som jag verkligen kan stå för och Bara vill visa upp för allmänheten, då tycker jag att det känns som en ren utställningsbild som inte vill ha/behöver kommentarer.

/Ulla
 
lottawe skrev:
Såvitt jag kan se borde den som respekterar tankarna i dokumentet "Bildregler" tänka lite längre än till ett tecken.

Men respekt är svårt eller?

Jag har inte klankat ditt "!" men jag erkänner att jag inte anser det var så utvecklande eller inspirerande/lärande för mig att läsa den kommentaren. Fotografen kanske anser det ändå och det är en anna sak då.

Men du däremot klankade väl ner min kommentar på hundbilden tidigare i tråden?;) Den var ju inte tillräckligt vänlig enligt dig..

Vilken tur då att de kommentarer jag ger till andra fotografer är ämnade att hjälpa dem och inte dig eller Johan.

Det här är en Fotosida - inte Kommentarssida. Vill man ge kritik på andras kommentarerer som inte är riktade till en själv tycker jag att man ska finna en annan sajt.
 
evalisen skrev:
Nu vill jag upplysa en sak här
Bilden med den korta kommentaren låg INTE i någon pool överhuvudet när den kommentaren skrevs.
Då har jag ingen invändning mot just den alls, men jag står fortfarande för att jag anser att mer är lämpligt i kritikpolerna.
 
hansen2 skrev:
Men visst känns det onödigt att be om ett förtydligande?
Nu låg din bild i Biofoto och inte i Bildkritik. Och poolbeskrivningen ger ingen vägledning om vilken nivå som förväntas så kanske är ovanstående inget bra exempel?

Men en kommentar som "Jag har svårt att se något negativt i bilden." eller "Åååååh, vilken fin bild" är lika oanvändbar som den du faktiskt fick. Ja, du förstår nog vart jag vill komma ...

/Johan

Jag tycker inte de känns onödigt alls, jag tycker de är bra med diskussion vid bilderna.
Är de något jag inte förstår så frågar jag.
Vissa korta kommentarer förstår jag precis, och behöver då inte fråga.

Sen skrev jag till svar tidigare i den här diskussionen också att de va inget problem, att man kan skriva vilka kommentarer som helst till mej. För jag har inte bett om spec. kommentarer.
Jag vill dock att man undviken personangrepp och andra elakheter under mina bilder. Men de ser jag som en självklarhet, och sånt ska inte behövas nämnas.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.