Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja. Men är de Nikonsökarna du tänker på precis lika stora och ljusa som de i 1D/5D/1Ds-serierna ?
MVH Niclas,
MVH Niclas,
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Niclasfoto skrev:
Ja. Men är de Nikonsökarna du tänker på precis lika stora och ljusa de i 1D/5D/1Ds-serierna ?
MVH Niclas,
Niclasfoto skrev:
Övre gräns, hmm.. jag förstår ju precis som du (går jag ut ifrån) att vi fotografer har olika faktiska behov.
Niclasfoto skrev:
Hehe, jaha,, betyder det att samma målare inte lika ofta tar ett steg in i detaljerna i en bild ?
Såklart går målaren lika ofta in i/mot bilden,,, hehe!!
Lite haltande paralleller tycker jag kanske..
Jag är dock övertygad om att du upplever en positiv skillnad (för ff) om du hamnar i vissa krävande lägen med två olika sökare (tex den i D200 och 5D).
Du kommer aldrig att få en så stor och ljus sökare att du får problem pga det!!
(baserar denna hypotes på att (ljuset och strl) sökaren i D200 inte är lika stark som den i 1D och då absolut inte så stark som den i 5D..)
MVH Niclas,
macrobild skrev:
5D sökare är inte speciellt ljusstark för att vara så stor, stor men något kontrastlös och har dessutom lite av en svagt färgad hinna över sig.
Jag tycker exv d80. 200d .d2x sökare är mycket bra för att vara mindre även i jämförelse med min 5d. Titta genom en 400d den är i mitt tycke betydligt sämre dvs mindre och mörkare.
Mikael
Niclasfoto skrev:
Om vi bortser ifrån detta tjaffset om att brännvidden är allt för en fågelfotograf, vilket det abs och såkl inte är.
Niclasfoto skrev:
Många tar upp det när det blir prat om varför liten sensor är så bra. Inte länge sedan som det antyddes i denna tråd.
"Cropfactorn talar mer för APS-C då det riktigt stora besparingarna finns på telesidan.Fråga en fågelfotograf "
Skrev vel det eftersom det var den enda positiva aspekten jag kom på,, som många menar talar för en liten sensor.
Jag menar att det en liten senros kostar i form av sämre ljus och storlek gör att "den längre så kallade brännvidden" drunknar momentant..
MVH Niclas,
EDIT:
Jo..
En uppenbar fördel med en mindre sensor är väl att man inte fotar med de svagare hörnen.. men det väger ändå inte upp nackdelarna enligt mig. Speciellt inte när optiken är av fin kvalitet.
1,3ggr som i 1D kanske är en fin/ok kompromiss ?
Niclasfoto skrev:
.....Den som fotat med mätsökarhus som Hexar RF och Leica M6 (mfl) vet dessutom hur det är att ha en sökare som visar mer än sensorn/filmen. En enorm kontroll man kan uppnå.....
MVH Niclas,
Niclasfoto skrev:
Död tråd.. bevakar väl inget konstant.. tillbaka en stund nu, hehe!
Nej,, Risedal skriver ju också (eller rättare sagt antyder) att 5D är både större och ljusare än Nikons.
Adam
Niclasfoto skrev:
Jag menar att det en liten senros kostar i form av sämre ljus och storlek gör att "den längre så kallade brännvidden" drunknar momentant..
Tyckaren skrev:
Niclasfoto skrev:
Död tråd.. bevakar väl inget konstant.. tillbaka en stund nu, hehe!
Nej,, Risedal skriver ju också (eller rättare sagt antyder) att 5D är både större och ljusare än Nikons.
Adam
Detta gillar jag!!!
* Allting är i betraktarens ögon *
Så är det nog..!
Å gamle Albert ler nog i sin himmel...!
papi skrev:
En Pentax 14/2.8 kostar i pincip samma som ett 20/2.8 medans ett 300/2.8 kostar 20.000 mer än ett 200/2.8. Den enda slutsatsen jag kan dra av det är att cropfaktorn talar för APS-C.