Niclasfoto
Avslutat medlemskap
papi skrev:
Men om man vill ha bildutsnittet på säg en 300/2.8 och bara behöver betala för en 200 dito kommer du märka en tydlig fördel
Vet inte om det bara har med sensorstorkleken att göra men Pentax DA 14/2.8 kostar bara en tredjedel av Nikons och Canons motsvarigheter för FF.
Brus och dynamik skulle kunna vara precis lika bra på en APS-C eller 4:3 om vi bara stillade oss lite med antalet pixlar vi tror vi behöver.
Vad jag läst så finns det fatiskt också en fördel med att ha mindre enskilda pixlar och det är att upplösingen faktiskt blir bättre då än med större pixlar!
Är det inte så att pixlarna tar in information olika mycket/kvalitativt också beroende på dess storlek?
Tex, vilken bild är bäst att interpolera upp i strl, den med 8 stora MP eller den filen med 8 små MP ?
Jag inbillar mig att den med stora pixlar ger ett bättre grundlag för interpoleringen. Kanske är det marginelal diffar ute och går här!
Vad gäller brännvidden så handlar det ju också om att ställa skärpan. Med ett 300 2,8 så får du kortare skärpedjup vid samma avstånd och f/ än med ett 200mm.. det ställer högre krav på sökaren.
Pengarna det kostar är ju en viktig aspekt när det skall handlas men när det spekuleras om vad som är bäst så droppar jag det iaf.
Sett till prestation så ser inte jag, typ 30D + 200 2,8II som en likvärdig kombination med 5D + 300 2,8 IS..
Men det är ju jag det.
Skulle väl vara inne i en djungel med Gorillas eller så,, att vikten och strl på utrustningen måste minimeras...
MVH Niclas,