Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer Nytt från Pentax ???

Produkter
(logga in för att koppla)
FotoZ skrev:
Tillägg:

Pentax Sverige har viss teknisk information eftersom de översätter menyer, handböcker och annat material från engelska till svenska - ett arbete som påbörjas i god tid innan en produktlansering.
Här kom vi in på en till kritisk punkt gällande Pentax - de många stegen i översättningen som leder till vissa svårbegripligheter i materialet.

_________________________________________________

Så du översätter bruksar? Det händer i alla fall inte tidigare än tre månader innan produktsläpp.

Klart som attan att viss personal inom även Pentax sitter på olika kunskaper. Jag vet bara att om Canon eller Nikon hade haft denna läcka så hade denna person varit utan jobb på en gång - varför det tror du?

Har du spelat poker? Ju tidigare du visar/antyder vad du har för kort, desto lättare är det för motståndaren att förbereda sig för att spela bort dina kort.

Eftersom Pentax är så oerhört små (de lutar sig mot 1-2 produkter per år), så är det hur viktigt som helst att dessa produkter ger så mycket avkastning som möjligt under deras korta livscykel.

Har du tänkt på att i din iver att försvara/berätta om nya grejer om Pentax, kanske t.o.m. på sikt förstör för dem? Jag menar du är ju rätt aktiv på DPreview också.

Hälsningar

Adam
 
Förresten, du kan väl berätta vad som händer hos Pentax i Sverige, detta enligt dig framgångsrika företag... Så kan jag fylla i där du missat i din skönskrivning efteråt.

Hälsningar

Adam
 
Bäste Adam

Jag noterar dina synpunkter.

Jag har inte läckt ut några specifikationer som andra, exempelvis några av betatestarna, inte redan har läckt ut på forum så "skadan är redan skedd" s a s.

Du har en poäng i att information om nya produkter kan skada den aktuella försäljningen. Jag ger dig rätt på den punkten, men vill också visa följande:

Många användare önskar information om nya produkter för att känna sig trygg med sitt val, känna trygghet i att de har köpt in sig i ett system som utvecklas framåt.

Om du följer dpreview så har du kanske sett att det är rätt vanligt med kritik mot Pentax för att de är så tyst om sin framtida riktning.

Tillverkarna inom 4/3" upplever jag som tydligare i sin kommunikation mot konsumenterna gällande utvecklingen av systemet in i framtiden.

Om jag ska kritiseras för att diskutera kommande produkter så föreslår jag moderatorerna att tydliggöra vilka ämnen som får resp. inte får diskuteras.

Gällande din fråga om Pentax Sverige så är det ingen hemlighet att den svenska marknaden går dåligt. Bl a har jag själv anför detta som en förklaring till att serviceorganisationen här har så dåliga resurser. Jag anser inte att jag har skönmålat den svenska marknaden gällande Pentax. Däremot så är min prognos att marknadssituationen långsamt förbättras, mycket beroende på de goda omdömen som Pentax senaste produkter har fått i svenska fototidningar vilket har inneburit ett större intresse för Pentax än vad som funnits här på länge.

Internationellt har Pentax senaste lanseringar hjälpt kameraavdelningen från förlust till vinst, vilket jag tolkar som en framgång.

Jag avslutar detta, och avslutar också mitt deltagande här, med att önska dig en God fortsättning och ett härligt nytt fotoår.

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet."

Hälsar,
Farbror Barbro
 
Senast ändrad:
Håller själv på Mabo i den tråden. Om han nu råkar sitta på ej släppt information som han underförstått (eller lovat rent ut) inte skall föra vidare, då gör han också alldeles rätt i att hålla käft. Håller själv hårt på den principen.

Den ståndpunkten har han också förklarat gång på gång på gång i den här tråden, dock utan resultat. Risedal tjatade vidare med allt grövre påhopp och ifrågasatte även en del som var (så vitt jag vet) både tydligt och korrekt förklarat (även om risedal hade rätt i just 22bitars frågan).

Men att lämna forumet helt och hållet var väl att ta i? Att lämna tråden hade nog varit mer lagom.
 
Till Leif
Leif jag kan hålla med om att jag kanske har gått för hårt åt. Nu är det ju så att det är inte bara jag som har irriterat mig på saklighet,slutsatser osv från Rolands sida.Luddiga svar, om tibetanska munkar till vegankost istället för att svara på sakfrågan.

Du kan ju börja läsa här och framåt
Här är det Martin Brink mfl som har avikande åsikter. Nu viker jag mig inte lika lätt för Rolands påståenden

http://www.fotosidan.se/forum/showt...5&highlight=pentax 22bitars a/d&pagenumber=3.

Roland . Mitt uppträdande osv mot dig kan du eller andra tycka mycket om men jag vägrar att bli utpekad som ensam skurk i sammanhanget . Till det har vi varit två, vilket andras medlemmars inlägg också påtalar.

Roland du är vuxen, din medverkan eller inte här på Fotosidan är ditt eget beslut. Jag förstår att du undviker mig,men när skall du överhuvudtaget ta till dig något av den kritik som framförs av andra, och då är inte jag inräknad ?
Vad hade hänt om jag kallade dig "farbror Barbro"

Mikael
 
Senast ändrad:
FotoZ skrev:
Kära meddeltagare

Det är tråkigt att attackerna fortsätter mot min person efter att jag avslutade mitt medlemsskap. Dock kan jag se att jag inte avslutade det på ett särskilt snyggt sätt, så jag vill härmed rätta till några missförstånd och avsluta på ett snyggare sätt.

1. Inte hålla sig till ämnet
Det är alltid min målsättning att hålla mig till ämnet, men som vi kan se i denna tråd så attackerades min person och jag försvarade mig och då drog tråden iväg till något helt annat.

Att dra in stickspår som ett år gamla diskussioner bryter dessutom mot forumreglen om att diskussioner ska föras framåt.

2. Min påstådda oförmåga att se brister hos Pentax
Jag har flera gånger kritiserat Pentax i detta forum, så vi vet att det är lögn att påstå att jag har oförmåga att se brister hos Pentax.

Däremot, så är vi inte alltid överens om vilka bristerna är. Om person x säger att y är en brist, och jag inte håller med om att y är en brist, så anklagar person x mig för oförmåga att se brister hos märket därför att jag ser andra brister än vad person x ser.

Pentax brister, som jag ser det:
* Bristande resurser till marknadsföring (något som är på väg att åtgärdas).
* En feghet att använda sin egen teknologi (även detta är på väg att åtgärdas).
* En långsam introduktion av supersonic i objektiven, man skulle ha introducerat det redan i *ist D.
* Stängningen av objektivfabriken i Fillipinerna var en missbedömning av marknadens efterfrågan på objektiv, och har inneburit förseningar gällande introduktion av nya objektiv - vilket har gjort många kunder missnöjda.
* Övergången från TTL till P-TTL har hanterats dåligt, fortfarande saknas en ringblixt i systemet.
* Makrotillbehören är fortfarande för de äldre kamerorna, och även fast de passar de nya så önskas mer moderna makrotillbehör.
* Pentax har ingen teleförlängare med autofokus, förutom AF-adaptern (som egentligen är för objektiv med manuellt fokus).
(finns fler saker, men jag väljer att stanna här).

I tidigare trådar har jag vid ett flertal tillfällen berömt andra system, det är ingen hemlighet att av konkurrenternas system så finner jag 4/3" vara det bästa systemet - om än långtifrån felfritt.

3. Osaklighet
Det enda som intresserar mig är sakliga och seriösa diskussioner, men en förutsättning för att en sådan diskussion ska hållas - det är att kunna acceptera varandras olikheter.

Angrepp och attack på min person, är inte sakligt. Angrepp på att jag väljer vissa adjektiv, är inte sakligt. Påståenden om att jag skulle vara "från vettet" därför att jag har en annan åsikt, är inte sakligt.

Vi måste kunna ha olika åsikter utan att bli personligt förföljda för dem.

Om man finner en person - som mig - motbjudande, om man störs av en persons inlägg - exempelvis mina inlägg, så finns det en funktion här på forumet som heter "spärrlista".

Jag hade den själv aktiverad gällande en viss person här. Mitt misstag var att jag råkade öppna ett inlägg med den avsändaren och sedan dessutom svara på det. Ren idioti, givetvis. Det var mitt stora misstag i den här diskussionen.

Jag har lärt mig att det bästa sättet att behandla personangrepp och otrevligheter, det är att ignorera de personer som väljer att fylla sina inlägg med sådant.

Jag ber forumets deltagare om ursäkt för att jag inte hoppade av tidigare. Genom att jag svarade på angreppen på min person så gav jag vatten på kvarnen och därmed gödde nya angrepp. Det var ett misstag som jag givetvis ångrar och jag har lärt mig mycket genom det.

Vilka vi är, är inte viktigt. Det viktiga är informationen vi förmedlar och har vi olika åsikter ska åsikterna kunna förmedlas utan angrepp på person.

Jag tackar för en intressant tid, men så länge som personangrepp accepteras i detta forum så är jag inte intresserad av att delta. Ni får fortsätta personangreppen utan mig.

Ifrågasättande av information är alltid välkommet, men inte nedsättande kommentarer och angrepp på person.

Önskar er lycka till i framtiden.

Med vänlig hälsning
"Prinsessa på ärten" a k a Mabo :) :) :)

Ps. Den information som jag har kommer inte från Pentax Sverige, utan från en av betatestarna (som är en vän till mig) - och han har inte skrivit under NDA.
Ds.

För tusan Mabo, du suger ju åt dig som ett läskpapper. Ta kritiken som en man och kom igen på forumet. Förmodligen har varken du eller någon annan har alltid rätt i alla sammanhang. Ordvalen i argumentationen är olika för olika människor och med olika läggning, så häng inte upp dig på det.
Är själv verksam i en förening som debatterar den kanske hetaste frågan i landet, rovdjursfrågan, och inte slänger vi kombattanter in handuken för att vi blir trampade på tårna då och då. Vi tar på stålhätta och jobber vidare, därför att vi är, på olika sätt, intresserade av ämnet. Därför ber jag dig, stanna kvar och sprid de kunskaper och de åsikter du har både till glädje och förtret. Summa sumarum blir ett levande forum som är kunskapsutvecklande. Har jag fel eller vad säger ni övriga på forumet???

Uffe
 
Mikael:

Det är korrekt att det inte är den enes fel att två träter.

Om du eller någon har upplevt sig orättvist behandlad av mig så ber jag om ursäkt och förlåtelse för det. ("Det är ju ändå jul!" som Janne säger i "Tomten är far till alla barnen"... eller Musse apropå ekorrarna i granen).

"Farbror Barbro" är en fiktiv karaktär i en humorserie på TV, jag tar det inte som ett personangrepp att bli jämförd med någon som egentligen inte finns. Jag brukar själv imitera karaktären i lustiga sammanhang med mina vänner, eftersom de vet vilken hi-fi nörd jag är och t o m har en Micromega!... Dessutom är Fabror Barbro även en parodi på Queer-personer, och jag är Queer . (det förklarar också delvis min vidlyftighet i mitt språkbruk).

Uffe:

När det inte känns roligt längre, så är det dags att ägna tiden och energin åt något annat. En dag kanske det känns annorlunda, men i nuet känns det som det gör.

God fortsättning till er alla.

"Management by fear" (Percy)

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Se där.
Då kanske det har kommit något lite bra ur denna i övrigt tråkiga situation.
När andan faller på eller känslan infinner sig så kommer jag att läsa dina inlägg som tidigare Roland, även ifrågasätta .Men i en hövlig ton.
God fortsättning på dig Roland
 
Jag tycker att du är nog en lika stora märkes-fanboy Jörgen tillsammans med Adam senast idag var ni inne o häcklade andra i tråden om D3.
Du skrev bla Jörgen
av någon anledning blir Eklunds uttalanden roligare o roligare att plocka fram, för varj nytt exempel på D3 ans storhet som serveras
Adam fyllde på med
å andra sidan har han ju varit ganska tyst i siså där 60 sidor eller mer hälsningar Adam
Så ni ska nog inte snacka så mycket om märkes-fanboy
o jag är speciellt förvånad i ditt fall Jörgen för om man är yrkesfotograf så brukar man inte bry sig omm vad det står på kameran utan det är ens yrkesredskap.
Skillnaden mellan er (Jörgen,Adam)o Roland är att Mabo har mycket kunskaper om sitt märke är oerhört kunnig medans ni bara flummar runt utan riktig fakta.
Har ens någon av er beställt nya D3?
Om den nu är så otroligt bra o ni skryter om föträffligheten av den så är det konstigt om ni inte beställer den.
Själv brukar jag inte ge omdömen om kameror jag inte testat själv eller helst ha jobbet med.
Jag förstår att Roland blir arg/ledsen o hoppade av för hur kul är det att höra
DU ÄR UTOMORDENTLIGT FÅNIG
ÄR DU ALLDELES FRÅN VETTTET
VEM ÄR DU
ska jag fortsätta?
Ingen kan säga att Mikael inte är kompetent däremot ingen får tycka något annat då bli man kallad allt möjligt.
Roland kan oxå väldigt mycket o till skillnad från Mikael så är han aldrig otrevlig använder nedsättande omdömen etc.
Kom nu inte dragande med att jag är en märkesfanboy för då måste jag tillhöra många klubbar canon,pentax,Hasselblad snart Nikon
jag blev kallad det utav Mikael samt Magnus pga att jag inte höll med att canons 24-70 på bl8 eller mindre skulle vara oskarp i hörnen på tex A4 eller uppslag jag tex inbjöd Mikael Magnus att komma o se själv bilder i tryck.
Ska jag bli kallad Nikonist nu när mitt nästa arbetsredskap kommer?
 
personligen tycker jag att du Roland inte har något att be om ursäkt för du har aldrig använt nedsättande omdömen etc.
 
macrobild skrev:
Luddiga svar, om tibetanska munkar till vegankost istället för att svara på sakfrågan.

Jag gav en Zen-berättelse som en poetisk illustration för min åsikt att gamla diskussioner är avslutade från min sida. (Det var inte tibetanska munkar för tibetansk buddhism och Zen är inte samma). Så det var ett svar på din fråga från en gammal diskussion som jag redan hade lämnat in i historien, och i det låg också en önskan om att du skulle göra detsamma - dvs lämna in i historien.

Jag har en lättsam stil i mina inlägg och går ibland något utanför ramarna därför att jag har sett detta som ett möte på puben mellan goda vänner. Det gör man ibland. I en annan avdelning här såg jag en som hade skrivit en limerick. Jag tycker sådant är roligt.

Jag förstår dock nu att min humor och lättsamhet inte har uppskattats, men jag önskar på överseende . Jag tror man kan vara seriös och lättsam samtidigt, det är inte oförenligt. Och sen att jag tar till bildspråk, ja det är min personlighet att uttrycka mig så. Den biten har jag fått kritik för och jag noterar den kritiken.

Om min språkliga stil, använda metaforer eller bildspråk, har uppfattats negativt så ber jag om ursäkt för det, för det har verkligen inte varit min mening.

Nu föreslår jag att vi alla "lämnar in i historien" och går vidare mot nya äventyr i det nya året. Det tänker jag göra. :)

God fortsättning*
R
 
Senast ändrad:
Mobbing? eller bara spydigt?

adam Hilmersson
(Tyckaren)
Medlem
Medlemsprofil

Förresten, du kan väl berätta vad som händer hos Pentax i Sverige, detta enligt dig framgångsrika företag... Så kan jag fylla i där du missat i din skönskrivning efteråt.

Hälsningar

Adam

RÄCKER INTE ALLA TILLMÄLEN ROLAND HAR FÅTT KASTAT PÅ SIG UTAV VISSA ANDRA?
SKA DU OXÅ BÖRJA?
 
snap skrev:
personligen tycker jag att du Roland inte har något att be om ursäkt för du har aldrig använt nedsättande omdömen etc.

____________________________________________

Ett ordspråk lyder: "man skall inte kasta sten i glas skåp", tänk på den ett tag Ove.

Rolands ton i sina inlägg är mjuk, han blir upprörd men försöker ändå vara mjuk - men han är dålig på att svara ibland.

Mikael är en kulspruta, saklig, teknisk jätteintresserad och ibland plump.

Dina inlägg Ove, uppfattar jag som elaka, ofta med personliga påhopp.

Jag är en tyckare - jag gillar Nikon, jag är i branschen (butik), och jag har ibland en D3 i min närhet. Saker som triggar mig är när någon utomstående tror att vi tjänar så bra på prylarna, och när få personer försker skriva upp ett märke fast det är väldigt litet. Det är trots allt så att Nikon/Canon har 85% av marknaden.

Hälsningar

Adam
 
FotoZ skrev:
Jag gav en Zen-berättelse som en poetisk illustration för min åsikt att gamla diskussioner är avslutade från min sida. (Det var inte tibetanska munkar för tibetansk buddhism och Zen är inte samma). Så det var ett svar på din fråga från en gammal diskussion som jag redan hade lämnat in i historien, och i det låg också en önskan om att du skulle göra detsamma - dvs lämna in i historien.

Jag har en lättsam stil i mina inlägg och går ibland något utanför ramarna därför att jag har sett detta som ett möte på puben mellan goda vänner. Det gör man ibland. I en annan avdelning här såg jag en som hade skrivit en limerick. Jag tycker sådant är roligt.

Jag förstår dock nu att min humor och lättsamhet inte har uppskattats, men jag önskar på överseende . Jag tror man kan vara seriös och lättsam samtidigt, det är inte oförenligt. Och sen att jag tar till bildspråk, ja det är min personlighet att uttrycka mig så. Den biten har jag fått kritik för och jag noterar den kritiken.

Om min språkliga stil, använda metaforer eller bildspråk, har uppfattats negativt så ber jag om ursäkt för det, för det har verkligen inte varit min mening.

Nu föreslår jag att vi alla "lämnar in i historien" och går vidare mot nya äventyr i det nya året. Det tänker jag göra. :)

God fortsättning*
R

Eftersom det du och jag som är upprinnelsen till hela spektaklet så håller jag fullständigt med.
Jag kommer att skärpa mig,och ber om ursäkt för dåligt uppförande.
Ha en fortsatt trevlig jul Roland
önskar Mikael
 
Tyckaren skrev:
, och när få personer försker skriva upp ett märke fast det är väldigt litet. Det är trots allt så att Nikon/Canon har 85% av marknaden.

Hälsningar

Adam

och OSx kan inte heller vara speciellt bra för Windows är ju mycket större...
 
macrobild skrev:
Eftersom det du och jag som är upprinnelsen till hela spektaklet så håller jag fullständigt med.
Jag kommer att skärpa mig,och ber om ursäkt för dåligt uppförande.
Ha en fortsatt trevlig jul Roland
önskar Mikael

Snyggt Mikael!

Insiktsfullt av dig att krypa till korset när det gäller din rent elaka debatton. Hoppas Mabo tar det på rätt sätt. Egentligen vill han vara kvar på forumet, även om han nu säger sig tröttnat, det är jag övertygad om. Så Mabo, om du fortfarande läser inläggen, tänk över och tänk om.

Uffe
 
Jag har en fråga Roland. Nu spekulerar jag. Är sensorn i k20d en 1,5 crop eller ev större?

Vad har du hört eller vad tror du. Det har ju betydelse för enskilda pixelns storlek och talar lite mer om hur Pentax tänker och vad vi kan förvänta oss inför framtiden även då från andra tillverkare.Pentax är då nere på 5.2 micrometer stora enskilda pixlar.
Det andra är, kan Pentax möjligtvis ha någon form av dubbelutläsning på gång, detta kan ske på flera sätt, ett att styra utläsning av de pixlar som registrerar högdager med en tidigare utläsning än de andra. Det är då fråga om fotografering i det som motsvarar lågt iso dvs hög ljusintensitet och motiv med stora kontrastskilnader.
Några tankar ?
Mikael
 
macrobild skrev:
Jag har en fråga Roland. Nu spekulerar jag. Är sensorn i k20d en 1,5 crop eller ev större?

Vad har du hört eller vad tror du. Det har ju betydelse för enskilda pixelns storlek och talar lite mer om hur Pentax tänker och vad vi kan förvänta oss inför framtiden även då från andra tillverkare.Pentax är då nere på 5.2 micrometer stora enskilda pixlar.
Det andra är, kan Pentax möjligtvis ha någon form av dubbelutläsning på gång, detta kan ske på flera sätt, ett att styra utläsning av de pixlar som registrerar högdager med en tidigare utläsning än de andra. Det är då fråga om fotografering i det som motsvarar lågt iso dvs hög ljusintensitet och motiv med stora kontrastskilnader.
Några tankar ?
Mikael
härligt risedal att du ska försöka bättra på debattonen... jag tror folk kommer ta till sig av din kunskap mycket mer då än att bara irritera sig på att du vberkar dryg...

jag har en fråga dock om ditt inlägg...
går det bra nu att Mabo svävar ut lite grann och uppenbarlien inte kommer kunna länka till några källor, utan att du kräver stenhårda fakta uppmätta i MTF bänkar... (den diskussionen får vi ta när K20d levereras till kund...)
 
Tyckaren skrev:
____________________________________________

Ett ordspråk lyder: "man skall inte kasta sten i glas skåp", tänk på den ett tag Ove.

Rolands ton i sina inlägg är mjuk, han blir upprörd men försöker ändå vara mjuk - men han är dålig på att svara ibland.

Mikael är en kulspruta, saklig, teknisk jätteintresserad och ibland plump.

Dina inlägg Ove, uppfattar jag som elaka, ofta med personliga påhopp.

Jag är en tyckare - jag gillar Nikon, jag är i branschen (butik), och jag har ibland en D3 i min närhet. Saker som triggar mig är när någon utomstående tror att vi tjänar så bra på prylarna, och när få personer försker skriva upp ett märke fast det är väldigt litet. Det är trots allt så att Nikon/Canon har 85% av marknaden.

Hälsningar

Adam
är du typ risedals hangaround... följer efter honom och sprider lite dålig stämmning där du kan gömma dig bakom risedal?
om nu risedal fixar sin debatton så kan väl du springa tebax till nikonforumet. för du verkar inte bidra med speciellt mycket...

välkommen tebax Mabo
 
Tyckaren skrev:
Jag är en tyckare - jag gillar Nikon, jag är i branschen (butik), och jag har ibland en D3 i min närhet. Saker som triggar mig är när någon utomstående tror att vi tjänar så bra på prylarna, och när få personer försker skriva upp ett märke fast det är väldigt litet. Det är trots allt så att Nikon/Canon har 85% av marknaden.

Hälsningar

Adam

Intressant argumentation, du tycker alltså en person som försörjer sig på att sälja kameror är mer trovärdig än en entusiastisk användare som Roland?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.