Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När glömde ni film/minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (ulltand skrev:
Glömmer man minneskort så märker man ju ofta det innan man börjar fota...

Men då gäller det att man har minneskorteten med sig.

I tisdags körde jag till Jönköping på ett uppdrag. När jag ska ta en testbild säger kameran ifrån att jag inte har något kort i kameran. Jag blir alldeles iskall. Tänk om jag glömt minneskorten... Snabbdykning i väskan och jag finner asken med alla mina minnes kort.. Phuu...
 
Canonliza skrev:
....hann bara ca 3 meter men JÄVLAR vad dåligt samvete jag hade sen. Höll för fasen på att glömma mitt eget barn...
Tack För att du berättar det :)
Jag känner mig inte alls särskilt virrig längre och det är säkerligen din förtjänst;)
 
Canonliza skrev:
...Höll för fasen på att glömma mitt eget barn...
Dit har jag inte kommit än, men jag har glömt hunden bunden tre gånger.

Husse går förbi honom, femhundra meter bort kommer kommandot ”fan också” och sedan går husse tillbaka och ser ovanligt positiv ut.
Han har sett lite undrande ut, inte riktigt förstått vad den träningen skall vara bra för...
 
Jorå, det har hänt att minneskortet suttit kvar hemma i läsaren när jag ryckt åt mej kameran för att ha nåt att göra medan hunden gör sitt. Farit iväg till nåt naturskönt ställe och sen upptäckt fadäsen, däremot är det inte möjligt att riva av 50 bilder utan att upptäcka att kortet inte sitter i, vad är det för kameror som inte varnar?

De gånger jag inte haft kortet med mej har det blivit mycket korta hundpromenader för tänk om Motivet skulle uppenbara sej just en sån gång!?

Numera har jag oftast lillkameran i nån ficka o den tömmer jag alltid via en docka, dessutom har den inbyggt minne, om än aldrig så litet, men ändå!

Varför har inte "stora" kameror en gigabyte eller åtta i inbyggt minne!?
 
Oja

Har glömt både film och minneskort, men utan att några större katastrofer inträffat. Tycker att det är jobbigare när man är på ett sportjobb och har lite batteri eller få bilder kvar på minneskortet. Man tänker att det klarar sig säkert till nästa avblåsning/periodpaus... men då händer det, ridå...
 
PerFogelberg skrev:
Inte för att nämna några namn här. Jag känner en kille som tog med sig sin kamera med olika objektiv och en blixt. När han skulle börja fotografera hade han glömt minneskortet hemma. Jag har inte sagt att det är någon som har svarat i den här tråden.

Det har hänt mig två gånger, ingen av gångerna var av någon som helst fotografisk betydelse dock.
Inte mycket att nämna med andra ord.
 
tagit finjackan och skall bara ha... i affären på vägen till x.

Ingen plånbok vid kassan, tur att man bor på en liten ort för då löser sig sådant här smidigt.
 
Tja, vad har jag inte gjort...Exponerat Tri X efter 100 i st f 400. Funkade bra med anpassad framkallning. Glömde minneskortet härom helgen och när jag hämtat det var batteriet slut. Fotat fyra nyblivna mammor utan film i kameran.Dubbelexpnerade exakt samtidigt som jag höll ett litet föredrag för imponerade amatörer om hur man gör för att undvika just detta.Sköljt film i rykande hett vatten p g a att de som städade i labbet hade varit där o just städat och då använt varmvatten. Personerna på bilderna fick en intressant, marmorerad, struktur i nyllet.
Lite kul var det ju också när jag gjorde ett reportage om en åttabarnsfamilj. Mitt i intervjun med mamman rasslade det till. Det var lillgrabben som hittat FM2:an och brände 36 rutor på en kökslucka!..
Det här var bara några små axplock.
 
lottae skrev:
Tack För att du berättar det :)
Jag känner mig inte alls särskilt virrig längre och det är säkerligen din förtjänst;)

Anytime..:D
Jag har aldrig haft ambitionen att visa upp en fasad av Perfekta Mamman, vilket jag sätter en viss stolthet i. Bättre kunna garva lite åt misstagen istället. Sonen kommer i alla fall, som alla vi andra, tycka sen att vi "förstört" hans uppväxt genom att vara exeptionellt korkade föräldrar o ALLA ANDRAS föräldrar är MYCKET bättre....hehe.

//Liza
 
Min senaste fadäs inträffade så sent som i tisdags. Senariot är följande: Semester i Kapstaden, ska tillsammans med sambo, hennes föräldrar, chauför och guide göra ett besök i Langa (en av Kapstadens kåkstäder).

HÄR SKA DOKUMENTERAS!!!

Efter 4 bilder börjar batteriindikatorn att blinka i displayen. Ingen fara, jag visste ju att batterierna som satt i var inne på upploppet. Öppnar väskan och sätter i en ny uppsättning. Till min stora fasa visar det sig att indikatorn blinkar utan att jag tagit ett enda kort. Samma sak med även nästa laddning.
Dom två uppsättningarna med nyladdade batterier ligger kvar på rummet. Jäklar vad besviken jag var på mej själv.
 
HDFS) (KGS skrev:
...däremot är det inte möjligt att riva av 50 bilder utan att upptäcka att kortet inte sitter i, vad är det för kameror som inte varnar?...
Det är min Minolta Dimage X som inte varnar.
Jo, varnar gör den i displayen. Men när det här hände skulle jag ta bilder på mig själv, så jag kikade aldrig i displayen...
Korkat att kameran ger ifrån sig "klickljud" när ingen bild lagras.
 
Sicken miss, att kameran inte varnar o låter som vanligt alltså...

Tänkte jag...

Och provade hur Aette fungerar, egentligen, och det är likadant på Dimage A1... Den klickar o låter o har sej även utan minneskort!

I både display och sökare syns en tydlig varning dock, så jag har aldrig fyrat av exponeringar utan kort.
 
Canonliza skrev:
Anytime..:D
Jag har aldrig haft ambitionen att visa upp en fasad av Perfekta Mamman, vilket jag sätter en viss stolthet i.
Helt smart tänkt tror jag. Minns nämligen när min mamma kom utspringande och kastadee sig ner i bilen på väg till min lillasysters dop. Syrran låg kvar innne i huset. Pappa som redan satt i bilen var mer skärpt, så syrran kom med till sitt eget dop iaf. Även om våra föräldrar var exeptionellt korkade och disträ ibland så är de absolut de bästa man kunde ha:)

Nä, nu är det dags att packa minneskorten..
 
Ojoj!

Jag har lyckats med många fadäser som resulterat i förlorade bilder, tråkigt nog bilder som är helt oersättliga.

Lite exempel:

1. Jag är i Nepal och har trekkat upp till Base Camp och får frågan om jag har en vanlig systemkamera att låna ut. Eftersom jag köpt en nere i Kathmandu har jag två och lånar ut den ena. Jag får som tack för hjälpen gratis film och får även lämna filmen för framkallning på DIA, papper och CD. Inte nog att jag aldrig fick bilderna, några av dem användes av den jag lämnade bilderna till men ord stod mot ord och så var det med det. Tackar för den... (det var ingen främling som lånade kamera/erbjöd framkallning utan en del av dn expedition jag reste med).

2. Jag är i Bretagne, Frankrike, och ska fota en fyr och nordvästraste delen av Frankrike. Sambon har ansvaret för att batteriet (vi hade bara ETT till den kameran!) är laddat men väl framme på plats är det bara fullt till 3/4 och det är rätt kallt så väldigt snart börjar batterilampan blinka. Tur i oturen hade jag med min gamla analoga systemkamera också så jag kunde fota rätt mycket ändå men till slut tog filmen slut!

3. Jag är i Thailand och reser runt ensam med två barn. Sista veckan tillbringar vi i Khao Lak och hotellet vi bor på har ett eget internetcafé där jag kan tömma ur kameran och bränna mina bilder (hade ingen bärbar att ta med och minneskort har en tendens att bli fulla...). Detta tömmande/brännande har jag gjort under hela resan och aldrig haft problem någonstans.

Första gången jag tömmer/bränner på detta IT-ställe sköts det av en kille och jag kollar igenom bilderna och skickar hem ett par direkt. Andra gången sköts det av en tjej och jag tänker inte så mycket på det utan tar min CD och går. Tredje gången jag tömmer/bränner är det tjejen igen och jag tycker att hon verkar lite småspånig så jag ber att få kolla igenom bilderna på hennes dator. Jag blir väldigt osäker på om hon verkligen gjort rätt men hon är kass på engelska och jag får inte testa skivan heller så jag låter bli att tömma mitt kort. Bara någon dag senare åker vi hem och det visar sig naturligtvis att tjejen kopierat ner bilderna från mitt kort på sin dator men sedan kom de inte längre utan CD:n är tom. Detta gäller en CD med bilder från 2 dagar, de 2 dagar jag gick runt och fotade omgivningarna i Khao Lak.

Naturligtvis blir jag "ganska sur/besviken" och kontaktar IT-caféet för troligen finns bilderna kvar på hennes dator fortfarande. Tyvärr hann jag aldrig få svar innan naturen hoppade in och jämnade hotellet, internetcaféet och 90% av resten av Khao Lak med marken. Jag slutade snabbt gräma mig över de två dagarnas bilder jag förlorat, jag kom otroligt lindrigt undan...

---

Batterier, CF-kort och resten jag behöver har jag kolla på, likaså har jag ordning på bilderna i datorn, de är trippellagrade etc. Mitt problem är istället att jag litar på andra människor och att de är lika nogranna som jag ;-)

Någongång ska väl även jag lära mig va?!

/mie
 
En sån' tur

Tog en rulle på kompisens rockband. Efter att sista bilden tagits öppnade sig plötsligt bakstycket !!! Jag blev helt ställd, "vad händer" tänkte jag !! Som tur var blev bara de susta bildern förstörda. Det visade sig att haken (gjorda i plast !!) som håller bakstycket på plats, hade gått sönder på min Nikon 601'a. Ett vanligt fel visade det sig.
Tur i oturn hände detta några månader innan jag åket ner till Borneå med min Nikon.
Tänk om detta hade hänt under första rullen jag fotade på Borneå !!!!! Det hade INTE varit kul. Då hade jag fått fota hela resan med min Olympus my 1 !!!

Har numera gått över till digitalt, kör en Mionolta A1 som jag är nöjd med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.