Ojoj!
Jag har lyckats med många fadäser som resulterat i förlorade bilder, tråkigt nog bilder som är helt oersättliga.
Lite exempel:
1. Jag är i Nepal och har trekkat upp till Base Camp och får frågan om jag har en vanlig systemkamera att låna ut. Eftersom jag köpt en nere i Kathmandu har jag två och lånar ut den ena. Jag får som tack för hjälpen gratis film och får även lämna filmen för framkallning på DIA, papper och CD. Inte nog att jag aldrig fick bilderna, några av dem användes av den jag lämnade bilderna till men ord stod mot ord och så var det med det. Tackar för den... (det var ingen främling som lånade kamera/erbjöd framkallning utan en del av dn expedition jag reste med).
2. Jag är i Bretagne, Frankrike, och ska fota en fyr och nordvästraste delen av Frankrike. Sambon har ansvaret för att batteriet (vi hade bara ETT till den kameran!) är laddat men väl framme på plats är det bara fullt till 3/4 och det är rätt kallt så väldigt snart börjar batterilampan blinka. Tur i oturen hade jag med min gamla analoga systemkamera också så jag kunde fota rätt mycket ändå men till slut tog filmen slut!
3. Jag är i Thailand och reser runt ensam med två barn. Sista veckan tillbringar vi i Khao Lak och hotellet vi bor på har ett eget internetcafé där jag kan tömma ur kameran och bränna mina bilder (hade ingen bärbar att ta med och minneskort har en tendens att bli fulla...). Detta tömmande/brännande har jag gjort under hela resan och aldrig haft problem någonstans.
Första gången jag tömmer/bränner på detta IT-ställe sköts det av en kille och jag kollar igenom bilderna och skickar hem ett par direkt. Andra gången sköts det av en tjej och jag tänker inte så mycket på det utan tar min CD och går. Tredje gången jag tömmer/bränner är det tjejen igen och jag tycker att hon verkar lite småspånig så jag ber att få kolla igenom bilderna på hennes dator. Jag blir väldigt osäker på om hon verkligen gjort rätt men hon är kass på engelska och jag får inte testa skivan heller så jag låter bli att tömma mitt kort. Bara någon dag senare åker vi hem och det visar sig naturligtvis att tjejen kopierat ner bilderna från mitt kort på sin dator men sedan kom de inte längre utan CD:n är tom. Detta gäller en CD med bilder från 2 dagar, de 2 dagar jag gick runt och fotade omgivningarna i Khao Lak.
Naturligtvis blir jag "ganska sur/besviken" och kontaktar IT-caféet för troligen finns bilderna kvar på hennes dator fortfarande. Tyvärr hann jag aldrig få svar innan naturen hoppade in och jämnade hotellet, internetcaféet och 90% av resten av Khao Lak med marken. Jag slutade snabbt gräma mig över de två dagarnas bilder jag förlorat, jag kom otroligt lindrigt undan...
---
Batterier, CF-kort och resten jag behöver har jag kolla på, likaså har jag ordning på bilderna i datorn, de är trippellagrade etc. Mitt problem är istället att jag litar på andra människor och att de är lika nogranna som jag ;-)
Någongång ska väl även jag lära mig va?!
/mie