Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När glömde ni film/minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hängbjörk

Aktiv medlem
Hej

Undrar bara vad ni har för roliga(?) erfarenheter av att ni ska börja fotografera och upptäcker att minneskortet sitter i kortläsaren och reservkorten ligger hemma vid datorn.
Alternativt att du bara har fem bilder kvar på rullen och resten av filmerna ligger inte i fickan och inte i kameraväskan utan framplockade hemma utanför kylskåpet.
Fride

PS
Min svärfar började yrkesfotografera som tonåring ihop med sin pappa. De cyklade en vacker sommardag med stor lådkamera ut till bröllop i landsortskyrka och upptäckte väl framme där att de bara hade EN enda plåt med sig.

Men de sa inget utan ställde upp brudparet i kyrakn, kollade allt, tog den enda bilden som blev så bra att de hade förstoringen i affärsfönstret. Det kallas jag nerver - inte som i dag när man kan dra iväg 3 bilder i sekunden eller mer...
 
Jag vill höra om någon som har en sån liten kamera att han/hon tog minneskortet med sig av misstag istället (minneskortet till den större kameran) och inte upptäckte det för en det var för sent.
 
Inte för att nämna några namn här. Jag känner en kille som tog med sig sin kamera med olika objektiv och en blixt. När han skulle börja fotografera hade han glömt minneskortet hemma. Jag har inte sagt att det är någon som har svarat i den här tråden.
 
Har tyvärr inget filmproblem att bjuda på en batteritorsk efter 15 minuter av en 2 timmarsföreställning är inte heller någon höjdare. Fick dock 17 bilder där ett par vart riktigt bra.....men surt sa räven.

Wilhelm
 
Okey då! Inte bara en gång, utan flera gånger har det hänt att jag slängt ner kamera, objektiv och blixt i minsta väskan utan att kolla hur mycket laddning det var kvar i batteriet...

Att man aldrig lär sig:)
 
Jag tog med digital-kamera och bärbar dator på min bröllopsresa (2002). Haken var bara att jag glömde USB-kabeln hemma, någon minneskorts-läsare hade jag inte på den tiden. Mycket surt, men jag fick hushålla med de 128 MB som jag hade tillgängligt.

/Fredrik
 
Minneskort och film glömmer jag inte..

Däremot har jag glömt att en film var exponerad en gång och satt i samma rulle en gång till.
De partybilderna blev precis lika röriga som festen de plåtades på var. Kanske kan ses lite lyckat ändå alltså, med någorlunda rätt känsla;)
 
Jag var ute på en tvåtimmars prommenad med analoga kameran. Trodde att jag hade en 36 rulle och hade tagit 23 bilder. Tog den 24 bilden på en färgglad svamp och upptäckte att filmen var slut där, kändes som mycket dödvikt att släpa på just då. :)
 
Nahaj.. minneskort är svårglömt.. Har kameran inställd på att varna om det inte sitter i. Kollar alltid batteriindikatorn på displayen, och då ser man även "card" blinkande om det inte sitter i. Däremot har jag dock råkat ut för att batteriet svikit mig, trots att det var "fullt"..men efter några timmar i kylan som var det ...tomt.
 
Fredrik Funck på DN glömde kamerahus när han långt iväg på ett uppdrag en gång. Han fick ringa sin kollega som fick köra 20mil med ett kamerahus...

Mina kamerahus är spärrade så att de inte går att utlösa utan film eller minneskort.

Men en gång så var min ena Eos 1V nollställd i programmeringen och givetsvis var det just då som jag inte stängde baklocket på kameran ordentligt så att filmen inte laddades. Efter ett femtontal bilder var jag nöjd med intervjuoffrets posering bakom ett café glasruta - när vi gick iväg från cafét upptäckte jag mitt misstag. Intervju offret märkte inget men jag fick vara lite jobbig och hitta på fler varianter.

Oftare har det hänt mig att jag öppnat fel kamerahus när jag i stressen skulle byta film och inte hunnit byta direkt.

Dubbelexponera en rulle har jag bara lyckats med en gång. Givetvis under kusinbarnets dop, men det var ingen fullständig katastrof då jag tog tre rullar till.
 
Aldrig än så länge.

Inte ens glömt ta av objektivlocket då när jag hade mamiya 6:an(!).

Dock åkt till skjutbanan för att träna och kommit dit med vapen men ingen ammo, räknas nästan va? ;-)

Mvh
 
Jag har inte glömt minneskort men däremot varit med om att datorn som jag skulle använda inte tillät mig att plugga i en kortläsare.

Jag skulle fotografera kanske 150 bilder på ett företag, de lovade att jag skulle få använda deras datorer för att tanka över bilder och bränna på CD.

Krävdes admin och denne var inte på plats...

Sedan dess har jag köpt en Coolwalker (och fler minnen), inte kul att fotografera allt som JPEG istället för RAW.




Glömt film har jag dock gjort, skulle fotografera en modevisning och väl på plats upptäcker jag att filmpåsen ligger kvar i bilen.
Inte en chans att hämta den, min plats hade jag stått en timme på, för att hamna bäst till.

Så det blev att fotografera en visning med en rulle film, istället för normala 16.

Kunden blev glad för att få tolv snygga 20x30...
De frågade efter fler, men jag sade att detta är vad ni får.



Idag lyckades jag fotografera de första exponeringarna med kameran inställd på ISO 800, bara för att jag igår skulle bevisa (i en tråd här på FS) att det blir bra bilder med högt ISO...

Märkte det förstås, bländaren blev fel, men det togs några bilder inte hjärnan kom igång.

Bilden på 800:
 

Bilagor

  • a.jpg
    a.jpg
    21.7 KB · Visningar: 542
Jag har plåtat en hel dag med min 10D innan jag såg att minneskortet satt i kortläsaren...hemma.
Kollade inte räkneverket så noga och märkte inget.
 
Att glömma ändra ISO-tal är nog mitt vanlligaste misstag - som när man plåtar ett evenemang inomhus på ISO 1600 och haffar någon för att ta ett porträtt utomhus. Men det lilla bruset syns ju ändå inte i tidningstrycket...:)
 
T-Max 400 skrev:
Dock åkt till skjutbanan för att träna och kommit dit med vapen men ingen ammo, räknas nästan va? ;-)

Mvh
Då räknas det nog när man storhandlar och upptäcker i kassan att man inte har plånboken med sig också? Hände mig förra veckan, så visst har jag glömt kort, dock ej minneskort..
 
Glömmer man minneskort så märker man ju ofta det innan man börjar fota...

Jag höll en digitalkamera framför ansiktet och sköt av kanske 50 bilder på mig själv.
Det klickade så fint, men när jag var klar och skulle kolla bilder i displayen så stog det bara "No memory card" :)
 
lottae skrev:
Då räknas det nog när man storhandlar och upptäcker i kassan att man inte har plånboken med sig också? Hände mig förra veckan, så visst har jag glömt kort, dock ej minneskort..

För ca 3 mån sen så var jag skittrött, helstressad o skulle tillsammans med sonen springa in i affären o köpa mat. Han gör som han brukar när vi närmar oss kassorna, dvs rusar in i det lilla lekrummet precis intill. Jag köar, betalar, packar ihop o börjar gå mot utgången...hann bara ca 3 meter men JÄVLAR vad dåligt samvete jag hade sen. Höll för fasen på att glömma mitt eget barn...

Film har jag inte glömt, men jag har gladeligen fotat en hel rulle o haft nästan våta fantasier om vad jag ska kunna åstadkomma i mörkrummet för att sen upptäcka att d var en färgrulle.
Jag har också slitit med mig kameran i tron att d finns en ny o fräsch rulle i för att sen upptäcka att man har 3 bilder kvar.

//Liza
 
Jag glömde kortläsaren till bärbara datorn hemma när vi åkte på semester i somras. Vi skulle vara i tre veckor på sommarön Harstena och jag hade verkligen sett fram emot att kunna fotografera mycket.

Jag fick grannen till att gå in och hämta kortläsaren där datorn brukar stå - och skicka den på posten till mej.

Det var 3 långa dagar med bara 256 mb minne i kameran (som jag hade då).

Jag har även fotograferat systerdottern på hennes 1-årsdag utan minneskort i kameran.
På min 300D märks det inte i alla fall.

/Catarina
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.