Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När får man kalla sig fotograf och inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller på och skriver ett reportage om fotograferandet och allmänt runt om det.
Jag undrar vad ni här på fotosidan tycker angående följande fråga:
När får man kalla sig fotograf och inte?

Har ni några tips på vad jag dessutom kan ha med i mitt reportage tar jag gärna emot dem.

/Madeleine

BugEyes skrev:
Fotograf får man bara kalla sig om man tagit en bild med en kamera, annars inte.

Egentligen behöver man väl inte ens tagit en bild, då fotograf inte är en skyddad titel. Menar man är ju inte fotograf då, men vad stoppar en från att kalla sig fotograf? Knappast farbror blå. ;)

Och inte ens det...

BugEyes skrev:
Fotograf får man bara kalla sig om man tagit en bild med en kamera, annars inte.

Var på ett seminarium om upphovsrätt för ett tag sedan apropå all den digitalisering som pågår på våra kulturinstitutioner och upphovsrätten till dessa verk.

Där diskuterades bl a om skannade växter. Bör den som skannat en växt ur ett herbarium kunna anses som upphovsman till bilden? Svaret var ja om man håller på principerna, och vad skall då den skannade växtbilden kallas? Ja om vi kommer fram till att det är ett foto så, ja då är den skannande alltså fotograf då?? ;-)

Nu är det väl som tur är ingen som driver detta så långt, men i princip går det väl alltså lika bra att köpa sig en skanner som en kamera om man är ute efter titeln...;-)

Det räcker kanske med att man ämnar ta en bild, eller skanna en blomma.
Fotograf delas in i underkategorier som...
Amatörfotograf, fotar för att det är kul.
Frilansfotograf, tar betalt för bilder och tjänster men lever ofta inte på det.
Yrkesfotograf, har det som huvudsyssla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar