Annons

När blir vi spegellösa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror spegeln försvinner inom några år och ersätts av en bild i sökaren där man ser en projicerad bild direkt från sensorn. Har svårt att se hur de digitala systemkamerorna skall vara bra verktyg om de blir mycket mindre också. Speciellt med tanke på stora objektiv, externa stora blixtar osv.

Inte kul att montera en ex-blixt på en kamera i storlek av en kompaktkamera.

Jag tror inte heller på yrkeskameror som blir pyttesmå, mina storlek 11 händer trivs bra med ergonomin hos GH2, men mindre bra med de sökarlösa platta varianterna. Viktigt för mig är att hitta viktiga inställningar snabbt och där är C bättre på en del och P på annat. I GH2 behöver man tex inte gå in i menyer för att ändra från enbild, till sekvens, till onaniknapp till bracket. Det görs med en knapp runt avtrycket.
 
Jag tror att det kommer att bli fler spår. Toppmodellerna kommer rätt länge ha speglar eller i alla fall ett mer tradiotinellt utseende. Det är bekvämast att hålla en stor kamera med ett stort objektiv så som vi gör idag.

Däremot kommer garanterat EVF slå ut många enklare modeller. För mig så är tex a77 en konstig kamera. Gillar verkligen alla finesser men förstår inte varför den måste se ut som en helt vanlig kamera när den inte har en optisk sökare. Skulle alla gånger välja NEX-7 som har samma sensor.

Själv skulle jag gladeligen byta bort min stora D700, i majoriteten av alla fall då den oftast bara är klumpig och tung, mot en liten smidig kamera om den bara hade liknande kvalitet. Skulle säkert fungera med en NEX5-7.. Dock inte när jag är ute på uppdrag och plåtar mina motocrossbilder, Då är inte D700+MB10 och 70-200 stor och tung längre. Ett helt perfekt balanserat verktyg. Men på semestern????

Men vem påstår att kamerorna ser ut i morgon som de gör idag. Tänk en EVF som man kan sätta på glasögonen och styras via BT från kameran. EVFen kanske dessutom kan speglas in i befintligt glas utan att något stort och klumpigt måste dit. Jag har redan idag sett en relativt tunn folie man kan sätta på bilar som klarar av att visa en bild..... Det vore något. Vi kanske slutar med att vi enbart går runt med ett stort 500:a och en liten låda typ tändsticksask bak för batteri, sensor etc. Sökaren sitter ju i glasögat.. :)
 
Jag tror att det kommer att bli fler spår. Toppmodellerna kommer rätt länge ha speglar eller i alla fall ett mer tradiotinellt utseende. Det är bekvämast att hålla en stor kamera med ett stort objektiv så som vi gör idag.

Däremot kommer garanterat EVF slå ut många enklare modeller. För mig så är tex a77 en konstig kamera. Gillar verkligen alla finesser men förstår inte varför den måste se ut som en helt vanlig kamera när den inte har en optisk sökare. Skulle alla gånger välja NEX-7 som har samma sensor.

Själv skulle jag gladeligen byta bort min stora D700, i majoriteten av alla fall då den oftast bara är klumpig och tung, mot en liten smidig kamera om den bara hade liknande kvalitet. Skulle säkert fungera med en NEX5-7.. Dock inte när jag är ute på uppdrag och plåtar mina motocrossbilder, Då är inte D700+MB10 och 70-200 stor och tung längre. Ett helt perfekt balanserat verktyg. Men på semestern????

Men vem påstår att kamerorna ser ut i morgon som de gör idag. Tänk en EVF som man kan sätta på glasögonen och styras via BT från kameran. EVFen kanske dessutom kan speglas in i befintligt glas utan att något stort och klumpigt måste dit. Jag har redan idag sett en relativt tunn folie man kan sätta på bilar som klarar av att visa en bild..... Det vore något. Vi kanske slutar med att vi enbart går runt med ett stort 500:a och en liten låda typ tändsticksask bak för batteri, sensor etc. Sökaren sitter ju i glasögat.. :)

Jag läste om någon som drömde om en talstyrd kamera. Bländare åtta och fyrahundra ISO, noll inställningstid och teknologin finns (se nya iphone tex) Det lär bara behövas ett par hundra olika ord.
Me want.
 
Jag tror att det kommer att bli fler spår. Toppmodellerna kommer rätt länge ha speglar eller i alla fall ett mer tradiotinellt utseende. Det är bekvämast att hålla en stor kamera med ett stort objektiv så som vi gör idag.

Håller med, kamerahus har utvecklats under 50 år och formen är inte precis tillkommen av en slump :)

Däremot kommer garanterat EVF slå ut många enklare modeller.

Håller helt med. Där är dels köparna mer förändringsbenägna, dels finns det ekonomiska skäl för att gå åt det hållet.

För mig så är tex a77 en konstig kamera. Gillar verkligen alla finesser men förstår inte varför den måste se ut som en helt vanlig kamera när den inte har en optisk sökare. Skulle alla gånger välja NEX-7 som har samma sensor.

Det handlar nog mycket om att inte stöta bort befintliga kunder som vill uppgradera från en äldre, klassisk, A-kamera. En radikalt ny design kan locka nya kunder, men stöter med stor säkerhet bort många gamla (i synnerhet så länge det finns konventionella konkurrenter).

Själv skulle jag gladeligen byta bort min stora D700, i majoriteten av alla fall då den oftast bara är klumpig och tung, mot en liten smidig kamera om den bara hade liknande kvalitet. Skulle säkert fungera med en NEX5-7.. Dock inte när jag är ute på uppdrag och plåtar mina motocrossbilder, Då är inte D700+MB10 och 70-200 stor och tung längre. Ett helt perfekt balanserat verktyg. Men på semestern????

Tänk modulär kamera där en ett stort batterigrepp och en ögonsökare är lösa tillbehör - funkar både för en helg vid motorcross-banan och i jackfickan på semestern.

Men vem påstår att kamerorna ser ut i morgon som de gör idag. Tänk en EVF som man kan sätta på glasögonen och styras via BT från kameran. EVFen kanske dessutom kan speglas in i befintligt glas utan att något stort och klumpigt måste dit. Jag har redan idag sett en relativt tunn folie man kan sätta på bilar som klarar av att visa en bild..... Det vore något. Vi kanske slutar med att vi enbart går runt med ett stort 500:a och en liten låda typ tändsticksask bak för batteri, sensor etc. Sökaren sitter ju i glasögat.. :)

EVF ger så enormt många fördelar:

Dels med all informationsöverlagring - stödlinjer (anpssningsbara!), vattenpass, live-histogram, peak för fokus, hög-/lågdagervarningar osv, osv ...

Dels i och med att en EVF kan placeras mer fritt. Att optiska sökare sitter där de sitter styrs av de tekniska möjligheterna. Men en EVF kan vara vinklingsbar, vridbar, höj- och sänkbar eller rent av löstagbar (wifi).

Men EVF är halva revolutionen som är på gång - snabb och exakt autofokus utan spegel är den andra halvan och som ger ytterligare frihet i hur kameror kan vara utformade.
 
EVF ger så enormt många fördelar:
Dels med all informationsöverlagring - stödlinjer (anpssningsbara!), vattenpass, live-histogram, peak för fokus, hög-/lågdagervarningar osv, osv ...
En del av detta finns ju redan i OVF och det andra skulle man kunna projicera på den optiska sökarbilden.

Fördelarna med EVF (och live view) är snarare att man kan få ljusförstärkning när man fotograferar i mörka miljöer, att man kan få en bild av hur kameran faktiskt kommer att exponera bilden, möjligheten att förstora en del av motivet osv.
 
En rolig sak med NEX är att den inte bara tilltalar s.k. amatörer utan även folk som gillar manuella objektiv (som jag). Här är en ganska oväntad fördel med EVF för manuella objektiv, och då jämför jag med 5D2 där jag bytt mattskiva. Är mycket nöjd med mattskivan men detta är tamejf*n bättre:
http://youtu.be/Wlwl7rTsHGA?hd=1

Jag kommer inte byta ut min 5D2 i närtid, men NEX är inte bara ett komplement utan en kamera som bjuder på helt nya möjligheter. Sensorn skäms inte för sig, i tex NEX 5N är det samma som i Nikon D7000.

Och för den som är intresserad finns över 20 adaptrar till NEX. Man kan sätta på i stort sett vad som helst. Inget för foto i hockearenan direkt, men för det mesta annat är det fullt i klass med de bästa systemkamerorna - och mycket mer mobilt.
 
Det handlar nog mycket om att inte stöta bort befintliga kunder som vill uppgradera från en äldre, klassisk, A-kamera. En radikalt ny design kan locka nya kunder, men stöter med stor säkerhet bort många gamla (i synnerhet så länge det finns konventionella konkurrenter).


.

Självklart men Sony kan väl inte tänka så. De har väl inte så många kunder med DSLR?
 
Jag håller med vad Magnus skrev förut, att stora DSLR:er kommer vara yrkesfolkets verktyg överskådlig tid. Men inte nödvändigtvis för seriösa amatörer. Snabb AF blir en vågdelare där spegellöst fortfarande ligger efter.

Ang. EVF så kommer dom i många varianter. Nya NEX 5N har ett ganska dyrt tillbehör som lovsjungs på internet just nu. NEX 7 har byggt in den i kameran. Med tanke på framgången Sony haft/har med NEX serien så är det inte helt otänktbart att man lanserar en FF.

Och SKULLE dom göra det så kommer adaptervärlden svämmas över och alla FF objektiv kommer kunna användas manuellt med NEX. Men det är bara början.

En annan nyhet är att det numer finns EN adapter (bland 20+) som har en separat fas-detekterande AF enhet för dom som har bråttom. Den är för Sonys egna objektiv. Men rätt som det är kan vi få se någon kines komma ut med samma sak för tex "världens bästa objektiv" Canon EF 70-200/2.8L II :)
 

Bilagor

  • NEX-SLTadapter-001.jpg
    NEX-SLTadapter-001.jpg
    8.6 KB · Visningar: 289
  • NEX-SLTadapter2-001.jpg
    NEX-SLTadapter2-001.jpg
    10.8 KB · Visningar: 293
......Att enögingarna (de analoga alltså) blev så populära framför Leica- och Contax-systemen (det fanns ju fler ändå) berodde väl på att sökaren visade precis den bild objektivet gav, utan parallax-fel. Mätsökaren var ju trots allt lite mer primitiv, om jag vågar säga så......

Contax S var faktiskt den första enhörningen med pentaprisma spegelreflex 1949. Dock konstruerad före krigsutbrottet 1939, prototyperna förvann under kriget. Och efterföljaren Zeiss Contarex var den första med proffessionellt system. Sen kom Nikon F, Pentax m.fl billigare japanska efterföljare och konkurrerade ut tyskarna. Zeiss Contax mätsökare försvann under 60-talet, men Leica fortsatte och mätsökaren produceras än idag. Ävven Zeiss har tagit upp nyproduktion med sin Zeiss Ikon och sen har vi de billigare Voigtländer. Inga djur- eller blomfotokameror dock.
 
Självklart men Sony kan väl inte tänka så. De har väl inte så många kunder med DSLR?

Inte jämfört med Canon/Nikon, nej och deras DSLR-kameror har nog tappat en hel del kunder till NEX dessutom. Men Sony måste och vill nog verkligen visa omsorg om sina befintliga DSLR-ägare som äger objektiv med A-fattning och vill uppgradera sina kamerahus. Vi människor (som grupp och generellt sett) är ganska konservativa av oss, och att byta till fast spegel och elektronisk sökare är mycket nyheter att acceptera redan det - vissa stormgillar det, vissa avskyr det, den stora majoriteten avvaktar och ser hur det utvecklar sig. Att då dessutom införa en radikalt ny design ... Kan bli för mycket på en gång.

Idealt hade antagligen varit att släppa både en "konservativ" kamera som inte skrämmer bort de tveksamma, samtidigt med en mer radikal och annorlunda variant som kan locka till sig en del nya kunder från andra märken. Men två helt olika modeller kräver enormt mycket utvecklingsresurser ... Och de har ju NEX-systemet att jobba med dessutom. Jag tror de försökt balansera mellan att införa ändringar de verkligen tror på i SLT-kamerorna och samtidigt göra det utan att alienera de tveksamma bland de kunder de har. En svår balansgång, men jag tycker nog A77 ser ut att ha goda möjligheter att både bli accepterad bland deras egna EVF-skeptiker och locka till sig nya kunder från andra märken.
 
Jag är väldigt nyfiken på spegellösa kameror, speciellt Sony Nex7 och även Panasonic GH2. Jag har ingen erfarenhet av deras EVF, men jag ska försöka klämma på dem i någon butik så snart som möjligt! :)
Bara en sådan sak att man kan förstora sökarbilden för att enklare sätta manuell fokus är ju hur bra som helst.

Nu har jag visserligen alldeles för mycket Canon-prylar för att vilja byta system eller köra dubbla märken, men förhoppningsvis får Canon tummen ur en vacker dag och släpper en motsvarighet till Nex7. ;)
...eller om det kommer en adapter till Nex7 som gör att jag kan använda mina Canon-objektiv med AF! :D
 
Jo det här med EVF kontra optisk sökare. Många hävdar att EVF inte kan mäta sig med optiska sökare, särskilt inte då med riktiga pentaprismor, och är ingenting för riktiga fotografer. Men mellanformatskameror som Hasselblad och Phase One har väl EVF? I alla fall ser det ut så, men jag kan ju ta fel. Och de omhuldas väl av proffs?

Sen det här med storleken. Visst är det bra många gånger att ha något rejält att hålla i. Särskilt med tunga objektiv. Men oftast vill man gärna ha en mindre kamera som är lättare att ha med sig utan att kompromissa med kvaliten och hanterbarheten. Kommer det små kameror med samma bildkvalitet och kontrollmöjligheter som de vanliga halvproffs-dslrerna så tror jag många är intresserade.

Kanske blir det så i framtiden att själva kamerahuset blir litet. Och med en pannkaka på kan man stoppa hela härligheten i fickan. Sen kan man bygga på med olika moduler för olika ändamål. Sonys adapter för fasdetekterande AF är ju nästan lika stor som kameran. En sån adapter kan ju utformas så att greppet blir bättre om man t ex jobbar med stora telen. Man skulle kunna integrera den med ett batterigrepp och få något riktigt rejält att hålla i. Det verkar inte Sony ha tänkt på.
 
Men mellanformatskameror som Hasselblad och Phase One har väl EVF? I alla fall ser det ut så, men jag kan ju ta fel.
Nja, vad jag vet kan man fortfarande välja vilken typ av sökare man vill ha på sin Hasselblad. Antingen en prismasökare (som man håller vid ögat) eller en schaktsökare (då håller man kameran i maghöjd). Kanske finns det ett elektroniskt alternativ också, men det känner jag inte till.
 
Jag trodde den där man håller vid ögat var elektronisk. Men då borde det ju stå något om upplösning och så i specen, och det gör det ju inte. Jag rodnar av okunskap.
 
Kanske blir det så i framtiden att själva kamerahuset blir litet. Och med en pannkaka på kan man stoppa hela härligheten i fickan. Sen kan man bygga på med olika moduler för olika ändamål. Sonys adapter för fasdetekterande AF är ju nästan lika stor som kameran. En sån adapter kan ju utformas så att greppet blir bättre om man t ex jobbar med stora telen. Man skulle kunna integrera den med ett batterigrepp och få något riktigt rejält att hålla i. Det verkar inte Sony ha tänkt på.

En sak som hämmat utvecklingen av verklig modularitet har ju varit just sökare och spegelbox som med moderna krav på precision och prestanda har varit svåra att göra utbytbara. Så jag håller med dig, att bli av med spegel och optisk sökare ger helt nya möjligheter att bygga en verkligt modulär kamera.

Idag består ju modulariteten mest av att man kan byta objektiv och ha/inte ha batterigrepp. Det kan nog ändras framöver. Vi har ju speciella makroobjektiv - varför inte en makrosökare i stort format som du dessutom kan placera bekvämt (vid makro hamnar ju ofta kamera och objektiv ganska knöligt till). Eller en speciell sportsökare där man prioriterar uppdateringshastighet framför allt annat.

Och när man bara skall ta en söndagspromenad tar man av allt lull-lull och har en liten behändig kamera utan ögonsökare och med bara ett litet objektiv.
 
Jag är väldigt nyfiken på spegellösa kameror, speciellt Sony Nex7 och även Panasonic GH2. Jag har ingen erfarenhet av deras EVF, men jag ska försöka klämma på dem i någon butik så snart som möjligt! :)
Bara en sådan sak att man kan förstora sökarbilden för att enklare sätta manuell fokus är ju hur bra som helst.
Det kan man även med optiska sökare om man använder sökarlupp eller en vinkelsökare med möjlighet att växla mellan 1x och t ex 2x förstoring.
Fördelen med EVF är väl att man kan välja förstoringsgrad, medan med sökarlupp brukar förstoringen alltid vara 2x eller 2,5x. Dessutom tror jag att man med EVF kan välja vilken del av bilden man vill förstora (rätta mig om jag har fel), medan med en sökarlupp kan man endast se den centrala delen av bilden.

Olle
 
Det framgår ju att det är en reflexsökare. Och att man även kan använda den i kombination med bakstycken för gammaldag, hederlig film.

Du har naturligtvis rätt. Hasselblad är ju ett fantastiskt modulärt system. Om man har råd vill säga. Jag har aldrig hållit i eller ens sett en digital bladare, däremot för länge sen plåtat med en sån med ljusschakt, om det var 500C eller 1000F minns jag inte. En kompis hade den. Med objektivförskjutningstillsats. Populär bland arkitekter med fotoambitioner.

Men Phase One då? Någon som vet? Vad för slags sökare har en sån? Eller är det bara bakstycken man säljer? Detta märke har väl ingen analog historia alls utan är heldigitalt från början, eller är jag åter ute och cyklar när jag försöker påstå att det finns mellanformatskameror med elektronisk sökare? Med syfte att visa att EVF kan vara seriöst.
 
Jamen, poängen är väl att funktionen är inbyggd som standard, utan mer eller mindre klumpiga tillbehör.

Sedan tycker jag att spegellösa kameror generellt verkar vara smidiga att filma med! :)


Det kan man även med optiska sökare om man använder sökarlupp eller en vinkelsökare med möjlighet att växla mellan 1x och t ex 2x förstoring.
Fördelen med EVF är väl att man kan välja förstoringsgrad, medan med sökarlupp brukar förstoringen alltid vara 2x eller 2,5x. Dessutom tror jag att man med EVF kan välja vilken del av bilden man vill förstora (rätta mig om jag har fel), medan med en sökarlupp kan man endast se den centrala delen av bilden.

Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.