Nu skriver du ju exakt det jag skrivit dom senaste 10 sidorna. Dvs att många RAW-filer är exakt lika absoluta eller oabsoluta som en JPG, men att RAW-filen har en mycket högre förändringpotential. Något annat har jag faktiskt inte sagt.
Jag har aldrig sagt att Nikons sätt att mäta är bättre eller sämre än någon annan kameratillverkares, den enda jag sagt har en tolkning jag inte tycker om är Adobe.
/Karl
Nej, ingen råfil kan vara absolut.
Vill du bli teknisk så klassas typen av data som finns i en råfil till "object related" och typen av data som finns i t.ex en jpg som "output related".
Skillnaden är att när något är "object related" så menas sifforna ange något om det man fotograferade. De har inget alls med en presentation eller en tolkning att göra. De är rena mätvärden. De har inte ens någon definierbar färgrymd, eftersom det finns tusentals olika färgrymder som kan ge rätt tolkning beroende på vilket ljus man fotograferade i.
"Output related" betyder att siffrorna på inget sätt kan relateras till en verklighet framför kameran. De är helt satta för att ange hur något ska presenteras eller tolkas. De säger inget om färgtemperaturer, färgen på det du fotograferade eller något annat objektrelaterat. De berättar BARA hur något ska presenteras.
.............
Vad det gäller bit två, att Adobe skulle vara "sämre" - då är du inne på en helt personlig åsikt.
Oavsett vad du vill eller inte så är det i slutänden så att
din åsikt är en åsikt. Den har inte nödvändigtvis någon enda beröringspunkt med det som definiterar orden "sanning" eller "verklighet".
Hade du kunnat påvisa eller t.o.m bevisa att Nikons tolkning var "rätt", då hade din åsikt inte längre varit en åsikt, då hade den varit en sanning.
Eftersom det är fysiskt omöjligt att bevisa detta, men det däremot är väldigt möjligt att bevisa motsatsen (att Nikons tolkning är "fel") blir det tvärtom så att det du säger bevisas som "osant".