Nej, i en NEF (och kanske i andra RAW-format också) finns denna informationen inkl färgrymd i mallen. Har alla personerna du skickar NEFen till kallibrerad utrustning kommer den se likadan ut hos alla om alla öppnar den i en programvara som läser mallen. Sätter jag aRGB i kameran kommer den informationen lagras i RAW-filen.
Svara på frågorna i
detta inlägg.
/Karl
Det är så vitt jag vet endast Nikon och Canon som skickar med JPEG inställningarna till sina raw-program. Vad jag känner till är det inga fristående raw-program som läser den datan.
Kamaratillverkare gjorde det enkelt för den stora okunniga massan att påverka bilden genom simuleringar av typer av filmer som för fanns på marknaden. Så där finn alltid en neutral variant. En lite mer färggrann och en som är riktigt färggrann som Kodachrome/Velvia.Dessutom oftast några svartvita varianter.
Detta är givetvis mer intuitivt än att ratta in rätt värden av färgmättad konstrast mm själv i JPEG inställningarna.
Sedan ville många som gick över till raw utan att förstå varför ha samma resultat som de fick i JPEG.
Så Canon och Nikon la till detta i sina program.
Adobe har filmsimuleringspresets för en mängd populära kameror. Nu senast Fujis X-trans kameror.
Flera andra raw-program har liknande möjligheter till presets som simulerar JPEG profiler.
Tydligen ett starkt önskemål från kundkretsen.
Personligen föredrar jag att använda X-rite colour passport och skapa en profil för min kamera. Det ger alltid färger som är mer mättade och ligger betydligt närmare verkligheten.
För Canon som har problem med Orange får jag inte längre röda vägkoner utan orange.
Jag har fotat en hel del för att dokumentera konstnärers målningar. De vill jag ha både målningen dokumenterad och detaljer de är särkilt nöjda med.
De kan sin målning och vet exakt hur nyanserna ser ut och kontrasten.
Det skulle aldrig fungerat att slänga på en JPEG profil och matcha detta.
Fast med Colour passport profiler och vitbalans går det att få det att fungera och få konstnären att godkänna bilden.
En egen profil ger mer mättade färger direkt från raw-filen och mer korrekta nyanser.
Om jag jämför mina egna profiler för mina Canon kameror och Fuji kamera är alltid mina egna bättre.
Om jag istället provar Adobes profiler för Canon eller Fuji blir alltid några nyanser mer onaturliga. Plötsligt är inte längre vägkoner orange utan gula eller röda.
Q-card gör samma sak.
Personligen tycker jag detta är en betydligt bättre än att eftefterapa en profil som redan blivit snöpt till 8-bitars färg.