FelixSwensson
Avslutat medlemskap
Ett bra ordspråk för att sammanfatta det:
"Ju fler exponeringar desto proffsigare är man". Hehe
"Ju fler exponeringar desto proffsigare är man". Hehe
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kanske ska omformulera frågan lite.hasse lundberg skrev:
Många säljer sina grejor och säger att dom inte är proffskörda.
Senast såg jag en som säljer en kamera som inte är proffskörd enligt säljaren men har exponerat närmare 6000 bilder på mindre än ett år.
En kamera som har använts så flitigt bör väl jämställas med att vara "proffskörd".
Eller vad tycker ni?
Vad är "normalt användande"?
Vad är "nyskick"?
FILM) (ulltand skrev:
Kanske man bara borde räkna tiden som slutaren är öppen?
I sa fall är alla kameror så gott som nya
Jeppe skrev:
OMG...
Proffs/yrkeskörd är en beteckning på företrädesevis hårt körda/slitna kameror. Titta på t.ex. Magnus Fröderberg, som, väl har avverkat en 50.000 exp med sin 1D MkII ´+ ett okänt antal med sin 20D. Han har väl inte haft sin MkII:a mer än strax över året.
Eftersom kameran är ett verktyg för de flesta yrkesfotografer och därför brukar de se ut därefter. Det gör ju inget om den blir lite skrapad här och var, så länge den fungerar.
Därför är det ingen i denna tråd som kvalificerar sig för att kalla sin kamera för proffskörd (inkl mig själv). Jag är inte direkt rädd om mina prylar, men inte oaktsam heller.
Min 1D MkII har gått 12000 exp på 8 månader, om vi nu ska räkna (min 10D gick lika mycket på 16 månader )
ekemannen skrev:
Amatörkörd : <1000
hailstorm skrev:
sluta sabba... vi som håller oss i bakgrunden skrattar gott det kan jag lova ^^.
Jeppe skrev:
Va??
Zepofan skrev:
Lite OT...
Med tanke på en annan tråd nyligen...
Kanske dags att skapa lite olika klasser:
Amatörkörd
Glad amatörkörd
Frilanskörd
Proffs-/yrkeskörd
ekemannen skrev:
Profs : > 30 000
Per år givetvis.
froderberg skrev:
Oj. Då är jag nog superproffs...
Joel Höglund skrev:
Det optimala vore väl att säga att utrustningen är tjejkörd och saknar dragkrok..
Jorek skrev:
Eller prästägd-bara använd i kyrkan...