Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När blir den "proffskörd"

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Men det skall sägas att det finns proffs som också tar vara på prylarna, inte få heller!
Jag vet personligen flera av båda sorterna.

Det är helt rätt. Många studiofotografer har kameror som ser helt spillrans nya ut men som gått hur långt som helst.

Vissa fotograftyper, som arkitekturfotografer, tar säkert inte så värst många exponeringar. varje bild tas med omsorg.

Själv försöker jag vara så rädd om utrustningen som det går. Jag vill ju inte att något ska vara paj. men det är omöjligt att komma ifrån att prylarna nöts vid daglig användning.
 
froderberg skrev:
Jag vill ju inte att något ska vara paj. men det är omöjligt att komma ifrån att prylarna nöts vid daglig användning.


Ja, det där dagliga användandet är nog där den stora skillnaden ligger. Att grejerna bär spår av det efter en tid är uppenbart, nästan oavsett hur försiktig man är.

Det är ju lustigt när man ofta på tv ser proffsen springande omkring med tunna plastpåsar hängda över teleobjektivet, att man inte har ordentligt skydd.
Tusen exempel för de minns friidrotten som var nu i Helsingfors. Det behövs ju så lite till för att skydda bra. Men det är klart,, om det är "Scanpix" som betalar så kanske man bryr sig mindre.


Mvh Niclas,
 
En kamera är lätt att hålla snygg. Men att bolla runt två hus är omöjligt utan att de någon gång slår i varandra. Sen påverkar det bara att man ställer ifrån sig kameran några gånger varje dag på olika underlag.

Kan säga att min pappa som har puts & studs på alla sina Leicor är oförstående för mina problem. Men han missar helre både en, två och ett tjog bilder för att inte få minsta märke på kameran. :)
 
Ja, så är det nog. Kan nog räkna på en hand (eller en halv;) de gånger jag fotat med två hus vid samma tillfälle.

Finansierar man sin egen utrustning med sina egna skattade pengar så tillåter jag mig anta att den också blir mer tllvaratagen.

Men det är ju knepigt hur olika vi människor är. Vissa tycks aldrig kunna ta vara på någonting, kliver sönder och välter.. Och andra har aldrig eller mycket sällan en sådan otur. Kanske har vi sett till det praktiska hanterandet olika bra förutsättningar till att fota profft och samtidigt hålla efter prylarna;)

Sedan så tror jag att många "proffs" inte sitter å ser i tester och trånar i åratal efter ett objektiv. Man har helt enkelt ett annat förhållningssätt till detta med "arbetsverktygen", de blir inga råa feticher alltså.

/Niclas,
 
Niclasfoto skrev:

Men det är ju knepigt hur olika vi människor är. Vissa tycks aldrig kunna ta vara på någonting, kliver sönder och välter..

Precis. Den två mest slitna Eos 10D som jag sett tillhör båda olika amatörer.

På 80-talet pratades det en del om folk som direkt slipade sina nya Nikon FM2:eek:r eller Leica M6:eek:r för att få rätt ingångna stuk på dem. Metallen ska synas...

Sedan så tror jag att många "proffs" inte sitter å ser i tester och trånar i åratal efter ett objektiv. Man har helt enkelt ett annat förhållningssätt till detta med "arbetsverktygen", de blir inga råa feticher alltså.

Helt klart. Det är ett annat förhållningssätt. Visst vill man kanske hålla grejorna hela. Men man skiter i hur de ser ut, precis som med kopiatorn eller andra prylar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.