Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När blir den "proffskörd"

Produkter
(logga in för att koppla)
Käns inte som många exponeringa är en merit. Det är väll antalet bra bilder som räknas, eller hur skoj man har det. Man lever ju bara en gång!
 
hasse lundberg skrev:
Många säljer sina grejor och säger att dom inte är proffskörda.
Senast såg jag en som säljer en kamera som inte är proffskörd enligt säljaren men har exponerat närmare 6000 bilder på mindre än ett år.

En kamera som har använts så flitigt bör väl jämställas med att vara "proffskörd".

Eller vad tycker ni?
Vad är "normalt användande"?
Vad är "nyskick"?
Kanske ska omformulera frågan lite.

När man säger att en kamera inte är proffskörd är väl andemeningen att den är "sparsamt" använd.

En fotograf som tar 6-15.000 bilder per år eller mer är ju väldigt aktiv, och därmed är ju även kameran väl använd.

Frågan kanske ska ställas som så att när är en kamera normalanvänd respektive sparsamt använd?
 
Men hallå därute bland mossor och blåbär!
Skit i hur många exponeringar kameran har gått igenom-klart att det betyder en del men det är ju såklart i själva handhavandet det skiljer de flesta amatörer och proffs!

Jag har själv en 1D som varit proffskörd, och det syns tydligt. Här snackar vi skrap, slag och släng i alla kanter och hörn... lika blank som svart, typ!

Jag har sett lite exponerade kameror som varit rusktigt fula i kosmetiken och motsatt, alla varianter finns såklart!

Mvh Niclas,
 
Jeppe skrev:
OMG...

Proffs/yrkeskörd är en beteckning på företrädesevis hårt körda/slitna kameror. Titta på t.ex. Magnus Fröderberg, som, väl har avverkat en 50.000 exp med sin 1D MkII ´+ ett okänt antal med sin 20D. Han har väl inte haft sin MkII:a mer än strax över året.

Eftersom kameran är ett verktyg för de flesta yrkesfotografer och därför brukar de se ut därefter. Det gör ju inget om den blir lite skrapad här och var, så länge den fungerar.

Därför är det ingen i denna tråd som kvalificerar sig för att kalla sin kamera för proffskörd (inkl mig själv). Jag är inte direkt rädd om mina prylar, men inte oaktsam heller.

Min 1D MkII har gått 12000 exp på 8 månader, om vi nu ska räkna (min 10D gick lika mycket på 16 månader ;))

sluta sabba... vi som håller oss i bakgrunden skrattar gott det kan jag lova ^^.
 
...och när man passerat det antal exponeringar som slutaren testats för är den väl slutkörd...

...för att slutligen sluta fungera då kameran rimligen bedöms som helkörd...
 
Zepofan skrev:
Lite OT...

Med tanke på en annan tråd nyligen...

Kanske dags att skapa lite olika klasser:

Amatörkörd
Glad amatörkörd
Frilanskörd
Proffs-/yrkeskörd

Lägg till:

Nördlinjalkörd, digitalhypokondrikörd, finns brus, döda, heta pixlar och allt va de nu heter.

Det exponeras åt skogen för mycket idag då det inte kostar...

//Larsa
 
Tusan vad skönt! Jag hade aldrig riktigt fattat att det bara var att trycka av tiotusen ggr/år för att kalla sig proffs! Dåså! ;)

/Daniel, numera stolt proffs
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.