Annons

När blir den "proffskörd"

Produkter
(logga in för att koppla)
Joel Marklund skrev:
Min 10D jag hade tjänade 31 000 exp på ett år innan jag sålde den. Använde den som frilans.
Som begagnad kamera vill jag kalla den proffskörd med det antal exponeringar.

Om du som fotograf sedan använt den som yrkes-, frilans- eller hobby-fotograf är inte poängen när man säljer en kamera.
 
hasse lundberg skrev:
Som begagnad kamera vill jag kalla den proffskörd med det antal exponeringar.

Om du som fotograf sedan använt den som yrkes-, frilans- eller hobby-fotograf är inte poängen när man säljer en kamera.
Jag kallade den proffskörd. I inlägget ville jag dock påvisa att inte bara heltidsanställda får exponeringarna att gå.
 
Det är ju hemskt vad folk är fokuserade på antalet exponeringar. Det verkar ju nästan sjukligt.

Kul när folk frågar hur många exponeringar ens analoga kamera gått.... Tja, du...
 
froderberg skrev:
Det är ju hemskt vad folk är fokuserade på antalet exponeringar. Det verkar ju nästan sjukligt.

Kul när folk frågar hur många exponeringar ens analoga kamera gått.... Tja, du...

Jag håller delvis med, men om man ska köpa begagnat digitalt kan det ju vara intressant. En digital systemkamera går nog i allmänhet bra många fler exponeringar per år än en analog dito...
 
Jovisst ska man ta antalet exponeringar i beaktande. Men många tycks ha en överdriven rädsla för många exponeringar.
 
AFE skrev:
En digital systemkamera går nog i allmänhet bra många fler exponeringar per år än en analog dito...

När jag köpte min FM2:a för knappt ett år sedan sa killen att han tagit ett tiotal rullar per år. Den är från -94, 10*36=360 exponeringar...
 
Jorek skrev:
När jag köpte min FM2:a för knappt ett år sedan sa killen att han tagit ett tiotal rullar per år. Den är från -94, 10*36=360 exponeringar...

Där är nog snarare risken att slutaren blivit trög av att inte användas :)
 
Den har på sistone inte haft en chans att tröga till sig, har börjat känna mig naken om jag inte har en bit japansk aluminium hängandes i en rem runt halsen.
 
Var frågan sååå dum? Ok, då bjuder jag på det..

Arne S skrev:
Hade det inte varit bättre att fråga hur man nollställer den??
Jag fattar faktiskt inte hur jag ska associera det filnummer jag har i kameran till antal exponeringar. Det ser ju ut xxx-xxxx (fast med siffror.)
Hade tänkt byta egentligen men sen förstod jag idag att det kanske är dags för sensorbyte efter tre err 99 bara under dagen (brukar inte hända och jag kör canonoptik)
Jag tror nog inte den gått så extremt iaf och det är klart jag är nyfiken på att lyckas utläsa antalet exponeringar..
 
Re: Var frågan sååå dum? Ok, då bjuder jag på det..

lottae skrev:
Jag fattar faktiskt inte hur jag ska associera det filnummer jag har i kameran till antal exponeringar. Det ser ju ut xxx-xxxx (fast med siffror.)
Hade tänkt byta egentligen men sen förstod jag idag att det kanske är dags för sensorbyte efter tre err 99 bara under dagen (brukar inte hända och jag kör canonoptik)
Jag tror nog inte den gått så extremt iaf och det är klart jag är nyfiken på att lyckas utläsa antalet exponeringar..

Så dum var inte frågan. Om filen heter IMG_3452 betyder det att det är bild nummer 3452 sedan räknaren nollställdes. Räknaren kan dock bete sig underligt om man byter minneskort på "fel" sätt, och man kan själv nollställa den.

Jag tror inte det finns något sätt att i kameran se det faktiska antalet gjorda exponeringar, men Canons servicetekniker kan säkert kolla det.
 
Lotta, frågan är inte dum, jag bara skämtade till det lite. Hoppas du inte missförstod det.

När det gäller filnumreringen tolkar jag det som att du menar de sifrorna man ser i kameran (info).

De tre första siffrorna är en numrering på mappen bilderna finns i på minneskortet. Nästa fyra siffror är en numrerig på filerna i den mappen. Varje mapp kan innehålla 100 bilder.

Exempel: 100-0001 är den första bilden. 100-099 blir då bild 99. Nästa bild kommer att heta 101-0100, osv. Tar min egen nuvarande som exempel:

Där står det nu 159-5941. Jag har alltså tagit 5941 bilder som har fördelats i 59 mappar. Om några månader kommer jag att passera 10000 bilder, säg att jag tar bild 10001.
Den kommer att numreras 200-0001.

Det som kan ställa till det är om man kör med olika minneskort. Vet inte exakt vad som händer då, men jag vet att det påverkar räkningen. Kanske någonsom kan det bättre kan förklara det?

Jag tycker att denna numreringen är lite rörig, men det är väl en vanesak...

Edit: Ups, jag förutsatte att du kör med Canon, tänkte inte på att jag var i ett allmänt forum...

Edit igen: Hittade detta vid en sökning,

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=42345&highlight=filnumrering

Läs Jesper Ekvalls inlägg en bit ner på första sidan.
 
Senast ändrad:
sen får man ju också.

fråga om den är sport körd eller dag körd

fotbolls match. snabb kamera. 8 bilder per sek.
i högt tempo. kanske 600 bilder på 3 timmar.
måste ju slita mer än 600 bilder på en hel dag kanske.???
 
Tack, jag blev klokare av förklaringen:)
..men insåg samtidigt att räkningen säkert inte stämmer på min 20d (724-2454.)
Det händer ju att jag har "extrakortet" i två olika kameror.
Nåväl, ett sensorbyte verkar behövas iaf, trots att jag tvivlar rätt starkt på 62454 exponeringar..
 
Säg inte det, serietagning 5bps under några minuter så tickar det på....:)

Nej, det är nog som du säger att du använder kortet i olika kameror och därmed "lurar" räkneverket. Som jag har förstått det kan man inte heller komma runt det genom att formatera kortet, enda sättet är ett nytt kort.
 
lottae skrev:
Tack, jag blev klokare av förklaringen:)
..men insåg samtidigt att räkningen säkert inte stämmer på min 20d (724-2454.)
Det händer ju att jag har "extrakortet" i två olika kameror.
Nåväl, ett sensorbyte verkar behövas iaf, trots att jag tvivlar rätt starkt på 62454 exponeringar..

Byter man minneskort mellan olika kameror går räknaren som sagt åt skogen.

Err99 har inte nödvändigtvis med sensorn att göra. Felkoden används för alla fel där kameran inte själv kan avgöra vad som är fel. Ofta kan det åtgärdas genom att plocka loss alla lösa delar som batteri, objektiv, batterigrepp etc. Jag har fått det en gång på min 20D, men det försvann när jag skruvade loss batterigrepp och objektiv, och satte tillbaks dem igen.

Jag tror dessutom att det är extremt ovanligt att det är fel på just sensorn när man får Err99 - slutaren är nog det vanligaste.
 
Arne S skrev:
Säg inte det, serietagning 5bps under några minuter så tickar det på....:)
Iom att jag kör med två hus skulle det innebära typ 130000 exponeringar på 9 månader om räkneverken stämde..
Och då skulle väl jag med lätt kvala in som supermegaproffs enligt tidigare beräkningar här i tråden?;)
Äh, jag är glad att det inte stämmer..

Normalt kör jag bara samma kort i kamerorna utan att växla men på resande fot är "extraminne" bra. Extraminnet kommer från en kamera som nog gått det antalet..

(AFE, har plockat isär rubbet i kväll. Har hjäpt att ta ur batterier samt byta optik då det uppstått. Senare har samma optik funkat igen. Slutaren kanske är rimligare. Ger det sig inte efter putsen och isärplockningen ikväll blir det ändå service..)
 
Har sålt två bilder och tvingat på släkt och vänner några till att ha på sina väggar...Kameran har gått ett betydande antal exponeringar och skavanker både på optik och hus. Antar att den kan kallas för proffskörd eftersom jag har haft intäkter samt att kameran är misshandlad.
 
Det finns någon som gjort ett test med en Nikon F5 moch kört den 5 000 0000 exponeringar utan slutarstrul..
 
Såklart så handlar det om hur kameran används och hanteras och inte hur många exponeringar den genomgått även om det räknas in i den totala bilden.

Jag köpte en begagnad 1D nu i sommar, snorbilligt men så är den rättså sliten också. Kanske köper jag folks tankar när de ser den, de tror väl att jag är superproffs;)
Det ligger en frihet i att köpa slitna prylar,,

5milj exponeringar,, hmm ja kanske det är sant. Skall nog en Nikonägare till för att lägga energin ned i att testa det;)

Men det skall sägas att det finns proffs som också tar vara på prylarna, inte få heller!
Jag vet personligen flera av båda sorterna.

Den värsta är väl han som öpnar bildörren för at slänga in jackan och ut ramlar ef1,4x convertern rätt i asfalten, oj. var det han sade och inget mer med det. Senare så lånade han ut sin 300 4IS till oss elever, den såg ut som en överkörd ubåt. Det måste fysik till att repa frontglaset så, spräcka motljusskyddet (silvertejpat;), glaset spräckt över avståndsvisningen + + ;)

/MVH Niclas,
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.