Annons

När är digitalkamerorna ifatt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Chris08 skrev:
...vet redan om proffs som gått tillbaks till film pga dammproblemet =/

Nu blir jag intresserad. Inom vilket område jobbar de? Natur, studio, reportage?

Damm på ccd-cellen är en plåga. Men man lär sig i varje fall att byta glugg på rekordtid.
 
Johan K skrev:
Och att blanda in EOS 1ds i detta så pratar vi ju kamera för c:a 100.000:-.

Då finns det betydligt bättre digitalbakstycken till mellanformatskameror, om vi ska vara teknikfreaks.

// Johan //


nja, nja.
En mellanformatskamera skulle aldrig gå använda för mig vid t.ex. sport / actionfoto. En 1Ds blir så otroligt mångsidig både med tanke på canons objektivutbud, samt kameran i sig (upplösning, autofokus). Däremot är den snäppet för högt prissatt..

Sedan är ju frågan hur hög upplösning du behöver egentligen? Tycker att bildfilerna från 1Ds:en är alldeles tillräckligt svåra att handskas med :)
Då har jag ändå en rätt fet dator.
 
gors: i det här fallet modeplåtningar i spanien, utomhus. Blev många timmars dammprickning i efterhand.
 
Chris08 skrev:
Hur länge håller en CCD-cell kvaliteten? Vad kostar det att byta? Håller kontraster och kulörerna samma kvalitet som film vid förstoring? Är det inte lätt att få damm o smuts i dslrs vid objektivbyte? (kanske därför klum inte kör Digitalt..).

Kommer väl visa sig under närmsta åren vad digitalkameror har för nackdelar... vet redan om proffs som gått tillbaks till film pga dammproblemet =/
Jag törs nästan sätta mitt huvud på att CCD'n inte degraderas under hela kamerans livstid.
Dammproblemet är extremt olika mellan olika kameror. D30/10/10D har mycket små problem med damm. 1Ds, SigmaSD9, NikonD1x har större problem. Fördelen med film är ju att 'sensorn' byts ut varje gång även om dammproblemet i princip finns där också.
En slags automatisk vindrutetorkare för CCD'n kanske vore nåt?
Chansen (eller risken?) att Klum o company kör digitalt om några år är klart större än 0% tippar jag.
 
Linmajon skrev:
Dammproblemet är extremt olika mellan olika kameror. D30/10/10D har mycket små problem med damm. 1Ds, SigmaSD9, NikonD1x har större problem.

I den här tråden dyker massa information upp som är ny för mig. Har du någon källa att hänvisa till? Någon teori om vad som skulle orsaka skillnaderna? Skulle det ha med statisk laddning att göra? Eller olika typer av AA-filter? Berätta mer!
 
gors skrev:
I den här tråden dyker massa information upp som är ny för mig. Har du någon källa att hänvisa till? Någon teori om vad som skulle orsaka skillnaderna? Skulle det ha med statisk laddning att göra? Eller olika typer av AA-filter? Berätta mer!

skulle tro att det isåfall enbart beror på skillnader i statisk laddning.. någon som vet?
 
Varning!!! vilda spekulationer ;-)

gors skrev:
Någon teori om vad som skulle orsaka skillnaderna?

En skillnad skulle kunna vara att 1Ds och D1x oftast körs av proffs. Utan att sticka ut hakan alltför långt så händer det att proffs har en tendens att vara lite "råare" i sin behandling av utrustningen (som arbetsgivaren ersätter vid behov) än den glade amatören som lagt sina surt förvärvade sparpengar på sin utrustnig.

Fast det är som sagt bara vilda spekulationer från min sida...

/Magnus
 
En vild gissning kan vara att den statiska uppladdningen kan bero på dom olika plattorna, CCD och CMOS.
Eller att man helt enkelt har lagt mer kraft på att avleda statisk elektricitet från optikplattan på senare modeller.
 
hasse lundberg skrev:
En vild gissning kan vara att den statiska uppladdningen kan bero på dom olika plattorna, CCD och CMOS.
Eller att man helt enkelt har lagt mer kraft på att avleda statisk elektricitet från optikplattan på senare modeller.

jag upplevde aldrig ett dammkorn på censorn på D30 eller D60 efter flera års bruk..
1Ds:en däremot verkade nästan suga till sig en stor dammråtta :) Enkelt att rengöra dock.. bara att blåsa bort, för några dagar sen fick jag visst damm på sensorn igen.
Är hyfsat pedant med mina kameror, men D30 och D60 var ute både i sand- och snöstorm utan att få damm på sensorn :) så jag tror inte det i hur man sköter dem.
 
Jag har kört med D1x i ett och ett halvt år och bara haft måttliga problem med damm. Man upptäcker ett korn då och då i en bild med mycket himmel. Nästan alltid går de att blåsa bort med gummiblåsa.

Jag är yrkesfotograf, men hanterar alla mina grejor varsamt. Fast det kanske har att göra med att jag är frilans och betalar allt själv.

Teorin med CMOS/CCD-skillnader stämmer väl kanske inte? Både 1Ds och D30/D60/10D har CMOS. Ändå tycks det vara stora skillnader i dammkänslighet om jag förstått tidigare inlägg rätt.
 
Linmajon skrev:
Det gör det nästan aldrig. Det är RAW som gäller om man är riktigt noggrann.

Hej

jag använde RAW vid tillfället.. men färgerna kan ju bara påverkas avseende färgtemperatur vid konvertering.. de blir ju inte bättre om du trodde det! (detta oavsett digitalkamera)

Återigen, digitalkamerornas färguppfattning är en kompromiss för att passa alla möjliga situationer. Vid analog väljer du en film med den karaktäristik du önskar.. mer rätt från början.

Jag skulle vilja se inställningsmöjlighet i kameran för att emulera olika filmtyper.. inte bara färgrymder, dvs sRGB, Adobe RGB osv..

Med vänlig hälsning
Johan
 
Linmajon skrev:
Jag törs nästan sätta mitt huvud på att CCD'n inte degraderas under hela kamerans livstid.
Dammproblemet är extremt olika mellan olika kameror. D30/10/10D har mycket små problem med damm. 1Ds, SigmaSD9, NikonD1x har större problem. Fördelen med film är ju att 'sensorn' byts ut varje gång även om dammproblemet i princip finns där också.
En slags automatisk vindrutetorkare för CCD'n kanske vore nåt?
Chansen (eller risken?) att Klum o company kör digitalt om några år är klart större än 0% tippar jag.

Hej.. jag undrar om du har rätt idetta antagande.. för det är det väl.. jag har iallafall inte sett något faktaunderbyggt belägg för att så är fallet.

Damm är ju damm.. oundvikligt genom att konstruktionen öppnas.

Jag har haft min S2 i 8 månader nu, tagit flera tusen bilder, byter gluggar jämt.. har inte rengjord ccd än... visst, jag har damm men detta syns endast vid särskilda situationer och det är då lätt att clona bort det.

Med vänlig hälsning
Johan
 
Men en EOS 1ds är det ju ändå inte många här på FS som har råd med, så skippa snacket om den, för den är i en klass för sig.

Diskussionen gällde tekniken i sig. Tror du verkligen att Eos 1ds kommer att stanna i det prisläget den ligger i nu. Om några år är den nere i 30 000:-
 
julgus skrev:
Jag skulle vilja se inställningsmöjlighet i kameran för att emulera olika filmtyper.. inte bara färgrymder, dvs sRGB, Adobe RGB osv..

Med vänlig hälsning
Johan

vet inte riktigt hur du menar men i 1D/1Ds finns ju iaf 5 olika färgmöjligheter.
Matrix 1 = "normal", matrix 2 = för porträtt (hudtoner), matrix 3 = high chroma (hög färgmättnad (vissa dia?)), matrix 4 = adobe rgb, matrix 5 = låg färgmättnad.
En bit på vägen iaf =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.