Annons

När är digitalkamerorna ifatt?

Produkter
(logga in för att koppla)
japp..det var ju det jag skrev tidigare...med en trumskanner (100 000:- och uppåt) så går det att pressa ur mer upplösning ur en småbild med lågt ISO-tal än en 6mp D-SLR..(fortfarande med bildkvalitetsförstörande korn)...men mer intressant är väl hur bra kvalitet man får ut i normalfallet...eller?
jag menar...kolla bilder med lupp tycker iaf inte jag är så kul ;-)
 
Re: ett svar tack

swede skrev:
Jag har en minoltautrustning och jag vet att det inte kommer ett digitalt hus från Minolta. Så jag blir nog tvungen att gå över till ett annat märke.

Hur vet du det? Jag är helt övertygad om att det kommer, även om ingen vet/säger när än. Varför skulle Minolta hålla sej borta från DSLR?
 
Kim10D skrev:
japp..det var ju det jag skrev tidigare...med en trumskanner (100 000:- och uppåt) så går det att pressa ur mer upplösning ur en småbild med lågt ISO-tal än en 6mp D-SLR..(fortfarande med bildkvalitetsförstörande korn)...men mer intressant är väl hur bra kvalitet man får ut i normalfallet...eller?
jag menar...kolla bilder med lupp tycker iaf inte jag är så kul ;-)

Ja, jag läste inte så noga antar jag.. ;=).

Klart att det i praktiken borde jämföras med normalfallet (för de flesta av oss)..men om man verkligen ska titta på bildkvalitet när det gäller digitalt/diafilm så är det ju mer rättvist att titta på originalen direkt. Annars jämför man, som jag sa tidigare i tråden, digitalt original med den använda scannern.

Lupp är trevligt om man inte tittar allt för lång tid i sträck.. :=). Men då ska man också helst ha en lupp med lite lägre förstoringsgrad så att hela bilden syns genom luppen.

Rent praktiskt har naturligtvis digitalkameran sina fördelar. Var och en väljer ju efter sina behov och blir salig på sitt sätt.
 
Intressant tråd.

Slutsatsen torde bli att ett skyttegravskrig pågår och inget slut finns inom räckhåll...
 
Hassan skrev:
Vi är nog ganska många som inte håller med om att korn alltid skulle vara kvalitetsförstörande..
Själv gillar jag TriX.

Det är som med gamla vinylskivor... knäpp o knaster ÄR charmigt och ljudet när pickupen når vinylen är en total njutning. Så vad har de gjort då? man lägger in rasp, brus, knaster o pickupljud på den digitala inspelningen. Precis likadant kan vi göra med kornen, addera korn i PS och kanske kommer en Tri-X funktion att byggas in i kamerorna. Vill marknaden ha korn så får marknaden korn.
 
Det har du helt rätt i KG ! .
Men många kommer fortsätta att tycka det är skillnad.I ändå i känslan eller i toner eller ja vad dom nu kan hitta på.Audiofiler gör ju så...hävdar att dom hör skillnader i ljud som faktist inte människoörat kan uppfatta. ;-)
 
Precis... o humlan flyger...

Jag har varit på hifi-mässor där man spelat musik som alla njutit av o så visar det sej att förstärkaren/högtalaren/kabeln eller vad det nu var inte var den som stod framme o glänste utan en av betydligt enklare märke, DÅ hör folk plötsligt brister. Så länge man tror att det är äkta Tri-X korn så kanske själen har frid. Men så kommer nån och avslöjar "sanningen"... ooops
 
Det talas mycket om brus kontra korn. Det som glöms bort är bildens upplösning och innehåll, förmågan att visa detaljer. Här spelar antalet pixlar stor roll. Jämför 10D och 1DS, där den senare visar en mycket mer detaljerad bild. En kraftigt förstorad bild från 10D är skarp och brusfri jämfört med analog film, men innehåller inte lika mycket information, då behövs fler pixlar.
Sedan är det ju så att det bara finns en viss mängd info även i det analoga originalet. Många menar att det motsvarar ca 10 mp i en bra dia. Har man då en skanner som klarar högre upplösning blir resulatet en interpolering, samma som inträffar då bilden från 10D skall bli större än vad informationen tillåter. Det optimala valet är naturligtvis 1DS som har tillräckligt bra upplösning för att få fram alla detljer i bilden, men priset gör att man kanske drar sig för ett köp...
 
Jämför priset

Nu ska jag kasta in en fackla: digitalt är bättre om du jämför en digital kamera för 18-20.000 (te x canon d10) Detta enligt mig. Men jag tycker att den riktiga jämförelsen är pris mot pris, dvs hur står sig en analog slr för te x 5000:- mot en digital kamera för 5000:-?
Filmkarerornas fördel tycker jag fortfarande är priset (men det är nästan bara det). Jag kan köpa en kompetent slr för 2000:- (canon eos 100) och vad får jag i digitalväg för den prislappen?
 
Kim10D skrev:
japp..det var ju det jag skrev tidigare...med en trumskanner (100 000:- och uppåt) så går det att pressa ur mer upplösning ur en småbild med lågt ISO-tal än en 6mp D-SLR..(fortfarande med bildkvalitetsförstörande korn)...men mer intressant är väl hur bra kvalitet man får ut i normalfallet...eller?
jag menar...kolla bilder med lupp tycker iaf inte jag är så kul ;-)

Hej

jag gjorde nyligen ett test. Tog en bild med min S2 i högsta upplösning med 18mm brännvidd. Tog därefter en likdan bild med min Nikon FM, Velvia 50 asa med brännvidd 27 mm för att få samma utsnitt.

S2 bilden framkallade jag i PC i högsta upplösning. Dia skannades i 2900 dpi.

Det är skillnad men mycket mindre än vad flera gör gällande, faktiskt mycket mindre än vad jag kunde tro. Kornet hos diat är inte framträdande utan på det hela taget så är det små skillnader.

Däremot var färgerna rätt direkt hos diat men digitalt kändes inte rätt direkt ur kameran.

Vid en blidtest hos några bekanta så föredrog samtliga diat...

Vill i sammanhanget påpeka att S2 kameran har mycket god färgåtergivning, en av de bättre, av de digitala systemkamerorna.

Skannern som användes var en Nikon Coolscan IVED för 8 tusen.

Bilderna kommer att publiceras under helgen på http://www.motljus.com

Med vänlig hälsning
Johan
 
Hur länge håller en CCD-cell kvaliteten? Vad kostar det att byta? Håller kontraster och kulörerna samma kvalitet som film vid förstoring? Är det inte lätt att få damm o smuts i dslrs vid objektivbyte? (kanske därför klum inte kör Digitalt..).

Kommer väl visa sig under närmsta åren vad digitalkameror har för nackdelar... vet redan om proffs som gått tillbaks till film pga dammproblemet =/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.