Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När är digitalkamerorna ifatt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: ett svar tack

swede skrev:
Jag köpte en Nikon LS4000 från scandinavian photo för mycket pengar.. Mest för att kunna scanna in mina gamla negativ på en hög upplösning till en bildbyrå.
Det är en fin scanner. Behåll den!

swede skrev:
Denna bildbyrå vill ha bilder så man kan köra upp dem på minimum 35-40 mb Tiff.
Och det är inga problem med en D100 eller 10D. En scannad bild i dessa storleksförhållanden uppvisar oftas kornighet, vilket i sig inte är störande. Men den helt digitala bilden är "renare", och betydligt friare från korn och brus.

swede skrev:
Det har blivit snackat mycket om den nya Canon D10. Om jag köper en D10..Klarar den så av kraven från en bildbyrå som kräver minst 35-40 mb per bild?
Generellt sett; Ja. Sedan är det faktiskt svårt att scanna korrekt också, något som många glömmer bort.
Jag tror även det ligger en del konservatism här; En ny teknik, då totalsynar man den i fogarna, hittar fel man vill hitta.Ta bara alla som förstorar sina bilder 800% på skärmen och gnäller över brus....

Jag plöjde genom ett gäng scannade småbildsneg från en CD hemma igår, och jag har ärligt talat blivit bortskämd med min D100.
Jag vågar påstå att den är mycket bättre. Tycker jag alltså.

swede skrev:
Dem sa nej till en 5 miljoner pixelkamera. Är det så stor skillnad på 5 miljoner och till 6 milj som det finns i Canon D10?
Upplösning är inte allt. Nikons D1H har "bara" 2.7 miljoner pixlar, men det betyder ju inte att en digitalkompakt på 4 MP ger tekniskt bättre bilder.Det är samma sak med scanners, upplösning är inte allt; det handlar om bra mjukvara, densitetomfång, färgdjup....

swede skrev:
Vilka typ av jobb gör du med din digitala kamera
En hel del jobb åt diverse fackpress, en del reklam, porträtt....

Btw; vad är det för byrå du jobbar åt?
 
Tack Calle

Tack Calle för ditt utförliga svar!

Jag fotar till bildbyrån Scanpix i Danmark sedan en vecka. Så allt är nytt för mig. Mina bilder är under kategori människor. Har redan sålt 2 bilder till BT(danmarks största avis). Jag får 50%, så det är fint med lite extra fickpengar.. :)

Men det roliga är att det är någon som vill köpa mina bilder.


Hoppas du har haft en bra påsk. Och jag uppskattar verkligen din hjälp.

Hilsen Peter
 
Ps..

Har precis beställt en Canon D10 med Sigma 24-70/EX2.8. Dem sa att det skulle funka ihop. Hoppas det. Jag står som nummer 67 i kö på scandinavianphoto.

Tack för hjälpen
 
När är digitalkamerorna ifatt?


När dom har fått samma kvalitet som ex 10D på bilderna och kostar lika mycket som likvärdiga analoger/aps'er osv,samt det har blivit svårare/dyrare att få tag i film och framkalla.Framkallning av papperskopior från digitaler för vanliga "medelsvensson fotografer" kommer snart att bli väldigt enkelt jag såg en automat som sony hade på fotomässan den var liten enkel och spottade ut mycket fina vanliga pappers kopior. Utvecklingen kommer när kamerorna blir billigare och ger bättre resultat......tror jag :)
 
gors skrev:
En 6 megapixel DSLR är bättre än småbild. Jag håller med.

Om detaljupplösning och lite brus vid höga ISO-tal är nyckelfunktioner i den kamera du söker tycker jag att du ska titta på Fuji S2 snarare än Canon 10D. Den har ett interpolerat format på 12 megapixel som ger mer än detaljer än D100, 10D och 1D och D1x.

Dessutom har den som sagt lågt brus. Synd att huset är lite plastigt och att den inte har vertikalavtryck.

Det stämmer inte, 10D har faktiskt något högre detaljupplösning än S2-PRO..mycket marginelt men iaf..

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page22.asp

vad gäller bruset så ligger de oxå på ungefär samma nivå.

och visst ger en 6mp D-SLR klart bättre bildkvalitet än småbild.
 
berga skrev:
Det kan vara så att det är ont om eluttag i djungeln.

Det kan vara så att de kan sina verktyg och det tar tid och kraft att byta.

Men det kan också vara att det som ger överlägset bäst kvalitet för de flesta av oss inte behöver ge det för professionella naturfotografer som fotar 50 ASA:s film.

Det kan vara att, och detta är för mig det allvarliga problemet med digitala SLR, de små CCD:erna ger stort skärpedjup. Det är mindre marginaler på skärpedjupet.


Men då är ju er teori helt utdömd redan??
Eric skrev i början på tråden " Hm, en digitalkamera kommer ge dig bättre kvalité på bilderna än någon film någonsin kommer göra."

Det kan väl inte stämma då?

jag är inte anti digital. jag gillar digitalkameran i mångafall, Men att säga att en Ex 6.3 mp kamera skulle ge bättre kvalite än ex en Hasselblad 503CW är väl hyffsat fel då`?
 
Kim10D skrev:
Det stämmer inte, 10D har faktiskt något högre detaljupplösning än S2-PRO..mycket marginelt men iaf..

Fast nu pratade jag förstås om S2ans 12-megapixelläge, och inte om hur den ser ut i sex megapixel, vilket sidan du länkar till visar.
 
En sak till, Jag läste någon som påstod att det ska vara svårt att få tag på film och att det ska vara svårt att hitta labb som framkallar, Rent bullsh... skulle jag vilja säga. Jag läste någonstans att det säljs mer film nu än vad det någon sin har gjort tidigare och att profslabb dyker upp lite vart stans.
 
Adamlid skrev:
En sak till, Jag läste någon som påstod att det ska vara svårt att få tag på film och att det ska vara svårt att hitta labb som framkallar, Rent bullsh... skulle jag vilja säga. Jag läste någonstans att det säljs mer film nu än vad det någon sin har gjort tidigare och att profslabb dyker upp lite vart stans.

Nja nu var det inte så jag skrev utan när/om
och det var mitt synsätt på ursprungsfrågan i detta forum som var hypotetiskt.
E' du upprörd Adam ? ;-))
Jag menar att det KAN bli så att vanlig film för den stora allmänheten försvinner mer och mer men för fotoproffsen kommer det naturligtvis alltid att finnas vanlig film osv,precis som det finns vinylskivor kvar :)
 
Senast ändrad:
gors skrev:
Fast nu pratade jag förstås om S2ans 12-megapixelläge, och inte om hur den ser ut i sex megapixel, vilket sidan du länkar till visar.

http://www.dpreview.com/reviews/fujis2pro/page19.asp

här då ;-)..tydligen något högre i interpolerade 12mp läget..men priset är:


"One thing that is worth noting are some artifacts / moiré in the 12 mp image at the center circle and around the 1300 and 1500 horizontal resolution bars."


observera oxå att skillnaden är mycket liten..knappast synligt för ögat.
 
Kim10D skrev:
observera oxå att skillnaden är mycket liten..knappast synligt för ögat.

Men Kim, du läser dpreview som fan läser bibeln.

Ett par meningar innan det citat du plockar ut skriver samme recensent att:

"An excellent performance for Fujifilm's flagship D-SLR. Absolute resolution is noticeably (and measurably) higher than the D100 and EOS-D60 at the 12 mp image size..."

Så det är tydligen inte bara jag som är imponerad av Fuji S2s bildresultat.
 
Långa slutartider

Hur blir kvaliten på bilder tagna med långa slutartider med tex 10D? Tar själv mycket skymmnings och nattbilder på över 2 min och laddat med 100VS i kameran blir resultatet oftast bra men hur blir det med en digitalkamera?

/Jonas
 
gors skrev:
Men Kim, du läser dpreview som fan läser bibeln.

Ett par meningar innan det citat du plockar ut skriver samme recensent att:

"An excellent performance for Fujifilm's flagship D-SLR. Absolute resolution is noticeably (and measurably) higher than the D100 and EOS-D60 at the 12 mp image size..."

Så det är tydligen inte bara jag som är imponerad av Fuji S2s bildresultat.

Har inte sagt annat än att jag är imponerad av fujins bildresultat...tvärtom :) och jag jämförde med 10D..inte D60-D100.

Men fortfarande så ger 10D ett (marginelt) bättre resultat, precis som dpreview skriver.

"I have no concerns in stating that as things stand (at the time of writing this review) the EOS-10D is the absolute best in class, with the best image quality, lowest high sensitivity noise, superb build quality and excellent price (not to mention the huge choice of lenses)."

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page23.asp
 
Jag blir lite trött på analogt vs digitalt.. Kan inte folk bara använda det dom själva trivs med?
Om nu skillnaden är någon.. så är jag övertygad om att den är så marginell att det knappast spelar större roll.

Om folk kunde ägna lika mycket tid åt att fota som att diskutera detta så skulle vi snart få se många fler bra bilder här på FS.

Varför träta? Vi är fotografer allihopa och borde hålla ihop.

Jag fotar analogt, för att jag TRIVS med det.
Bryr mig inte om någon fotar digitalt, roligt för dem om de trivs med det.



Det påminner lite om vissa religioner, det ska prackas på och "min religion är den rätta" osv, istället för att folk ska få ha sin egen religion och egna tankar.

Sluta räkna och öppna ögonen.
 
Senast ändrad:
SunKi skrev:
Jag blir lite trött på analogt vs digitalt.. Kan inte folk bara använda det dom själva trivs med?
Om nu skillnaden är någon.. så är jag övertygad om att den är så marginell att det knappast spelar större roll.

Om folk kunde ägna lika mycket tid åt att fota som att diskutera detta så skulle vi snart få se många fler bra bilder här på FS.

Varför träta? Vi är fotografer allihopa och borde hålla ihop.

Jag fotar analogt, för att jag TRIVS med det.
Bryr mig inte om någon fotar digitalt, roligt för dem om de trivs med det.
Korspostning!
 
Nej inte alls, sluta fåna dig.. kände för att få ut mitt budskap, och eftersom det finns två trådar som är i princip lika dana så, dessutom har jag skrivit andra saker i denna post också..
 
SunKi skrev:
Nej inte alls, sluta fåna dig.. kände för att få ut mitt budskap, och eftersom det finns två trådar som är i princip lika dana så, dessutom har jag skrivit andra saker i denna post också..
Fåna mig? Du skrev exakt samma inlägg i två olika trådar. Så vad är det som gör mig fånig?
 
Mm, jag tycker att det är lite fånigt att anmärka på en sån sak, läs vad jag skrivit istället och ta in det i diskussionen..


Dessutom var det inte exakt samma text.. inte hela iaf :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.