Re: ett svar tack
Jag tror även det ligger en del konservatism här; En ny teknik, då totalsynar man den i fogarna, hittar fel man vill hitta.Ta bara alla som förstorar sina bilder 800% på skärmen och gnäller över brus....
Jag plöjde genom ett gäng scannade småbildsneg från en CD hemma igår, och jag har ärligt talat blivit bortskämd med min D100.
Jag vågar påstå att den är mycket bättre. Tycker jag alltså.
Btw; vad är det för byrå du jobbar åt?
Det är en fin scanner. Behåll den!swede skrev:
Jag köpte en Nikon LS4000 från scandinavian photo för mycket pengar.. Mest för att kunna scanna in mina gamla negativ på en hög upplösning till en bildbyrå.
Och det är inga problem med en D100 eller 10D. En scannad bild i dessa storleksförhållanden uppvisar oftas kornighet, vilket i sig inte är störande. Men den helt digitala bilden är "renare", och betydligt friare från korn och brus.swede skrev:
Denna bildbyrå vill ha bilder så man kan köra upp dem på minimum 35-40 mb Tiff.
Generellt sett; Ja. Sedan är det faktiskt svårt att scanna korrekt också, något som många glömmer bort.swede skrev:
Det har blivit snackat mycket om den nya Canon D10. Om jag köper en D10..Klarar den så av kraven från en bildbyrå som kräver minst 35-40 mb per bild?
Jag tror även det ligger en del konservatism här; En ny teknik, då totalsynar man den i fogarna, hittar fel man vill hitta.Ta bara alla som förstorar sina bilder 800% på skärmen och gnäller över brus....
Jag plöjde genom ett gäng scannade småbildsneg från en CD hemma igår, och jag har ärligt talat blivit bortskämd med min D100.
Jag vågar påstå att den är mycket bättre. Tycker jag alltså.
Upplösning är inte allt. Nikons D1H har "bara" 2.7 miljoner pixlar, men det betyder ju inte att en digitalkompakt på 4 MP ger tekniskt bättre bilder.Det är samma sak med scanners, upplösning är inte allt; det handlar om bra mjukvara, densitetomfång, färgdjup....swede skrev:
Dem sa nej till en 5 miljoner pixelkamera. Är det så stor skillnad på 5 miljoner och till 6 milj som det finns i Canon D10?
En hel del jobb åt diverse fackpress, en del reklam, porträtt....swede skrev:
Vilka typ av jobb gör du med din digitala kamera
Btw; vad är det för byrå du jobbar åt?