ANNONS
Annons

När är digitalkamerorna ifatt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sorry Calle.. hade inte hunnit läsa det.
Nu tycker jag att vi avslutar vår lilla "chatt" och fortsätter med diskussionen :)

Jag tycker film ser bättre ut i högdagrar och speciellt vid "klippgränsen". Övermättade pixlar är inge snyggt..:)

Det verkar vara olika saker som ni pratar om. Man måste skilja på en utskriven bild i A3 och en tryckt affisch i samma storlek. En bild skrivs ut i 254dpi och en bild trycks i 300-450dip. Där kommer skillnaderna i upplösningarna mellan en bild på 6mp tagen med digitalkamera och en scannad bild att spela en avgörande roll.

// Johan //

ska du få högre upplösning med en småbild, så krävs det för det första en mycket dyr trumskanner och ett lågt ISO-tal...och fortfarande kommer du inte ifrån de bildkvalitetsförstörande kornen.

Eos 1ds spöar allt vad småbild heter. En velvia har inte en chans mot 1ds på 100 iso. Även på flera minuter långa slutartider.

Man ska ha en väldigt bra scanner för att knäcka Eos 10D med småbild.

Jag scannar i min Kodak scanner och får precis samma resultat på en tryckt A4 som om jag använt en D60 eller D10.

Angående kornen kommer du ju inte ifrån problemet med en digitalkamera heller, skillnaden är att bilden blir pixlig eller brusig istället för kornig.

Trumscanner är overkill när det gäller småbilds negativ.

Och att blanda in EOS 1ds i detta så pratar vi ju kamera för c:a 100.000:-.

Då finns det betydligt bättre digitalbakstycken till mellanformatskameror, om vi ska vara teknikfreaks.

Men en EOS 1ds är det ju ändå inte många här på FS som har råd med, så skippa snacket om den, för den är i en klass för sig.

// Johan //

Johan K skrev:
Jag scannar i min Kodak scanner och får precis samma resultat på en tryckt A4 som om jag använt en D60 eller D10.

märklig skanner..ingen småbild ger samma resultat som en digitalkamerabild (oavsätt om det är sämre eller bättre)

Johan K skrev:

Och att blanda in EOS 1ds i detta så pratar vi ju kamera för c:a 100.000:-.

du behöver inte överdriva (illa nog som det är) ca: 85 000:-

Har du provat ??? Jag vet inte vilken erfarenhet du har men jag delar inte din uppfattning.

// Johan //

Ja Ja, OK. Jag skiter i att tjafsa om det mera. Kör du på ditt sätt så blir det nog bra.

// Johan //

Och vissa gillar tydligen att kritisera folk som vill diskutera annat än det personen i fråga vill diskutera :)

ptja, så kan man ju se det.. förstår bara inte hur ni orkar. Hur många gånger har ni ältat detta fram och tillbaks? Leder det till något? Hur många gånger har ni skrivit samma saker? Hur många gånger kommer ni orka att skriva det igen?

aja, jag ska vara tyst.. ni får lobba för varandra och ösa "bevis" över varandra i all evinnerlighet om ni vill :)

Over and out..

fiiint Björn :) min ork behöver du inte oroa dig för, den räcker både till att plåta 1000-tals bilder/år och åt att diskutera tekniken.

Bobbo V skrev:
Eos 1ds spöar allt vad småbild heter. En velvia har inte en chans mot 1ds på 100 iso. Även på flera minuter långa slutartider.

Man ska ha en väldigt bra scanner för att knäcka Eos 10D med småbild.

Det är ju just detta som är så himla lustigt med denna diskussion. Vad är det egentligen för mening att jämföra en bild tagen med digitalkamera med en inscannad bild från en småbildskamera?

Ni jämför ju då inte med själva diafilmen utan istället med en scanner. Och som vi vet har ju scannrar (även de allra dyraste) problem med att få med alla detaljer från ett diaoriginal. Jämför man då dessutom bilder här på fotosidan.se där de allra flesta har billiga konsumentscannrar gör man det inte rättvist för sig..

Jämför istället ett "digitalt original" med ett diaoriginal på ljusbord och med en bra lupp! Det torde vara närmare sanningen..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar