LGK
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Tala nu om vad jag har fel i sak.
Att flera hoppar upp på din pakethållare- vad säger det?Fler än du som inte har klart för sig vad dom diskuterar?
Mikael
Vad har jag fel i sak?
/L
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
macrobild skrev:
Tala nu om vad jag har fel i sak.
Att flera hoppar upp på din pakethållare- vad säger det?Fler än du som inte har klart för sig vad dom diskuterar?
Mikael
Anders Östberg skrev:
Skillnaden är att Lars diskuterar strikt utifrån sin teori och väljer ISO för att stödja den medan jag och andra här föredrar en pragmatisk syn på hur man faktiskt använder kamerorna i verkligheten och väljer slutartiden. Jag förstår förvisso vad han är ute efter och det finns en poäng, men jag tror också att även med det sättet att använda kamerorna så skulle det visa sig att stora pixlar/sensorer har mindre brus än en mindre sensorer/pixlar. Kanske inte så mycket som man kanske kan tro utifrån "vanliga" brustester men likväl bättre.
PMD skrev:
Det kan man väl göra, men varför ska man förstärka signalen mycket mera för den ena kameran jämfört med den andra istället för att exponera båda kamerornas sensorer lika?
Anders Östberg skrev:
Jodå, jag är med på det, svaret var bara på en fråga varför Lars envisas med att skruva på ISO-ratten istället för att ändra slutartiden istället, om nu skärpedjupet ska hållas lika.
Jag förstår tanken men jag ser inte att det här är speciellt intressant i praktiken.
LGK skrev:
Ojoj, det var många inlägg på samma gång. Finns det någon prioritetsordning på dem så att man kan beta av dem ett och ett?
Jag börjar med detta i alla fall.
Jag är ute efter att exponera båda kamerornas sensorer lika. Jag vill ha samma skärpedjup, samma utsnitt, samma tid, samma motiv (inklusive avstånd etc.). Bilden som jag får ur kamerorna ska nu jämföras. Först måste vi "normalisera" bilderna för att de ska ha samma kontrast, samma "exponering" (ingen ska vara mörkare än den andre) och upplösning.
Gör vi detta menar jag att vi får en rättvis jämförelse av sensorerna med avseende på brus.
Vi kommer ha alla parametrar som vi inte är intresserade av lika (Skärpedjup, utsnitt, tid,
exponering (intensitet), kontrast, upplösning motiv).
Om vi nu använder samma ISO-tal kommer vi för den stora sensorn få en underexponerad bild (pga att vi måste blända ned den för att få samma skärpedjup). Vi kan välja att kompensera detta med ISO-talet eller låta "normaliseringssteget" ta hand om detta. Det senare är inte så rättvist eftersom man då kommer tappa dynamik eftersom AD-omvandlaren inte får en optimal signal). Vi ska inte ändra någon annan parameter eftersom vi vill att de ska vara lika.
/L
macrobild skrev:
BRA LARS och då kommer det viktiga, en stor sensor har förutsättningar att samla in mer fotoner än den mindre vilket är fler elektroner innan utläsning , se min schematiska bild ner i isotalen.
Mikael
LGK skrev:
Det blir ju roligare att diskutera detta om vi är överrens om hur vi ska mäta? Jag har fortfarande inte förstått riktigt vilka som är med mig där...
/L
PMD skrev:
Brännvidden spelar ingen roll för hur mycket ljus som träffar sensorn. Det är (den relativa) bländaren som avgör.
Men varför är just dessa parametrar viktiga att hålla konstanta, och varför är det viktigt att ha olika förstärkning av signalen hos de båda kamerorna?LGK skrev:
Vi kommer ha alla parametrar som vi inte är intresserade av lika (Skärpedjup, utsnitt, tid,
exponering (intensitet), kontrast, upplösning motiv).
LGK skrev:
Jag vill envist ha samma bild på sensorerna. Tid påverkar bilden. Nu hittar jag inte inlägget men jag beskrev hur man lätt kan maskera de olika parametrarna i bilden men bara därför ska man inte ta bort dem i jämförelsen.
Tid maskeras genom att ha en statisk bild. Skärpedjup maskeras genom att ha ett platt motiv. Brus kan maskeras med ett brusigt motiv, Utsnitt kan maskeras med ett kontrastlöst motiv (som maskerar det mesta) osv.
Ja, det stämmer väl. Varför är det intressant? Det påverkar ju inte exponeringen.stofomir skrev:
det jag menade var att givet en viss mängd ljus som passerar genom objektivet så kommer den mindre sensorn "slösa bort" en större andel genom att inte låta sig träffas av det. bildcirkeln är ju lika stor i båda fallen om vi använder samma objektivsystem.
LGK skrev:
...
Däremot blev jag även överraskad att ISO 100 för den lilla sensorn inte är likvärdigt med ISO 100 för den större sensorn.
LGK skrev:
...
Det sista angående översvämning gäller ju bara om vi kör med låga ISO-tal på kameran med den stora sensorn (och då hittar vi ju inte något motsvarande (omräknat) ISO-tal på kameran med den lilla sensorn så där får du samma problem som om du definerar bländartalet till 1.2 för den stora sensorn. Det finns ingen optik med motsvarande bländare (omräknad)...
LGK skrev:
...hela påsken...
LGK skrev:
Jag har fortfarande inte förstått riktigt vilka som är med mig där...
/L
LGK skrev:
Det blir ju roligare att diskutera detta om vi är överrens om hur vi ska mäta?
/L
Detta utifrån hypotesen att en vanlig missuppfattning är, att en bilmotor är starkare och snabbare än en mopedmotor. Det vet ju vi att så nödvändigtvis inte är fallet. Det kan ju inte bli rättvist ifall bilen kör fortare än mopeden under själva testet.David G skrev:
Alla verkar tala om att blända ner objektivet på kameran med den stora sensorn för att få lika stort skärpedjup som med kameran med den lilla sensorn, men varför ska men det?
Man kan ju vända på det och säga att det är objketivet till den lilla sensorn som har för stort skärpedjup.
När det finns en kompaktkamera med liten sensor som har samma skärpedjup som en DSLR då kan man jämnföra.
En moped-motor är inte nödvändigtvis svagare än en bil-motor, särskilt inte om man strypt bil-motorn så den blir lika svag som moped-motorn, varför skulle man göra så?
Ja inte vet jag, men ska man jämnföra olika starka motorer så måste man väll strypa den starkaste annars vinner den ju, och det kan ju inte vara rätt, eller hur det nu var.
LGK skrev:
Jag är ute efter att exponera båda kamerornas sensorer lika. Jag vill ha samma skärpedjup, samma utsnitt, samma tid, samma motiv (inklusive avstånd etc.). Bilden som jag får ur kamerorna ska nu jämföras. Först måste vi "normalisera" bilderna för att de ska ha samma kontrast, samma "exponering" (ingen ska vara mörkare än den andre) och upplösning.