erro.se
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Kamera vs. HiFi
Bruset uppstår inte p.g.a. förstärkningen, bruset finns där redan från början. Förstärkningen gör att bruset syns tydligare.
Jag undrar fortfarande: varför är det fel att öka exponeringstiden för att få rätt exponering?
Edit: Tillägg: Och varför är det enligt dig bättre att ge den större sensorn en försvagad signal som måste förstärkas via högre ISO?
Att öka ISO gör inte att vi får rätt exponering på sensorn, däremot är det ett sätt att få en underexponerad bild att med hjälp av signalförstärkning komma upp i rätt niva, men till priset av att även bruset förstärks.
Tja, om du säger att du vill ha ett test där bruset skiljer sig åt så har du ju redan bestämt dig för hur resultatet av testet ska bli...
LGK skrev:
Du har ju rätt i att bruset från sensorn är ju konstant (någon var inne på att ljuset skulle värma sensorn i och för sig men det vet jag inget om) men vi pratar ju om bruset som uppstår i bilden pga att vi måste förstärka signalen för at få en korrekt exponering. Vi kan ju lika lite som att börja justera skärpedjupet börja justera exponeringstiden för att få en korrekt exponering!
Bruset uppstår inte p.g.a. förstärkningen, bruset finns där redan från början. Förstärkningen gör att bruset syns tydligare.
Jag undrar fortfarande: varför är det fel att öka exponeringstiden för att få rätt exponering?
Edit: Tillägg: Och varför är det enligt dig bättre att ge den större sensorn en försvagad signal som måste förstärkas via högre ISO?
Att öka ISO gör inte att vi får rätt exponering på sensorn, däremot är det ett sätt att få en underexponerad bild att med hjälp av signalförstärkning komma upp i rätt niva, men till priset av att även bruset förstärks.
LGK skrev:
Jag vill ha ett test där endast sensorstorlek och brus skiljer sig åt då det är dessa som vi vill jämföra. Om du vill kalla dessa sensorer för äpplen och päron så är det upp till dig men det finns ändå personer som försöker jämföra dem och jag tycker att man kan göra en mer rättvis jämförelse än de jag har sett.
/L
Tja, om du säger att du vill ha ett test där bruset skiljer sig åt så har du ju redan bestämt dig för hur resultatet av testet ska bli...