LGK
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Lars
Jag har redan svarat på att man kan ta hänsyn till önskat skärpedjup med förfarandet fungerar inte eftersom en 24x36mm stor kamera kommer då att få bländas ner ett flertal steg mer och exv till bl 22 i mitt exempel om den skall jämföras med en kompaktkamera.
Jag har noterat dina önskemål och i praktiken skulle detta innebära att en 24x36mm sensor skall bländas ner ett steg mer än en APS stor sensor.Eller om man så vill 24x36mm kameran på 200ios och APS på 100iso för att jämföra brus med samma erhållet skärpedjup.
Detta är inget nytt, jag mfl andra har diskuterat detta för flera år sedan här på fotosidan et antal gånger, dvs erhållet eller önskat skärpedjup, nerbländning, iso och i slutändan då brusbild eftersom en 24x36mm stor sensor behöver ca ett steg till nerbländning jämfört med APS stor sensor med cropfactor 1,5 för att erhålla samma skärpedjup vid lika utsnitt/bild
Så Lars , behöver du exstremt skärpedjup köp en kompaktkamera med så bra vidvinkeloptik som möjligt och med bra signalnivå och lågt brus.
Det sista är lite svårare dvs s/b men man kan alltid använda basiso och bara fotografera i solsken.
Är vi överens?
Hälsningar Mikael
Nä, jag förstår inte vad du menar alls nu. Jag har väl aldrig förespråkat små sensorer eller långa skärpedjup (tvärtom i ett av de första inläggen). Vad får dig att tro det?
Du kommenterar ju aldrig det jag säger mer än att det stämmer att man ska blända ner för att få samma skäpedjup. Du säger nu att det har diskuterats tidigare, men vad kom man fram till då? Att det är mer rättvist att inte blända ner den storasensorn och då ha olika skärpedjup?
/L