LGK skrev:
Nu har ju inget av de tester jag sett berört skärpedjup utan brusnivån i de fångade bilderna. Jag ser inge logik i att man väljer just samma bländartal (vad motiverar detta förutom att det ser ut att vara lika?).
Min kompakt har bländare 3.0 vid 28 mm (vilket motsvarar ca 90 mm). Mitt kitobjektiv till systemarn har bländare 5.6 vid 85 mm. Vilken kamera handikappas om man kör samma bändartal vid 85 mm??! Då är det väl mer rättvist (men totalt missvisande enligt mig) om man kör minsta möjliga bländartal på båda?
Det här är ju rena farsen!
1): Vid ett visst bländartal f/X (förutsatt en viss ljussituation
och en viss bländartid) så belyses sensorplanet med en viss mängd ljus
per ytenhet. Det spelar ingen som helst roll hur stor sensorn är, hur lång brännvidden är eller något annat. Vi räknar fotoner per kvadratmillimeter eller någon annan lämplig enhet.
2): Om vi då har en sensor med ytan A så kommer hela sensorytan att insamla ett visst antal fotoner, beroende på ljussituationen.
Om vi istället har en sensor med ytan 20A så kommer denna att vid SAMMA bländarvärde samla in 20 gånger så många fotoner som A.
3): Den listige har nu redan listat ut att för att bildvinkeln ska bli densamma så kan vi inte använda samma brännvidd för att fylla ut A eller 20A med samma motiv. Alltså väljer vi olika brännvidd för respektive sensorstorlek. Den listige har kanske också listat ut att om en viss objektivkonstruktion ger f/X så kan man förstora den linjärt och få precis samma ljusstyrka f/X vid en större brännvidd. Det verkar ju lämpligt om vi har en större sensor, eller hur? Korkat att inte utnyttja möjligheten liksom.
Tillägg: Vi behöver inte ens dra in bildvinkel förresten. Ta ett objektiv med väldigt stor bildcirkel så kan vi använda samma objektiv till en stor sensor och en liten sensor.
Alltså; vid ett visst ISO-tal, en viss slutartid och ett visst bländarvärde så har den 20 gånger större sensorn teoretiskt ett 20-falt övertag brusmässigt (vilket är lite mer än 4 steg). Det finns helt enkelt 20 gånger mer information i den bilden om båda sensorer har lika många pixlar och lika stor "fill factor" (vilket de kanske inte har i verkligheten däremot). Om varje pixel är 20 gånger större så är också den "dynamiska upplösningen" 20 gånger större.
Observera att ISO har med ljuskänslighet
per yta att göra. Jämför med film. Känsligheten ändras inte för att man klipper ner filmrutan, men kornet blir större, vilket är att jämföra med högre brus. En större filmruta kan vara grovkornigare per yta utan att det syns i den färdiga bilden. Samma med sensorn.
Verstehe, ja?