Annons

Myterna om brus

Produkter
(logga in för att koppla)
LGK skrev:
Jag har köpt det nu (men som jag skrev trodde jag att microlinserna kompenserade så att skillnaden blev försumbar mellan olika storlekar på sensorer)

Däremot är det ju inte det vi ser i de brustester som har uppvisats hittills...

/L

nu talar du om microlinser helt plötsligt
det börjar bli rejält rörigt.
Mikael
 
macrobild skrev:
Förklara gärna hur du hos en kompaktkamera som har en enskild pixelyta allt mellan 2.8 till exv G9 med 1.9 micrometer stor enskild pixelyta kan ha samma storlek på den ljusmottagande ytan som en 5d med 8,5 micrometer stor enskild pixelyta.
Nej jag förstår inte vad du talar om.
Mikael

Men du ändrar ju brännvidden i dina tester. Prova att sätta en 1.4x telekonverter på 5d istället.

/Lars
 
macrobild skrev:
nu talar du om microlinser helt plötsligt
det börjar bli rejält rörigt.
Mikael
Mitt fel, jag försöker besvara flera inlägg samtidigt (men det borde framgå av mina citat som jag försöker få med ;-)

/L
 
LGK skrev:
Stora sensorer brusar mindre. De som ger sig på en förklaring hänvisar ofta till antalet fotoner som sensorn träffas av. Det låter ju ofta självklart men är det verkligen så?

Japp, det är så.

Bländar du ner till, säg f/64, på en systemkamera så kommer bländaröppningen vara myyyycket liten. På ett 50 mm objektiv skulle det bli mindre än en millimeter i diameter. Då börjar du närma dig bländaren i en kompaktkamera. Så det är helt klart att det kommer att generera mycket brus, möjligen i samma omfattning som i en kompaktkamera.

Men det blir fortfarande inte identiska bilder, av den enkla anledningen att man då måste öka slutartiden enormt på systemkameran. Alternativt höja ISO. Men då har de inte samma ISO, så då går det inte heller att jämföra "rättvist". Summa summarum, p.g.a. fysiska olikheter så går det inte att ha alla faktorerna lika.
 
LGK skrev:
Menar du att de brusskillnader vi ser inte har med bländarvärdet att göra? Att det är filling factor och annan teknologi som är orsaken till att 5D brusar så mycket mindre än D200?

/L
Nej det har inget med bländarvärdet att att göra bara exponeringen är likvärdig.Läs för övrigt Martins bra förklaring ovan.
Nu kommer du till ett ämne som jag faktiskt är bra på, vill du ha en lång eller kort version av skilnaderna är mellan 5d sensor och en ccd som sitter i d200, vilka skilnader det är mellan canons brusreducering och Nikons.

Mikael
 
macrobild skrev:
Jag förstår inte vad du menar, du får förklara bättre
Förstår inte eller vill inte förstå... Jag gör ett sista försök innan jag går och lägger mig. Eventuell fortsättning kommer imorgon.

1. Lars K. menar att det är orättvist att jämföra kamerornas brusegenskaper när man inte får exakt samma bild från dem. Både ursnittmässigt och skärpedjupmässigt.

2. För att få exakt samma bild måste kompaktkameran ha betydligt mindre brännvidd men mycket mindre bländartal (fast samma fysisk bländaröppningen, i mm).

3. Förutsatt att exponeringstiden är detsamma kan kompakterna köra på mycket lägre ISO i denna jämförelse (för att de har mycket mindre bländartal).

4. Det lägre ISO värdet ger mindre brus i samma proportion som den större sensorn har bättre fillfaktor pga sin storlek.

Eller med andra ord så länge den fysiska bländaröppningen är densamma kan samma totalt antal fotoner passera den under viss tid. Oavsett sensorstorleken som väntar bakom.
 
macrobild skrev:
Jag föreslår att du läser lite om skilnaderna mellan olika brusreduceringsteknik vad det gäller cmos
Nikon, Canon http://www.astrosurf.com/buil/nikon_test/test.htm

sedan är en bra sida om hur stor eller liten en pixel bör eller kan vara vara
http://www-isl.stanford.edu/~abbas/group/papers_and_pub/pixelsize.pdf

Canons egen förklaringsmodell med dubbel utläsning och borträknande av brus http://web.canon.jp/imaging/cmos/technology-e/noise_reduction.html
Hoppas att det inte är mig du tipsar om artiklarna.;-)
 
timofej skrev:
Förstår inte eller vill inte förstå... Jag gör ett sista försök innan jag går och lägger mig. Eventuell fortsättning kommer imorgon.

1. Lars K. menar att det är orättvist att jämföra kamerornas brusegenskaper när man inte får exakt samma bild från dem. Både ursnittmässigt och skärpedjupmässigt.

SVAR:Det har jag redan svarat på, exemplet med att en 24x36 behöver bländas ner mer och man måste kompensera för detta, se tidigare svar angående skärpedjup

2. För att få exakt samma bild måste kompaktkameran ha betydligt mindre brännvidd men mycket mindre bländartal (fast samma fysisk bländare, i mm).

SVAR och vad då?

3. Förutsatt att exponeringstiden är detsamma kan kompakterna köra på mycket lägre ISO i denna jämförelse (för att de har mycket mindre bländartal).

SVAR: redan besvarat detta,se återigen tidigare svar.

4. Det lägre ISO värdet ger mindre brus i samma proportion som den större sensorn har bättre fillfaktor pga sin storlek.

SVAR ja och samma svar gäller här som tidigare se exemplet med 100iso kompakt och slr kamera

Eller med andra ord så länge den fysiska bländaren är densamma kan samma totalt antal fotoner passera den under viss tid. Oavsett sensorstorleken som väntar bakom.

Svar: ja och detta har jag också svarat på tidigare, men skilnaderna ligger i att den större sensorn pga sin större yta kan samla fler fotoner än den mindre.se övriga svar i din text
 
timofej skrev:
Förstår inte eller vill inte förstå... Jag gör ett sista försök innan jag går och lägger mig. Eventuell fortsättning kommer imorgon.

1. Lars K. menar att det är orättvist att jämföra kamerornas brusegenskaper när man inte får exakt samma bild från dem. Både ursnittmässigt och skärpedjupmässigt.

2. För att få exakt samma bild måste kompaktkameran ha betydligt mindre brännvidd men mycket mindre bländartal (fast samma fysisk bländaröppningen, i mm).

3. Förutsatt att exponeringstiden är detsamma kan kompakterna köra på mycket lägre ISO i denna jämförelse (för att de har mycket mindre bländartal).

4. Det lägre ISO värdet ger mindre brus i samma proportion som den större sensorn har bättre fillfaktor pga sin storlek.

Eller med andra ord så länge den fysiska bländaröppningen är densamma kan samma totalt antal fotoner passera den under viss tid. Oavsett sensorstorleken som väntar bakom.

Tack Timour, Jag hoppas du dyker upp imorgon igen... ;-)

/L
 
LGK skrev:
Men du ändrar ju brännvidden i dina tester. Prova att sätta en 1.4x telekonverter på 5d istället.

/Lars
Fick aldrig svar på frågan (citatet) ovan.

En till fråga. Om man ser till att få samma skärpedjup (som jag gärna vill ha för en rättvis jämförelse), genom att minska blndarvärdet på D200an, menar du att man släpper in mer ljus till den lilla sensorn jämfört med vad man släpper in till den stora? (totalt ljus som träffar respektive sensor)

/Lars
 
Senast ändrad:
LGK skrev:
Fick aldrig svar på detta.

En till fråga. Om man ser till att få samma skärpedjup (som jag gärna vill ha för en rättvis jämförelse), genom att minska blndarvärdet på D200an, menar du att man släpper in mer ljus till den lilla sensorn jämfört med vad man släpper in till den stora? (totalt ljus som träffar respektive sensor)

/Lars

ett bländarvärde beskriver ett antal fotoner som kan träffa film eller sensor/ytenhet.
Hur bra sedan dessa fotoner kan fångas upp beror på sensor, storleken på enskild pixel och filfactor.

DVS om jag skall erhålla samma skärpedjup från en 24x36mm kamera som en APS stor kamera måste jag blända ner 24x36 med ungefär ett extra steg för att erhålla samma skärpedjup, det betyder att jag kan välja antingen längre exponeringstid eller frångå iso om man tar tiden i beräkning genom att höja isotalet med ett steg dvs från exv 100 till 200 eller som jag har beskrivit ungefär 3 steg mer nerbländning om man jämför med en kompaktkamera

Klarnar det nu?
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
ett bländarvärde beskriver ett antal fotoner som kan träffa film eller sensor/ytenhet.
Hur bra sedan dessa fotoner kan fångas upp beror på sensor, storleken på enskild pixel och filfactor.
Klarnar det nu?

Jag vet inte, men kanske närmar vi oss sakta ;-)

Har du någon kommentar kring 1.4x konvertern då? Skulle vi få ett bra test om vi satte på den på 5D för att få samma brännvidd i övrigt kör samma objektiv med samma bländare? (behåller bländare och slutartid) eller vill du minska 5D-bländaren då?

/L
 
LGK skrev:
Jag vet inte, men kanske närmar vi oss sakta ;-)

Har du någon kommentar kring 1.4x konvertern då? Skulle vi få ett bra test om vi satte på den på 5D för att få samma brännvidd i övrigt kör samma objektiv med samma bländare? (behåller bländare och slutartid) eller vill du minska 5D-bländaren då?

/L

Nu är du inne på en ny fråga, konvertern försämrar upplösningen men samtidigt blir då bländarvärdet 1,4 x exv 5,6, = 7,84 = nästan bl 8 , dvs antal fotoner/ytenhet är nästan detsamma som ett objektiv nerbändat till 8.

I övrigt förstår jag inte vart du vill komma
 
macrobild skrev:
Nu är du inne på en ny fråga, konvertern försämrar upplösningen men samtidigt blir då bländarvärdet 1,4 x exv 5,6, = 7,84 = nästan bl 8 , dvs antal fotoner/ytenhet är detsamma som ett objektiv nerbändat till 8.

I övrigt förstår jag inte vart du vill komma

Jag försöker komma åt var vi tänker olika för att reda ut just den länken, men det är inte helt lätt...

Jag förstår inte varför ni hänger upp er på fotoner/ytenhet. Jag vill ju ha samma antal fotoner per sensor (och detta för att exakt samma bild ska avbildas på sensorn)

Bländartalet är ju helt olika saker för olika sensorstorlekar. http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=76&tci=129
tycker jag är en bra förklaring på det.

Jag förstår däremot inte varför ni kompenserar brännvidden men inte bländaren i era tester. Brännvidden är ju för att få "samma" bild men det räcker ju inte hela vägen om man inte kompenserar bländaren också.

/L
 
LGK skrev:
Jag försöker komma åt var vi tänker olika för att reda ut just den länken, men det är inte helt lätt...

Jag förstår inte varför ni hänger upp er på fotoner/ytenhet. Jag vill ju ha samma antal fotoner per sensor (och detta för att exakt samma bild ska avbildas på sensorn)

SVAR: därför det definierar ett bländartal

Bländartalet är ju helt olika saker för olika sensorstorlekar. http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=76&tci=129
tycker jag är en bra förklaring på det.

SVAR du blandar ihop saker , bländare och erhållet skärpedjup vid samma bländare och olika kameror.
Du får ett skärpedjup med en kompakt ett annat med småbild och ett annat med exv mellanformat om du väljer exv 5,6.


Jag förstår däremot inte varför ni kompenserar brännvidden men inte bländaren i era tester. Brännvidden är ju för att få "samma" bild men det räcker ju inte hela vägen om man inte kompenserar bländaren också.

Svar: Om jag skall beskriva skärpedjup så bländar jag ner exv 5d ett steg mer än 40d eller d2x
I övrigt så förstår jag fortfarande inte vad du vill.

/L

Är det skärpedjup vi diskuterar eller uppkommet brus från olika sensorer? Svar finns i din text ovan
 
Med kompaktkamera får man ju även en beskärningseffekt. Varför kompenserar ni för den?

/Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.