Annons

motsvarighet till "gamma correction"

Produkter
(logga in för att koppla)

yens

Aktiv medlem
Jag har under de senaste åren använt Paint Shop Pro, men eftersom alla tips och trix är till PhotoShop funderar jag på att byta.

Dock finns en funktion i Paint Shop Pro som jag gillar väldigt mycket, Gamma Correction, som helt enkelt är för att ljusa upp bilderna. Jag uppfattar att det funkar extremt bra, bilderna får inte mycket extra brus, färgerna blir inte så extremt lidande och det är enkelt att justera så mycket man vill.

Finns det någon motsvarande funktion i PhotoShop och hur använder man den. Jag har provat att dra i histogramkurvor och en massa annat, men inget som är lika enkelt och smidigt som Gamma Correction.

Finns det fler med erfarenhet av dessa två programvaror som kan ge mig lite tips?
 
Jag vet inte hur Paint Shop Pro har implementerat gammakorrektionen, men du har ett gammareglage under Image --> Adjustments --> Exposure i Photoshop.
 
Troligen inte sämre än i Photoshop, tack för ett bra tips! Jag har mest försökt mig på de "vanliga" sätten att ljusa upp bilder i Photoshop, och aldrig hittat riktigt rätt.
 
Det var precis därför jag frågade, för kurvor har jag testat, men tycker det är enormt svårt att få bra, resultatet när jag använt gamma och sedan förstärkt färgerna lite i Paint Shop Pro har blivit grymt mycket bättre än när amatören bakom spakarna har försökt sig på andra sätt att göra bilderna lite ljusare.

Givetvis menade jag ovan att Photoshop inte bör ha implementerat sämre!
 
Levels/Nivåer kan du använda. Dra i mittengrejen för att ändra gamman. Dock föredrar jag själv att använda kurvor. Så grymt bekväma att jobba med!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.