Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på skärm 27" (Eizo eller Benq eller..)

Produkter
(logga in för att koppla)
Märkligt det här att högre färgtemperatur anses kallare än lägre färgtemperatur. Är det normalt inom fotobranschen? (Det här är inte första gången jag har sett det).

Färgtemperatur baseras, så vitt jag vet, på temperaturen hos svartkroppsstrålning och för sådan är det rätt givet att högre temperatur är varmare.

Jag tror du blandar ihop färgtemperatur (hög-låg) med upplevelsen av färgen (varm-kall).
Det är uppenbarligen två olika saker som arbetar i var sin motsatt riktning.
Om man följer denna logik blir högre temperatur kallare och inte tvärt om.

Mer info finns här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Färgtemperatur
Som vanligt är den engelska versionen mer utförlig: https://en.wikipedia.org/wiki/Color_temperature
 
Jag tror du blandar ihop färgtemperatur (hög-låg) med upplevelsen av färgen (varm-kall).
Det är denna konstiga motsättning jag undrade lite över. Högre temperatur brukar normalt anses varmare. Varifrån kommer uppfattningen att färger med hög färgtemperatur är kalla?
(Kanske borde fortsätta i en egen tråd om någon annan än jag är intresserad av detta?)
 
Det är denna konstiga motsättning jag undrade lite över. Högre temperatur brukar normalt anses varmare. Varifrån kommer uppfattningen att färger med hög färgtemperatur är kalla?
(Kanske borde fortsätta i en egen tråd om någon annan än jag är intresserad av detta?)

Nu börjar det bli lite rörigt här. Som du skrev så baserar sig skalan på svartkroppens utseende vid olika temperaturer. Om du till exempel hettar upp ett klot av wolfram till 3000K, så ser du att den glöder i en gul ton, det vill säga har en varm färg. Hettar du upp klotet till 5000K glöder den i en vit ton och högre upp så blir den blåaktig. Så blått ljus har en färgtemperatur över 6500K och varmt ljus har en färgtemperatur under 4000K.

Sedan har råkonverterarnas skala, där man anger hur bilden måste kompenseras. Där går skalan alltså i motsatt riktning. En bild som är tagen i ett varmt ljus, det vill säga vid en låg färgtemperatur måste kompenseras genom att den blå kanalen förstärks kraftigt, alltså har man i till exempel Camera Raw markerat dessa temperaturer med en blå färg. Tvärtom för de höga färgtemperaturerna. Kompensationen för en sådan bild är att den röda kanalen förstärks kraftigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.