Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motsatsen till att pressa film

Produkter
(logga in för att koppla)
jo, jag vet att man gör det ena i kameran och det andra i mörkrummet, saken är den att jag blandar ihop dem. försöker få foten om detta med pressning, men det är inte lätt. kollar på http://www.digitaltruth.com/devchart.html och tror att jag förstår det iaf. men är det inte olika för olika filmer och framkallare?
 
Detta är principen för pressning:

Du har en ISO 400 film. Du får för långa slutartider i en given situation och bestämmer dig för att "pressa filmen". Detta görs i två steg. För det första: du underexponerar filmen, t ex genom att sätta mätaren i kameran på ISO 800 eller 1600. Du tar dina bilder. Två: du går hem och ska framkalla din film. Innan du sätter igång tar du fram databladet för din film och tittar på tabellen för framkallning/ISO. Där ser du att din film ska framkallas t ex 8 minuter om du exponerat efter ISO 400, 10 minuter om du expoenerat efter ISO 800 och 13 minuter om du exponerat efter ISO 1600. Du väljer den tid som passar din kamerainställning och framkallar filmen. Fix och skölj är som vanligt.

Alla siffror och tider jag nämnt är helt teoretiska. Det är olika tider för: film, framkallare, temperatur och även din specifika kamera och framkallningsteknik. De sistnämda kan man bara få reda på genom att göra tester.

Det som står ovan är den förenklade varianten. Det funkar att "pressa" filmen: man får negativ som går att kopiera eller skanna. Men vad som alltid blir ett resultat av att pressa filmen är högre kontrast, sämre skuggteckning och ökad kornighet. När man pressar en 400 film till 1600 (2 steg) förlorar man mycket teckning i skuggorna -- dessa blir ofta helt svarta i bilden.

Den tekniska versionen av detta är att det mycket sällan går att höja filmens känslighet så mycket som ett eller två steg. Det som egentligen händer är att man offrar skuggorna och höjer kontrasten på negativen. När man håller på med zonsystem gör man en liknande sak om det är väldigt platt ljus, fast man offrar inte skuggorna. Endast en liten "underexponiering" görs och sedan en ökad framkallning. Detta kallas för "expansion" på engelska, och kan översättas till plusframkallning eller expansion. Man undviker gärna ord som under- och överframkallning/exponering när man talar som zonsystem, helt enkelt därför att negativen inte under eller överexponeras/framkallas -- man matchar bara motivkontrastomfånget till filmens kontrastomfång med hjälp av justerad exponering/framkallning.
 
Jag har en undran som är ganska nära ämnet här.

Om man vet att en viss gammal optik tar väldigt kontrastlösa bilder, kan man då framkalla filmen till högre kontrast på något sätt utan att behöva offra detaljer?

Filter kanske är det enda som hjälper, men om filter inte kan fästas lätt på kameran? Det är en gammal 6x9 bälgkamera.
 
paco skrev:
Jag har en undran som är ganska nära ämnet här.

Om man vet att en viss gammal optik tar väldigt kontrastlösa bilder, kan man då framkalla filmen till högre kontrast på något sätt utan att behöva offra detaljer? ........

Förläng framkallningstiden lite grand så får du negativ med normal kontrast även med den gamla bälgkameran. Svårare än så är det inte.
 
Du kan också pröva att sätta mätaren (dvs den handhållna, eller den du har i huvudet) på lite högre ISO, utifall du får för mycket basslöja.
 
Ok. Nu gjorde jag tvärtom och körde lite kortare tid. Jag var rädd att hela filmen skulle bli väldigt tät pga kamerans kortaste tid på 1/200 och soligt väder.

Tack för svaren.
 
OBS! MER ÄN 2 ÅR SENARE.. bara så ni vet :)

Lånar tråden igen...

Nu ska jag göra detta som inte har ett vedertaget begrepp. Jag har en rulle som jag exponerade som 160 ISO, Portra VC mellanformat, men som visade sig vara Tri-X 400. (Inte lätt med fyra likadana kameror.)

Enligt devchart är tiden för detta 6,75 min med Xtol vid 20C (ISO 100-200). Vinner man nåt på detta jämfört med ordinarie tid på 8 min? Under sju minuter känns lite lurigt kort. Xtolen blandar jag 1+1.

Motiven är alla väldigt färglada saker från Botaniska, i sv/v då.. Jag har kört med ND-filter och vissa bilder kan vara överexponerade utöver ISO-felet.
 
Jag skulle påstå att det är en god idé att korta framkallningen något. Det kommer minska högdagerdensiteten och göra bilderna lite mer lättkopierade eller lättskannade.
 
Jag skulle påstå att det är en god idé att korta framkallningen något. Det kommer minska högdagerdensiteten och göra bilderna lite mer lättkopierade eller lättskannade.

Ok, ska testa den rekommenderade tiden. Bilderna blir ju inte som det var tänkt ändå iom bristen på färg :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar