Annons

Motljusfilter som fastnat

Produkter
(logga in för att koppla)

granis76

Medlem
Jag har en EOS450 där det sitter ett Hoya motjusfilter. På något sätt verkar filtret ha fastnat, får inte loss det. Har köpt kameran begagnad men jag såg hur säljaren lossade det och såg inte ut att skruva fast det speciellt hårt. Hur ska jag göra för att få bort det? Har vridit så hårt jag kan, vågar iaf inte ta i mer, är rädd att skada objektivet.

Någon som har tips på hur jag ska gå till väga för att få loss det?
 
Vad menar du med motljusfilter? Motljusskydd eller något filter? Skruvat eller med bajonett?
 
Oftast går det inte att få av filtret för att man trycker ihop det när man klämmer. Detta går att lösa med ett cd-fodral eller liknande och dubbel sidig tejp. Ta ett cd fodral och tejpa 2 remsor på det. Ta därefter av skyddsplasten och ställ objektivet med filtret ner mot tejpen. Vrid på objektivet. Du kan evt. kombinera det med att ställa filtret ner mot en påse fryste ärtor eller liknande.
 
Ok, är nybörjare i fotobranschen så jag blandar ihop begreppen. Har då lärt mig att det är ett uv-filter som sitter på.

Jag antar att det är högergänga så jag försöker vrida det moturs.

Har försökt att trycka med handflatan men det lyckades inte. Får pröva med lampsladd eller frysta ärtor då, tack för tipsen.
 
Sätt en gummisnodd runt filtret, det gör att du får mycket bättre grepp. Använde den metoden när ett filter hade fastnat på ett av mina objektiv. Lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.