Annons

Stativhuvud har fastnat

Produkter
(logga in för att koppla)

PerEKarlsson

Ny medlem
Hej! Jag har ett Manfrotto 290 Dual med huvud Manfrotto MVH500AH. Nu vill jag ta bort huvudet för att sätta dit en kulled, men det sitter fast. Jag har lossat låsskruven under plattan, dragit åt rotationsskruven så hårt jag vågar och försökt skriva av det, men det sitter stenhårt. Har ni några tips om hur jag ska göra?

Värme brukar ju hjälpa när skruvar sitter fast. Nu sitter där väl plastbitar som inte tål så mycket men hårtorks-temperatur (typ 80 grader) borde de väl klara?

Ibland får man ta en rörtång till hjälp. Glöm i så fall inte att vira en läderbit eller handduk så du inte gör märken i "stången" Och som sades nyss: se till att låsskruvarna inte är inskruvade om sådana finns (sitter underifrån upp mot botten på stativhuvudet för att förhindra rotation)

Modellen har bara en låsskriv och den är lossad. Problemet är att jag inte kan/vågar låsa huvudets rotation tillräckligt. Jag måste nog få fatt på något verktyg som kan nypa om den översta lilla smala aluminiumringen (se bild). Eller se om jag kan plocka isär huvudet uppifrån. Alla tips mottagesIMG_5465.jpeg

Haft motsvarande utmaning och med en kombo av WD40 och milt våld med en mindre rörtång släppte det till slut. Aluminiumet hade ärgat rätt rejält och nypt fast delarna.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Förhandsboka nya Fujifilm GFX100RF hos Götaplatsens Foto