Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Montera (klistra) bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

erikn

Aktiv medlem
Hej,

Vi har tackkort som vi vill använda ett speciellt papper till, och hur ska jag då helt enkelt fästa framkallade bilder på detta papper? Det enda som jag känner till är lim och fotokuddar, men detta kommer ju att lossna och inte se speciellt vackert ut. Finns det något bra sätt att limma dem, eller ett annat sätt att få det bra?

erikn skrev:
Hej,

Vi har tackkort som vi vill använda ett speciellt papper till, och hur ska jag då helt enkelt fästa framkallade bilder på detta papper? Det enda som jag känner till är lim och fotokuddar, men detta kommer ju att lossna och inte se speciellt vackert ut. Finns det något bra sätt att limma dem, eller ett annat sätt att få det bra?

Finns väl spec. tackkortsfoldrar som har små skåror där man kan sätta fast ett foto?

De små fotokuddarna som jag antar att du syftar på är väl de som är dubbelhäftande. Jag har använt dem under många år och de har aldrig lossnat. Använder själv det när jag monterar tackkort till kunder. En i varje hörn borde också funka. Så det fungerar alldeles utmärkt. Det finns också en hållare med dubbelhäftande tejp för just bilder som också är väldigt bra.

M v h
Patric

Re: Re: Montera (klistra) bilder?

tritub skrev:
Finns väl spec. tackkortsfoldrar som har små skåror där man kan sätta fast ett foto?
Jo, men vi har som sagt hittat ett speciellt papper, och det papperet finns inte i sådan tackkortsfolder.

www.tille.se skrev:
De små fotokuddarna som jag antar att du syftar på är väl de som är dubbelhäftande. Jag har använt dem under många år och de har aldrig lossnat. Använder själv det när jag monterar tackkort till kunder. En i varje hörn borde också funka. Så det fungerar alldeles utmärkt. Det finns också en hållare med dubbelhäftande tejp för just bilder som också är väldigt bra.
Jag har bara använt dessa dubbelhäftade fotokuddar till album, men då sticker bilden upp lite från papperet, och det blir lätt t.ex. lite luft under själva kortet (ibland typ bubblor). bilden sticker upp en bit och det ser inte sådär proffsigt monterat ut. Men det kan vara jag som gör fel också?
Tejpen lät intressant, var hittar man sådan?

Du hittar den nog i fotoaffärer eller välsorterade dagligvarubutiker, förmodligen där de säljer album eller bland kontorsmaterial.
Det går åt ganska mycket tejp när man monterar men det är det värt tycker jag.

P

Pritt roller http://www.pritt.de/Pritt_Kleberoller.1222.0.html

Funkar fin fint. Är man ännu profsigare använder man sprejlim. Men det är dyrt, smutsar ner och kräver lite erfarenhet av användaren om det ska bli riktigt bra. Finns dock som permanent och för ommonteringsbart limmande. Det senare gör att man kan flytta om bilden om det blev fel men det sitter inte i närheten så bra. Så kör på pritt-rollern. Enkelt och billigt och finns i vilken pappershandel som helst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar