Annons

Mitt omdöme om Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

drjoshua

Aktiv medlem
Jag vill först säga att jag inte gör anspråk på att vara fotoproffs eller experttyckare. Men jag vill ändå dela med mig mina erfarenheter av bytet från 450D till 60D. Jag har fått så många trevliga tips genom att läsa andras trådar och vill ge tillbaka lite. Och kanske inspirera andra att göra samma byte.

Jag använder kameran till inomhussport och allmänt foto. Och jag tycker många har varit ganska diplomatiska i sina åsikter om skillnaderna mellan exv. 450D och 60D. Den senare är SÅ mycket bättre än jag trott.

De saker som gav mig mest aha-upplevelse var AF och möjligheten att hantera höga ISO. Inomhus är ljuset kritiskt och att det skulle gå att använda ISO 3200 har jag sett men inte trott på. Att det var så enkelt att ta bort bruset i datorn och att ändå ha skärpa kvar är otroligt! Korta slutartider blev plötsligt möjligt.

AF jobbar så mycket bättre än på 450D. Jag har börjat lära mig att använda AI Servo ihop med AF-ON-knappen för att exponera och sätta AF. Sedan är det bara att smattra på med avtryckaren när det blir läge. I flera omgångar dessutom.

När det gäller handhavandet är ändå detta det bästa:
Att i det manuella läget kunna sätta korta slutartider (1/320-640), ha lämplig bländare och låta automatiskt ISO sköta en perfekt exponering. Jag har satt gränsen för auto-ISO till 3200. Det går säkert att höja lite till.

Ni som går i bytartankar, tveka inte. Det blir så mycket roligare att fota om inte kameran sätter gränsen. Min egen gräns är just nu mycket lägre än kamerans. Ställ gärna frågor om den så kan både jag och andra få övriga experters svar och syn på den.
 
Hej. Kul att höra att du är nöjd med din uppgradering.

Ser att du är ganska ny på Fotosidan. Välkommen.

Du kan skriva din rescension/upplevelse om din 60D här också om du vill.

/P
 
Jag använder kameran till inomhussport och allmänt foto.

Hej Håkan, några frågor.
Vad är det för inomhussport du fotar?
Jag är i startgroparna att byta hus och tänkte testa på att fota lite inomhussport, framför allt innebandy.

Jag har 2 vänner som gör det idag och de kör båda med Canon 7D och sedan har 1 av dem Canon 135/2L och den andra Canon 70-200/2,8L IS II USM.

Kanske klarar jag mig med en Canon 60D?
Vad har du för objektiv på?
Vore kalas om du kunde slänga upp några bilder.

/Kjell
 
Jag har kört med ett Canon 50/1.8 II för att få tillräckligt korta tider. Jag har inte fotat någon match med min 60D ännu. Bara lite testbilder på träning. Mitt Tamron 28-75/2.8 gav inte tillräckligt med ljus till 450D. Kanske kan jag använda det också i rätt hall.

Jag kommer ganska nära spelarna och längre brännvidd känns inte så nödvändigt. Men ett 70-200/2.8 skulle inte sitta fel. På en innebandymatch kan du fota över hela planen men i badminton så finns det en rad nät i vägen. Då får man vara mer kreativ. Det går inte att sitta vid sidan av planen och invänta rätt tillfälle. Antingen får man en rygg eller en spelare som göms av ett nät.

Jag lägger upp någon bild senare.
 
Nu behöver jag hjälp med kamerainställningar:

När jag fotar spelare i rörelse så har jag satt kameran på manuellt och auto-ISO. Då kontrollerar jag skärpedjupet och att bilderna blir "frysta". Auto-ISO ger mig perfekt exponerade bilder. Bra så!
AI Servo med aktivering på tummen.

När jag ska fota närbilder och exempelvis ansikten utanför planen skulle jag snabbt vilja "skruva om" kameran till att mäta och sätta fokus i spelarens ansikte. Jag skulle helt enkelt vilja ha ett läge som låser både AF och AE i en knapptryckning. I ansiktet (eller något annat), rikta om och ta bilden.

Om någon fattar vad jag skrivet så, hur gör jag?
 
Nu behöver jag hjälp med kamerainställningar:

När jag fotar spelare i rörelse så har jag satt kameran på manuellt och auto-ISO. Då kontrollerar jag skärpedjupet och att bilderna blir "frysta". Auto-ISO ger mig perfekt exponerade bilder. Bra så!
AI Servo med aktivering på tummen.

När jag ska fota närbilder och exempelvis ansikten utanför planen skulle jag snabbt vilja "skruva om" kameran till att mäta och sätta fokus i spelarens ansikte. Jag skulle helt enkelt vilja ha ett läge som låser både AF och AE i en knapptryckning. I ansiktet (eller något annat), rikta om och ta bilden.

Om någon fattar vad jag skrivet så, hur gör jag?
Du skulle ju kunna spara inställningar under läge C på programratten (sid 262 i manualen), och där välja One shot istället för AI Servo och även Spotmätning som ljusmätmetod. Då kan du snabbt växla från läge M till C för att få de inställningar du vill. Blir osäker på om det är något annat som kanske ska ställas in under läge C också...?
 
Jag har börjat flytta över inställningar till C-läget. Problemet är egentligen följande:

Jag vill kunna låsa både fokus och exponering på ett ansikte för att sedan kunna rikta om och ta bilden. Jag vill slippa att först trycka * för att låsa exponering, trycka ned avtryckaren halvvägs för att låsa fokus och sedan rikta om och ta bilden.

Jag trodde att det var en enkel sak att låsa AE och AF på en punkt samtidigt. På 60D kan man ju ändra hur knapparna ska fungera men alternativet AE-lås+AF finns inte.
 
Jag har börjat flytta över inställningar till C-läget. Problemet är egentligen följande:

Jag vill kunna låsa både fokus och exponering på ett ansikte för att sedan kunna rikta om och ta bilden. Jag vill slippa att först trycka * för att låsa exponering, trycka ned avtryckaren halvvägs för att låsa fokus och sedan rikta om och ta bilden.

Jag trodde att det var en enkel sak att låsa AE och AF på en punkt samtidigt. På 60D kan man ju ändra hur knapparna ska fungera men alternativet AE-lås+AF finns inte.
Aha, ok jag trodde att det skulle fungera. Men jag har å andra sidan inte ens en 60D utan 450D. Jag antar att det är auto-ISO som ställer till det då. Jag brukar köra helt manuellt, även vad gäller ISO, och då är det ju inget problem. Men jag antar att det inte går att kringgå att behöva använda * för att låsa exponeringen om du kör på auto-ISO, det är väl antingen det alternativet eller att köra på manuell ISO.
 
Senast ändrad:
Vad jag kan förstå så är det ingen standardinställning att det går att låsa både exponering och fokus med avtryckaren? Om jag till exempel har Av-läget och trycker ned halvvägs så låses AF men om jag riktar om så ändrar sig tiden. Oavsett om jag har auto-ISO eller inte.
 
Vad jag kan förstå så är det ingen standardinställning att det går att låsa både exponering och fokus med avtryckaren? Om jag till exempel har Av-läget och trycker ned halvvägs så låses AF men om jag riktar om så ändrar sig tiden. Oavsett om jag har auto-ISO eller inte.
Jag har heller aldrig hört talas om en sådan funktion. Jag undrar lite varför *-knappen är placerad där den är. Det är ju ganska meckigt att trycka ner avtryckarknappen halvvägs och samtidigt trycka in *-knappen med samma hands tumme. Skulle vara mycket bättre om *-knappen hade placerats så att man trycka in den med vänster hand istället. Jag antar att det är därför som du helst vill undvika *-knappen?
 
Just det. Men egentligen undrar jag varför det inte finns ett alternativ att avtryckaren låser både exponering och fokus när man trycker den avvägs. Eller finns det utan att jag hittat det?
 
I manualen på sid 257 står det

"Du kan ändra den funktion som är tilldelad när avtryckaren, AF-startknappen
och AE-låsknappen är nedtryckt halvvägs. Du kan tilldela följande funktioner
till knapparna i någon av tio kombinationer: Starta ljusmätning och AF, AElås,
starta ljusmätning, stoppa AF och ingen funktion."

Testa att lattja runt med inställningarna under meny C.Fn IV (4). Kanske finns nåt där.
 
Jag har heller aldrig hört talas om en sådan funktion. Jag undrar lite varför *-knappen är placerad där den är. Det är ju ganska meckigt att trycka ner avtryckarknappen halvvägs och samtidigt trycka in *-knappen med samma hands tumme. Skulle vara mycket bättre om *-knappen hade placerats så att man trycka in den med vänster hand istället. Jag antar att det är därför som du helst vill undvika *-knappen?

AE-låset håller väl ett tag efter man släppt knappen, några sekunder eller så? Sätter man dessutom fokuseringen på en annan knapp än avtryckaren (finns det separat AF-knapp på 60D?) så kan man ju när man har objektet i mitten trycka en gång på fokusknappen och sedan på AE-lock - sedan är det bara att komponera fritt och trycka av.

Bättre när det gäller fokus kan förvisso vara att välja en annan fokuspunkt än mitten, har man väldigt kort skärpedjup så är det svårt att komponera om utan att slarva bort fokus.
 
AE-låset håller väl ett tag efter man släppt knappen, några sekunder eller så? Sätter man dessutom fokuseringen på en annan knapp än avtryckaren (finns det separat AF-knapp på 60D?) så kan man ju när man har objektet i mitten trycka en gång på fokusknappen och sedan på AE-lock - sedan är det bara att komponera fritt och trycka av.

Bättre när det gäller fokus kan förvisso vara att välja en annan fokuspunkt än mitten, har man väldigt kort skärpedjup så är det svårt att komponera om utan att slarva bort fokus.
Det stämmer nog att AE-låset hänger kvar ett tag, har för mig att jag testade det när jag köpte min kamera från början, och det borde ju vara samma på alla Canons EOS:er tycker man. På min 450D kan man välja separat AF-knapp men jag tror att det endast är *-knappen som man kan välja då, men jag kanske har fel.

Jag har testat någon gång att välja en annan fokuspunkt än mitten, men det är ju inte heller så flexibelt. Om jag exempelvis har valt en fokuspunkt på höger sida och vill ta ett porträtt på någon som har vänt sig mot höger så vill jag nog (i de flesta fall) komponera om så att personen hamnar på vänster sida i bild. Då blir det en lång bit att komponera om. Visserligen kanske man slipper komponera om i 50% av fallen om man valt en fokuspunkt på sidan men personligen gillar jag mittenpunkten. Men det är ju bara vad jag tycker. :)

Tillägg: Till TS: Hittade den här tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=52212

Den handlar visserligen om 350D, och jag är inte säker på att menyn är uppbyggd likadant på 60D men det verkar ju handla om samma fråga om jag inte missförstått något, och det verkade lösa sig i det fallet i alla fall.
 
På min 450D kan man välja separat AF-knapp men jag tror att det endast är *-knappen som man kan välja då, men jag kanske har fel.
På 450D stämmer det, den har ingen separat knapp för AF, men jag tror de tvåsiffriga modellerna har det. Lätt att kolla, om man orkade googla. ;)

Jag har testat någon gång att välja en annan fokuspunkt än mitten, men det är ju inte heller så flexibelt. Om jag exempelvis har valt en fokuspunkt på höger sida och vill ta ett porträtt på någon som har vänt sig mot höger så vill jag nog (i de flesta fall) komponera om så att personen hamnar på vänster sida i bild. Då blir det en lång bit att komponera om. Visserligen kanske man slipper komponera om i 50% av fallen om man valt en fokuspunkt på sidan men personligen gillar jag mittenpunkten. Men det är ju bara vad jag tycker. :)
Det är därför man har en liten joystick på baksidan som man flyttar punkten med, snabbt och lätt. ;)

På de fina modellerna med "sämre" fokus så finns det ju bara nio att välja på, då är det väldigt snabbt att växla till rätt punkt med pinnen. Finns det fler punkter tar det förstås några extra tryck att gå från höger till vänster.
 
Vad jag kan förstå så är det ingen standardinställning att det går att låsa både exponering och fokus med avtryckaren? Om jag till exempel har Av-läget och trycker ned halvvägs så låses AF men om jag riktar om så ändrar sig tiden. Oavsett om jag har auto-ISO eller inte.

Det var konstigt, för mina kameror har varit inställda så direkt ur kartong i alla fall.
Menar du att det inte fungerar så på 60D?
Jag har haft alla möjliga Canon-kameror och alla har fungerat så som standardinställning.
Om jag trycker ner avtryckaren halvvägs så låser både AF och Exponering.
Nu gillar jag inte det så på min 5DMK2 har jag har lagt exponeringslåsning på avtryckaren och AF-låsning på AF-On på baksidan.
Det är kanske något jag inte förstått i frågeställningen?
 
Jag tror jag har ganska bra koll på vad de olika knapparna har för funktioner efter att ha testat och läst handboken.

På 60D finns ingen kombination (av 10 st!) där avtryckaren får funktionerna "AE-Lås+AF". Det som är förvalt när kameran levereras är att avtryckaren ska "Starta ljusmätning + AF".

Smilfinken:
Jag vill inte hålla på att trycka runt bland massa knappar utan vill helst bara avnända avtryckaren.

Jag trodde det var ett ganska grundläggande behov/önskemål att fokusera och exponera på samma ställe för att sedan komponera om och trycka? Exv ett lite mörkt ansikte med en ljusare bakgrund. Jag får läsa/testa mer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.