Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Misslyckade konsertbilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Hjesan!

Har tagit konsertbilder som jag fick hem idag! Negativen på de flesta bilderna är väldigt tunna! har kört med superia 800. Ljuset är en massa spolights i olika färger. Har spotmätt mot ansiktet, men negativen är väldigt tunna som sagt med resultatet att det är att bilderna blir otroligt korniga! Motven är mycket skarpa men bilden är täckt av stora korn.

Vad gjorde jag för fel och är det någon som har tips?

Har du använt blixt? Stod du tillräckligt nära för att ledtalet skulle räcka till?

Som du beskriver att du har fotat har jag alltid gjort och har aldrig fått några problem förutom på någon bild när de bytt ljus precis när jag tryckt av. Men var skräpet kommer ifrån är en bra fråga. Labbet?

Man ser att bilderna är skarpa, men bakgrunden (svart) är mycket kornig, samt även motivet förstås!

nje, använder den filmen mycket och det är inga normala korn för den filmen! Den är opressad osv..! Det sopm skall vara svart på bilden är halvgrått pga de all för stora kornen!

Det är inte så att labbet har ljusat upp bilderna? Jag brukar alltid skriva att svart ska vara svart så de inte ljusar upp bilderna. De har en ovana att göra det och då brukar man se kornet bättre

Jo, visst. et är möjligt att de gjort så! MEn jag tänker på negativen. De är alldeles för tunna! utfrätta på något vis!

Om neggen är för tunna rätt igenom så är det ju bara att du överexponerar nästa gång, då du av någon anledning fått underexponering på alla bilder denna gång.
Men som sagts tidigare, det är mycket troligt att labbet ljusat upp en hel del. När du kollar på neggen, kolla verkligen på ansiktena då, eller det du spottmätt på. För oftast ligger det väldigt starkt ljus just på artisten, sen är resten beckmörkt.

Vad jag gör på konserter är att jag litar 100% på kameran, kör evaluerande ljusmätning, alltså att den mäter ljuset i hela bilden men tar mest hänsyn till centrum eller den valda AF-punkten, och det blir alltid kanon! Men så är det ju en canon också.....;)

En annan grej som kan ha felat för dig är att exponeringen inte räckt till helt enkelt. Om du t.ex kört bländarautomatik och valt säg 1/60sek, och kameran valt den största bländare du har f3,5 t.ex, men att det egentligen behövts ca f1,8 eller liknande. Då varnar ju kameran för det genom att bländarvärdet blinkar i sökarn, men det kan ju vara lätt att missa om man är lite småstressad. Mvh micke

Jag brukar köra med AV (kör canon). ställer in kameran på f2.8 eller 3.5 om det hjälper er nått!?

Hej Niklas!

Plåtar man med Fujis 800 så är den väldigt känslig för underexponering. Så fort inte det finns tillräckligt med ljus så blir bilderna väldigt korniga. Om ljuset däremot är bra så är kornet inte alls synligt på samma sätt.
Det är inte fel att pressa filmen till 1600 vilket den klarar utmärkt.
Det är svårt att säga exakt varför negativen är tunna. Men klokast är nog att låta kameran mäta ljuset som någon skrev.
Viktigt är också att titta, när konserten börjar, vilken typ av ljus det är. Vitt ljus är det bästa för att få bra bilder men kanske inte så spännande. Själv plåtade jag Ardis några år sedan i Hultsfred. En mörkhyad artist och bara rött ljus gjorde det väldigt svårt att plåta.
Det är faktiskt inte fel att använda blixt, kanske med lite reducerat ljus. Ljuset från spotlights är så starkt att det ändå kan bli stämning i bilden.

Jag tror att exponeringen i själva verket är helt rätt, men att labbet velat kompensera för den svarta bakgrunden. Sånt här ska dom göra om utan extra kostnad. Ta med neggen tillbaka och säg åt dem att göra om!

Kolla t.ex på framsidan av hennes tröja, hade du en rikare exponering så skulle det istället bli för utfrätt.

så med det andra ni ser tror ni att det är labbets fel? Hur tror ni motivet skulle bli om de mörkade bilden något?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar