Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta liket lever

Produkter
(logga in för att koppla)
larsborg skrev:
säkert har de andra kameratillverkarna haft den idén oxå, men släppt den, vi vet ju hur länge det tog innan K-M 7D lanserades.
Vid brännvidder över omkring 300mm, då hinner inte AS, i bildsensorn, med lika bra som IS i objektivet.
Men utvecklingen fortsätter ...

Var har du läst att AS inte hinner med?

Klart att de andra har tänkt tanken när Minolta visat den, precis som när Minolta visade AF en gång i tiden, men de vill förstås sälja dyra IS/VR objektiv. Vad jag förstår hade inte ens Minolta någon stabiliserad optik sen tidigare, hur tusan Minoltaägare klarat sej utan sån!?

larsborg skrev:
-------------------------------------------------
Sten-Åke Sändh skrev:

...Om man "wobblar" med objektivets ände trots att rörelserna i X- och Y-led är små så har ju AS inget motmedel mot detta.
--------------------------------------------------

En nyckter fotograf är alltid en bra fotograf!
Vid "wobbling" räcker nog varken AS eller IS, utan sitt ner, nycktra till, vid svårare fall, tillkalla en läkare, motmedel finns

En nykter fotograf är inte alltid en bra fotograf, det är dagens överdrift. Nykterhet är ingen garanti för bra bilder men den underlättar säkert!

Det finns grader även i helvetet. Man kan wobbla lite också och även då är AS chanslöst. Vid svårare berusning ska man nog nyktra till först men det märkliga är att det finns massor av folk som nästan bara fotar när de är fulla. Har man en liten Caplio R3 eller R4 som partykamera så får man ju en viss hjälp med stabiliseringen men annars hjälper nog bara att nyktra till eller kalla på läkare som du så riktigt påpekat. :)

KG Stolt skrev:

Jag skall kolla varifrån, återkommer.
Men, enkelt, rent fysiskt/mekaniskt, det blir större vibbar, ju längre från vibbarna man skall korrigera, ju längre pendel, ju större vibbar, eller hur?

Larsa Zingmark skrev:

Jag tror för egen del att vi har en tendens att överdriva betydelsen av detta glapp.

Håller med dig, de flesta bryr sig inte, så även jag.
Jag tror att Sony kommer att bli en mycket seriös och kunnig aktör inom fotografin, särskillt inom D-SLR!
De är ju stora inom elektroniken idag, vilket är en förutsättning för att kunna vara kvar inom den digitala världen, kvittar om det är inom bild eller ljud!

Re: Re: Minolta liket lever

HDFS) (KGS skrev:
Alltså nu har ju jag inte gjort några vetenskapliga tester men tycker mig både märka samt har läst att AS inte är lika effektivt vid längre brännvidder som exempelvis IS eller VR. I de första testerna där detta skrevs så tycker jag att det mest verkade röra sig om gissningar men jag tror att det kan stämma...

Som sagt, har inga egna tester som påvisar detta annat än att jag tycker mig märka att redan vid 210mm så är det inte 3-4 stegs längre tid som gäller, ju kortare brännvidd desto fler stegs förlägning av tid tycker jag mig klara.

Hur det nu är med detta så tycker jag att AS är alldeles förträffligt, vi får ju inse att IS & VR är rejält mycket dyrare samt att man i dessa objektiv kan optimera stabiliseringen för brännvidden.

//Larsa

Jag har tagit knivskarpa bilder med min kamera vid 300 mm och 1/30 s. Även fullt acceptabla bilder vid 1/15, fast då med stöd.

Mina högst ovetenskapliga test med Sigma 300/4 och handhållet är att AS ger ca 1-2 steg för motiv på nära håll, 2-3 steg för motiv på lite längre.
Jag vet inte varför avståndet spelar någon roll, det kanske har med aceptansen för oskärpa?

mr.b skrev:
Jag har tagit knivskarpa bilder med min kamera vid 300 mm och 1/30 s. Även fullt acceptabla bilder vid 1/15, fast då med stöd.
Vad enskilda personer klarar med vissa brännvidder vid olika tider är ointressant då det kan skilja ganska så mycket mellan person & tillfälle, det intressanta är vad en bildstabilisering kan tillföra.

Jag har lyckats med storverk vissa gånger & misslyckats fatalt andra gånger, både med & utan AS:) Därför håller jag mig på den säkra sidan, om möjligt...

//Larsa

Nome Nescio skrev:
Mina högst ovetenskapliga test med Sigma 300/4 och handhållet är att AS ger ca 1-2 steg för motiv på nära håll, 2-3 steg för motiv på lite längre.
Jag vet inte varför avståndet spelar någon roll, det kanske har med aceptansen för oskärpa?
Jag vet inte varför jag med AS får problem vid 210mm & 1/60 då jag ledigt grejar 28mm på en halv sekund???
Har inte gjort några riktiga tester & de flesta motiv jag tagit med 210mm är på längre avstånd.

Har ingen längre brännvidd än 210 att testa med & ska även tillägga att när jag skriver problem så menar jag oskärpa i 100% förstoring, resultatet duger gott till normala förstoringar.

//Larsa

Jag har fotat en hel del med 300mm och jag tycker AS verkar göra det den ska göra. Men vad jag kan konstatera är ju att jag inte är så stadig på handen som jag gärna vill tro. Det blir extra tydligt vid 300mm. Rörelserna är så stora att det knappt kan räknas till skakningar utan mera panoreringar fram och tillbaka :) Har svårt att tänka mig att vare sig IS eller VR avhjälper det problemet.

Mvh
Maverick

HDFS) (KGS skrev:
Stabilt som f-n, då skulle du fixa en halv sekund med AS...

Detta var förstås MED AS... och självklart blir inte varje bild skarp... Min poäng är bara att jag inte anser Minoltas AS vara sämre än motsvarande teknik inbyggd i objektiven.

Maverick skrev:
Har svårt att tänka mig att vare sig IS eller VR avhjälper det problemet.
Eftersom detta är mycket individuellt kan jag ju inte veta om det räcker för dig men just på långa brännvidder visar den objektivbaserade bildstabiliseringen en av sina fördelar genom att också sökarbilden blir stilla. Det blir då betydligt mindre störande under bildkomponerandet. På 300 mm upplever åtminstone jag stor skillnad på just det när IS aktiveras respektive slår av.

larsborg skrev:
KG Stolt skrev:

Jag skall kolla varifrån, återkommer.
Det vore verkligen intressant om du kunde hitta en seriös oberoende jämförelse mellan systemens effektivitet då tråden nu bara står och stampar med KM-ägare som upprepar sin övertygelse om att AS funktionellt säkert åtminstone är lika effektivt och sådana som jag som åtminstone ser teoretiska prestandafördelar för alternativen.

P.R. skrev:
Det vore verkligen intressant om du kunde hitta en seriös oberoende jämförelse mellan systemens effektivitet då tråden nu bara står och stampar med KM-ägare som upprepar sin övertygelse om att AS funktionellt säkert åtminstone är lika effektivt och sådana som jag som åtminstone ser teoretiska prestandafördelar för alternativen.
Jag har läst detta om att AS tappar efektivitet vid längre brännvidder, dock inga seriösa tester utan antaganden när man testade D7D när den kom... Mina egna erfarenheter gör att jag dock är inne på att så är fallet.

Jag är KM-ägare & tycker att AS är super, tycker dock att det säger sig självt att ett objektiv med inbyggd stabilisering bör gå att optimera bättre, en stabiliserad sökarbild är ju också en fördel.

Fördelen med AS då är ju att det blir klart billigare för konsumenten samt att man kan få det på precis alla objektiv, även ljusstarka kortare objektiv vilket öppnar enorma möjligheter! Dessutom så läser jag ofta om att man med Canons IS måste vänta ett tag efter nedtryck för att objektivet ska hinna stabilisera sig, tycker att det känns som att AS där är snabbare men gissar igen:) (lite väl mycket gissningar kanske men nån får väl rätta mig om jag har fel...)

Båda systemen har sina för & nackdelar & att kriga om vilket som är bäst känns inte riktigt, om alla Canons objektiv hade haft IS till en rimlig kostnad så hade det systemet kanske varit bäst, nu är det dock inte så... Det bästa hade ju varit om Canon klämt in stabilisering i husen också, då hade man kunnat välja en optimerad stabilisering för långa brännvidder (IS) samt den inbyggda för optik utan IS.

Att AS är bättre rent ekonomiskt sett kan vi väl dock vara överens om!

//Larsa

.Z. skrev:
Det bästa hade ju varit om Canon klämt in stabilisering i husen också, då hade man kunnat välja en optimerad stabilisering för långa brännvidder (IS) samt den inbyggda för optik utan IS.
Man har ju från Canon sagt att det mycket väl är en möjlighet framöver vilket är ett erkännande av AS-teknikens betydelse från bästa möjliga källa. Normalt sett aktar sig ju alla för att erkänna att konkurrenter har någonting som är bra.
Att AS är bättre rent ekonomiskt sett kan vi väl dock vara överens om!
Jo det har jag gjort flera gånger redan i tråden.

Det är när det sägs finnas jämförelser gjorda och kommer uttalanden som "...jag inte anser Minoltas AS vara sämre än motsvarande teknik inbyggd i objektiven." som jag blir nyfiken på att få veta mer om systemens prestanda sida vid sida.

P.R. skrev:
Det är när det sägs finnas jämförelser gjorda och kommer uttalanden som "...jag inte anser Minoltas AS vara sämre än motsvarande teknik inbyggd i objektiven." som jag blir nyfiken på att få veta mer om systemens prestanda sida vid sida.
Vi får väl söka & se om vi hittar nåt...

Det svåra med detta är att vissa påpekar att dom handhåller den & den brännvidden vid den tiden utan problem, detta är helt ointressant. Det enda som är intressant är ju hur många stegs förlägning man kan få...

Jag är mycket nöjd med min AS men är lätt konfunderad över att jag inte kan använda längre tider vid 210mm än jag kan, typ 1/60. Kanske beror på mig?

//Larsa

.Z. skrev:
Jag är mycket nöjd med min AS men är lätt konfunderad över att jag inte kan använda längre tider vid 210mm än jag kan, typ 1/60. Kanske beror på mig?

//Larsa

1/60 vid 210mm? Jag tror inte det är många VR/IS/OS som grejar sådanna tider med ett 200mm. Betänk att skakningarna förstoras på samma sätt som besärningsfaktorn. Så utan AS så bär tiden vara 1/300 eller kortare.

Jag går aldrig under dubbla tiden för 1/bränvidd med AS på, först vid 1/brännvid så kan jag känna mig säker på att det inte blir skakningsokärpa.
Jag kanske var en väldigt ostadig hand?

Nome Nescio skrev:
1/60 vid 210mm? Jag tror inte det är många VR/IS/OS som grejar sådanna tider med ett 200mm.
Möjligt att det är som du säger Per, jag har nämligen ingen som helst personlig erfarenhet av IS/VR...

//Larsa

Ett litet knep är att ha dextrosol i väskan för att minska sockerskakningarna när hungern smyger sig på. Funkar på IS/VR/AS...

AS eller IS?
Varför AS är bra från vidvinkel upp till tele omkring 300mm, därefter är IS bättre, att fånga vibbarna?
Jag är nu inte i bostaden i Sverige, utan arbetar i Österrike, hemma har jag säkert anteckningar på, var jag såg artikeln, som behandlade AS/IS.

Men, spontant tänkt, rent fysiskt/mekaniskt, kan förklaringen vara denna:

- utgå ifrån en vidvinkel 35mm, på K-M 7D/5D ger det en bild motsvarande omkring 50mm, alltså en sk. normaloptik, ingen förstoring, den återger vad vi ser.
Men, vid tele 300mm, här 300x1,5=450mm, ger det en stark televerkan av 9ggr, 450/50=9.
Vibbarna ökar även med 9ggr, ju större tele, ju större förstoring, ju större vibbar mot bildsensorn.
IS motverkar vibbarna i själva objektivets linser, mindre vibbar att motverka, inte lika
beroende av förstoringsgraden på objektivet,

Skall kolla, när jag kommer hem, vem som har gjort en test, men AS är utan tvekan för de flesta
fotografer en alldeles lysande funktion, eftersom vi använder oftast objektiv från vidvinkel till
ett tele av omkring 300mm.
Alla tidigare objektiv, från 1985 och framåt i tiden, maxxum/dynax/alpha, får en AS funktion, lysande!

Kraftigare tele, då tar vi fram stativet, för bästa bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar