Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta liket lever

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nedanstående är saxat från PC World idag 24:e april och det publicerades 19 april.
http://blogs.pcworld.com/staffblog/archives/001888.html
(motsvarande info finns på MacWorld
http://www.macworld.com/news/2006/04/20/alpha/index.php

Citat:
"Today @ PC World

News, opinion, and links from the PC World staff.
See all Today @ PC World.
Sony Announces Name of its D-SLR System

Posted by Melissa Perenson
Wednesday, April 19, 2006, 09:05 PM (PST)


Sony, which had previously announced plans to enter the digital SLR market, has just announced the nomenclature of its new digital SLR line. Taking a page from the singer Prince's playbook, the new system will be represented by α, the Greek symbol for alpha. According to a company spokesperson, the branding builds on the existing use of alpha as the Konica-Minolta brand in Asia; and, Sony is trying to "bridge the tradition and infuse the brand name with new meaning" (namely, that Alpha means "beginning" and "essential" as per the press release). The company plans to provide camera bodies, lenses, and accessories under this new brand; however, no new products have been announced at this time.

As expected, the new" system will leverage the Konica-Minolta Maxxum lens mount system, which Sony assumed after Konica-Minolta exited the photography business earlier this year. According to Sony, Konica-Minolta’s existing lenses and accessories will be compatible with the new D-SLR cameras."
Slut citat

Andra tecken jag snubblat över är att Tamron tydligen börjat märka sina nytillverkade Minolta-objektiv med "Sony Minolta". Den senare uppgiften kommer från en affärsanställd som tydligen sett detta direkt på förpackningarna, så det kanske ska tas med en nypa salt.
 
vet inte rikigt vad som ska hända,
men jag tycker att SONY vore dumma
i huvudet om de inte snyltade på den
anrika och mycket välkända namnet Minolta
när de börjar prångla ut DSLR-kameror.

och så hoppas jag att de gör det också.
Så att Minolta lever kvar, även med namnet.
 
christianhylse skrev:
vet inte rikigt vad som ska hända,
men jag tycker att SONY vore dumma
i huvudet om de inte snyltade på den
anrika och mycket välkända namnet Minolta
när de börjar prångla ut DSLR-kameror.

och så hoppas jag att de gör det också.
Så att Minolta lever kvar, även med namnet.

Det finns nu en webbsite hos Sony där de presenterar sig och sina planer för DSLR-marknaden, men det är fortfarande ganska tunt med info. Det verkar inte som om man bär med sig "Minolta" utan istället har valt att använda det namn man valt för spegelreflexkameror från Minolta i Asien, nämligen "Alfa". Alfa användes av KM i Asien som Dynax i Europa och Maxxum i USA. Alfa står för begynnelse och nystart, så "Minolta" försvinner nog in i historien nu som det verkar.
 
Med tanke på att största delen av KonicaMinolta finns kvar samt att Sony vill förknippa kamerorna med just Sony så har det väl aldrig funnits någon risk att Minolta skulle vara kvar som namn?

Linkande har ju hänt iofs (Volvo) men Sony har varit rätt klara med att man skall komma ut med Sony-produkter.

/Andreas
 
hazard skrev:
Med tanke på att största delen av KonicaMinolta finns kvar samt att Sony vill förknippa kamerorna med just Sony så har det väl aldrig funnits någon risk att Minolta skulle vara kvar som namn?

Linkande har ju hänt iofs (Volvo) men Sony har varit rätt klara med att man skall komma ut med Sony-produkter.

/Andreas
Minoltas namn kommer leva vidare i alla sammanhang som har med objektiven att göra. Här kommer Sony att ha alla skäl i världen att tala om för folk att det finns "massor" av gamla tillbehör till deras kunders "nya" kameror. Att dra igång allt från scratch skulle nog vara tungt även för en gigant som Sony. Annars har jag inga problem med att det står Sony på kamerorna. Jag har ett antal Sony-prylar och tycker ofta om deras design. Det viktiga för mig och många med mig är nog om man kan föra vidare KM:s fina DSLR-tradition av innovation och lysande användarvänlighet som den manifesteras i KM:s DSLR:er Risken finns tyvärr att de går vilse i sina gamla menysystem och inte fattar vilken vinst det är med mekaniska reglage. Det är ju ergonomin som verkligen gör D7D till något speciellt och inte bara AS även om det var en fantastisk och unik innovation i sig när det kom.
 
inte bara AS även om det var en fantastisk och unik innovation i sig när det kom. [/B]

Fortfarande är det en unique selling point som inte nog kan värderas. Ingen har hittills kunnat presentera ett enda rimligt skäl till att köpa nåt annat, om man inte redan sitter på en massa bra optik o andra tillbehör till nåt annat märke.

Det förvånade mej mycket att Sony i sin kompakt med stor sensor skippade AS.
 
HDFS) (KGS skrev:
Fortfarande är det en unique selling point som inte nog kan värderas. Ingen har hittills kunnat presentera ett enda rimligt skäl till att köpa nåt annat, om man inte redan sitter på en massa bra optik o andra tillbehör till nåt annat märke.

Det förvånade mej mycket att Sony i sin kompakt med stor sensor skippade AS.

Nu finns ju CCD-shift teknik i flera kameror än KM:s idag. Både Ricoh Caplio R3 och R4 har det. Nån Sharp-modell likaså. Är det i så fall KM de handlat licensen av? Om andra kan använda tekniken så är det ju riktigt konstigt att Sony inte gjort det ännu. Skulle verkligen bli svårt förvånad om inte Sony kommer att implementera AS i praktiskt taget varenda kamera man säljer om nåt år. Just AS måste varit ett av KM-guldäggen Sony verkligen ville åt. Det finns fortfarande efter drygt ett år sen introduktionen på marknaden inga andra DSLR:er än KM:s som har inbygd AS. Det är en mycket mer begåvad teknisk lösning än att bygga in stabilisering i optiken.

Däremot finns det som sagt några kompaktkameror som faktiskt har det. Caplio R3 är verkligen ett tekniskt litet underverk den med - en av de roligaste leksaker jag nånsin haft. Zoom 28-200, AS, 2,5" bildsärm och inbyggt sjukt kul macro i en litet fånigt hus som man tror ska spruta vatten på en när man klämmer på det. Jag tror att det blir ett kul teknikår med Sony 2006!
 
Vadå lik?
Jag trodde alla fotointresserade visste, att K-M är en underavdelning till Sony, numera!
Objektiven till "Alpha" Sony D-SLR kommer att tillverkas av Tamron och K-M, elektroniken, cpu och bildsensor, dvs kamerahus, yttre hölje och teknik, blir från Sony.
Sony säger själva, att hela systemet kommer att vara kompatibelt med K-M Dynax/Maxxum.
Min uppfattning, är att Sony kommer att bli en mycket seriös och kunning tillverkare av D-SLR.
Vänta till augusti/september 2006, då lanseras den första D-SLR någonsin från Sony.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Det är en mycket mer begåvad teknisk lösning än att bygga in stabilisering i optiken.
På vilka tekniska grunder är det mer begåvat?

Det är marknadsmässigt lysande att erbjuda bildstabilisering oavsett objektiv men om man har råd att betala vad de stabiliserade objektiven kostar, borde väl en stabilisering som är optimerad för den aktuella brännvidden och dessutom också ger stabiliserad sökarbild vara en betydligt bättre lösning tekniskt/praktiskt?
 
-------------------------------------------------Pelle Rindar skrev:

På vilka tekniska grunder är det mer begåvat?

Det är marknadsmässigt lysande att erbjuda bildstabilisering oavsett objektiv men om man har råd att betala vad de stabiliserade objektiven kostar, borde väl en stabilisering som är optimerad för den aktuella brännvidden och dessutom också ger stabiliserad sökarbild vara en betydligt bättre lösning tekniskt/praktiskt?
-------------------------------------------------

Det är inte frågan om att ha råd, men däremot om de tidigare gamla objektiven kan få AS!
Det går inte i systemet från Nikon, Canon eller Pentax.
Är inte det tillräckligt begåvat?
 
larsborg skrev:
Vadå lik?
Jag trodde alla fotointresserade visste, att K-M är en underavdelning till Sony, numera!
Objektiven till "Alpha" Sony D-SLR kommer att tillverkas av Tamron och K-M, elektroniken, cpu och bildsensor, dvs kamerahus, yttre hölje och teknik, blir från Sony.
Sony säger själva, att hela systemet kommer att vara kompatibelt med K-M Dynax/Maxxum.
Min uppfattning, är att Sony kommer att bli en mycket seriös och kunning tillverkare av D-SLR.
Vänta till augusti/september 2006, då lanseras den första D-SLR någonsin från Sony.

Jag tror också på Sony men att tro att det är så enkelt som att KM nu är en underavdelning till Sony och då är väl allt frid och fröjd och business as usual. Varför har man då tillåtit att ett vakuum nu uppstått på marknades efter KM när allt KM bara försvann utan ens så mycket som en ambition att hålla den gamla kundkretsen informerad och produktförsörjd. Vad hade hindrat "underavdelningen KM" hos Sony att fortsätta sälja både 7D, 5D (som ju sålde riktigt bra då) inklsive tillbehör? Man har faktiskt gjort ingetdera och det har i det närmsta varit helt dött i nästan ett halvår. Jag tycker faktiskt det är riktigt anmärkningsvärt. Verkligt misshandlad business!

När man slår ihop stora företag skramlar det ordentligt, det vet alla som varit med om det och det vet även jag av personliga erfarenheter. Ett annat stort exempel är mergen mellan Compaq och HP som exempel. Där skrotades hela HP produktlinjer och HP-tekniker i försöket att jämka samman olika kulturer (trots att det var HP som köpte Compac). Jag tror inte alls att det är så idylliskt hos Sony heller.

Sen ska man inte tro att alla "fotointresserade" vet bara för att man själv "vet". Det enda de flesta kan vara övertygade om är att vi idag vet mycket lite i frågan. Men det jag vet är det jag ser och det jag ser, är att det finns åtminstone ett par vanliga förhållningssät till KM:s sorti.

1. De som inte mår bra av att se "Minolta"-kulturen gå i graven och som gärna vill att varumärket "Minolta" ska finnas kvar på nåt sätt. Dessa människor är oroliga för att de idag inte ens kan ersätta ett pajat skydd till 7D:s LCD-display. Det finns ju faktiskt inga delar att köpa! (jag tillhör även denna grupp av detta skäl)

2. De som nog tror att allt kommer att bli bra och t.o.m. bättre med en starkare tillverkare/ägare än KM varit. Denna grupp tror att det viktigaste överlever (endast där har ju Sony varit tydliga) och det är deklarationen att hålla fast vid Minolta-mount för objektiven och det är väl egentligen det som är det viktigaste och avgörande. Men grundfrågan står kvar: Kommer jag att kunna köpa ett nytt LCD-displayskydd när Sony startar produktflödet igen eller sträcker sig inte ambitionen till nånting annat än nyproduktion?
 
Senast ändrad:
P.R. skrev:
På vilka tekniska grunder är det mer begåvat?

Det är marknadsmässigt lysande att erbjuda bildstabilisering oavsett objektiv men om man har råd att betala vad de stabiliserade objektiven kostar, borde väl en stabilisering som är optimerad för den aktuella brännvidden och dessutom också ger stabiliserad sökarbild vara en betydligt bättre lösning tekniskt/praktiskt?

På den grund du först nämner. Jag tror de flesta skulle välja att betala för bildstabiliseringen en gång för alla istället för om och om igen för varje objektiv med IS de köper, om de bara hade valet (men det valet har varken Canon eler Nikon-människorna idag). Låt vara att man kan vinna vissa tekniska fördelar med exv. en IS-lösning istället för AS, men att få bildstabilisering ihop med sina 20 år gamla Minolta AF-objektiv på köpet tror jag de flesta användare skulle föredra om de bara hade valmöjligheten. Jag tycker det ska bli spännande att se vad Canon och Nikon tänker ta sig till nu när Sony gör entre på DSLR-marknaden. AS är en formidabel selling point som KG understrukit tidigare. Att inte kunna erbjuda den tekniken kommer att vara ett marknadshandikapp främst på massmarknaden och den är viktig för att man ska ha råd med övrig utveckling.

AS är stabilisering för alla! IS för de som har råd. Frågan är hur mycket mer det är värt att betala för de marginella fördelar som en brännviddsoptimerad IS kan ge.
 
larsborg skrev:

Det är inte frågan om att ha råd, men däremot om de tidigare gamla objektiven kan få AS!
Det går inte i systemet från Nikon, Canon eller Pentax.
Är inte det tillräckligt begåvat?
Jo det är fantastiskt för alla som har optik utan bildstabilisering och för dem som köper nytt utan nämnda egenskap (och då blir det självklart också en ekonomisk fråga eftersom den optiken generellt sett är billigare).

Jag ser dock fortfarande fördelen som marknadsmässig/ekonomisk snarare än att den skulle vara tekniskt överlägsen av de skäl jag anförde.

Ambitionen med frågan var absolut inget märkeskrig utan jag undrade bara om det fanns några tekniska fördelar jag inte förstått.
 
-------------------------------------------------
Sten-Åke Sändh skrev:

Nu finns ju CCD-shift teknik i flera kameror än KM:s idag. Både Ricoh Caplio R3 och R4 har det. Nån Sharp-modell likaså. Är det i så fall KM de handlat licensen av?
-------------------------------------------------
- Ja!
K-M är de enda som har tagit fram ett AS för bildsensorn, vad jag känner till!
Varför inga andra har intresse av att använda/köpa en tillverkningslicens, kan vara att det är dyrt.
Säkert, vet K-M potentialen av sitt patent, lång tid av forskning, med stora utgifter, de kom därför sist till marknaden för D-SLR.
Men, vi vet hur det gick!
Utmärkta kameror båda två, K-M 7D och K-M 5D, med en unik AS placering, men företaget K-M ansåg sig inte hämta hem tillräckligt snabbt med pengar, valde därför att först samarbeta med Sony, senare låta Sony ta över ansvaret.
En lysande planering, K-M är mycket bra på optik, Sony lika lysande på elektronik.

-------------------------------------------------


Varför det är ett halvårs glapp, mellan det K-M drar sig tillbaka och Sony fortsätter i samma spår?

- Ja, hur skall någon människa kunna veta detta som inte sitter i styrelsen för K-M/Sony?
Det blir bara mindre gissningar, som att Sony vill få hela K-M produktionen intrimmad, till att bli ännu bättre, Sony har bildsensorer på 10-12 Mp, som skall användas, till det behövs säkert mycket tester innan de går i produktion.

Hur skall jag nu få tag på reservdelar?

- Sony har knappast glömt bort reservdelsbiten, till de tidigare K-M 7D och K-M 5D, eftersom där i "eftermarknaden" det hämtas hem bra med pengar, en skada kan hända, att inte då ha reservdelar till övertagna kameror, när nu Sony har tagit över servicen, självklart kommer det att finnas reserdelar!
Sony kommer väl inte att sälja glass för sommaren, eller?

AS på bildsensorn är en formidabel "selling point", visst helt lysande, utan tvekan.
Vad Nikon, Canon, Pentax och Olympus egentligen tycker, är jag övertygan om, men de måste sälja sitt IS i objektiven, det går väl inte annat att gå ut med?
Skillnaden då?
AS i kamerahuset är snabbare att reagera på vibbarna, än IS i objektivet, men en mera komplicerad konstruktion, säkert har de andra kameratillverkarna haft den idén oxå, men släppt den, vi vet ju hur länge det tog innan K-M 7D lanserades.
Vid brännvidder över omkring 300mm, då hinner inte AS, i bildsensorn, med lika bra som IS i objektivet.
Men utvecklingen fortsätter ...
 
larsborg skrev:
[B


Hur skall jag nu få tag på reservdelar?

- Sony har knappast glömt bort reservdelsbiten, till de tidigare K-M 7D och K-M 5D, eftersom där i "eftermarknaden" det hämtas hem bra med pengar, en skada kan hända, att inte då ha reservdelar till övertagna kameror, när nu Sony har tagit över servicen, självklart kommer det att finnas reserdelar!
Sony kommer väl inte att sälja glass för sommaren, eller?

AS på bildsensorn är en formidabel "selling point", visst helt lysande, utan tvekan.
Vad Nikon, Canon, Pentax och Olympus egentligen tycker, är jag övertygan om, men de måste sälja sitt IS i objektiven, det går väl inte annat att gå ut med?
Skillnaden då?
AS i kamerahuset är snabbare att reagera på vibbarna, än IS i objektivet, men en mera komplicerad konstruktion, säkert har de andra kameratillverkarna haft den idén oxå, men släppt den, vi vet ju hur länge det tog innan K-M 7D lanserades.
Vid brännvidder över omkring 300mm, då hinner inte AS, i bildsensorn, med lika bra som IS i objektivet.
Men utvecklingen fortsätter ... [/B]

Det gäller inte bara reservdelar utan även nya tillbehör. Reservdelar till Zieger och andra verkstäder kommer säkert fram idag om de bara finns att få tag på i de bakre leden. Jag tror att det är svårare med tillbehör. Var kan man köpa nya motljusskydd och LCD skydd idag?

När det gäller AS snabbhet så handlar det nog inte bara om det. AS kan ju inte kompensera för annat än rörlser i X- och Y-led. Om man "wobblar" med objektivets ände trots att rörelserna i X- och Y-led är små så har ju AS inget motmedel mot detta. Av detta följer att det är viktigt att försöka begränsa rörelserna i Z-led så mycket de bara går för där är AS chanslöst hur snabbt det än är. Vet inte om IS är bättre på sån kompensering men även den tekniken har väl sina begränsningar i Z-led.
 
-------------------------------------------------
Sten-Åke Sändh skrev:

...Om man "wobblar" med objektivets ände trots att rörelserna i X- och Y-led är små så har ju AS inget motmedel mot detta.
--------------------------------------------------

En nyckter fotograf är alltid en bra fotograf!
Vid "wobbling" räcker nog varken AS eller IS, utan sitt ner, nycktra till, vid svårare fall, tillkalla en läkare, motmedel finns
 
larsborg skrev:
Varför det är ett halvårs glapp, mellan det K-M drar sig tillbaka och Sony fortsätter i samma spår?
Jag tror för egen del att vi har en tendens att överdriva betydelsen av detta glapp.

I dessa internet/forum-tider så är vi några "nördar" som tror att hela världen har järnkoll på detta & att Sony tappar något oerhört på detta glapp. Betänk att världen är stor & DSLR-köpare tillkommer hela tiden & alla byter inte märke p.g.a. osäkerhet, inte många alls skulle jag tro... Vi som häckar i dessa forum är ju knappast någon standard för amatörfotografer runt om i världen, det ser jag faktiskt runt omkring mig bland de jag känner som fotograferar.

Tänk för 20 år sedan, då var ett halvår inget, idag så är det en evighet i väntan på ett besked från en kameratillverkare. Betänk att KM lyckades komma in bra på marknaden trots att man klantade till det & kom sent med DSLR, självfallet så hade det varit bättre om dom fått fingrarna ur några år tidigare men ändå...

Nä, jag tror att vi forumfolk har en tendens att tro att några månader är mycket viktigare än vad det egentligen är. Sen så var det en annan sak detta vad Sony hittar på, hur optikutbudet blir samt hur intressanta husen blir? Vem vet, det kanske blir bättre än någonsin!

För egen del så kommer jag aldrig att bry mig vad det är för märke på mina prylar men måste erkänna att jag lite lätt nostalgisk blir lite nedstämd om namnet Minolta försvinner, nån annan betydelse har det dock inte...

//Larsa

EDIT: Ha ha Lars, ser att jag skrivit nästan samma i annan tråd där du svarat (Sony DSLR till sommaren)... Ja ja, tål att upprepas:)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.